Äänitetyt maisemat yläkoulun kestävän kehityksen opetuksessa

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaiden ajatuksia tallennetuista äänimaisemista ja luonnossa äänittämisestä. Tavoitteena oli selvittää, voisivatko äänitetyt maisemat ja työpajatyöskentely olla osa koulujen kestävän kehityksen opetusta. Tutkimus tehtiin porvoolaisessa peruskoulussa 13–14-vuotiai...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Häkkinen, Leena
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77252
_version_ 1826225787247788032
author Häkkinen, Leena
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Häkkinen, Leena Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Häkkinen, Leena Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Häkkinen, Leena
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaiden ajatuksia tallennetuista äänimaisemista ja luonnossa äänittämisestä. Tavoitteena oli selvittää, voisivatko äänitetyt maisemat ja työpajatyöskentely olla osa koulujen kestävän kehityksen opetusta. Tutkimus tehtiin porvoolaisessa peruskoulussa 13–14-vuotiaiden oppilaiden keskuudessa kuvataidetunneilla keväällä 2019. Tutkimukseen osallistui yhteensä 55 oppilasta kahdelta seitsemännen asteen luokalta ja yhdeltä kahdeksannen asteen luokalta. Kenttätutkimus jakautui kolmeen vaiheeseen: 1) Oppilaat kuuntelivat kolme ääniteosta ja vastasivat kysymyksiin. 2) Äänityöpaja, johon osallistui neljä halukasta oppilasta. 3) Yksilöhaastattelu kolmen äänityöpajaan osallistuneen kanssa. Tutkimus oli tapaustutkimus, jossa tapaus oli äänimaisemien kuuntelu ja äänityöpajat, kun taas tutkimuksen kohteena olivat oppilaiden ajatukset ja kokemukset kuunnelluista äänimaisemista sekä kokemukset työpajatyöskentelystä. Tutkimuksessa käytettiin teoriatriangulaatiota, jossa teoreettinen kehys muotoutui Martin Heideggerin täälläolo-, huolehtiminen- ja käsilläolevuus-käsitteistä. Maurice Merleau-Pontyn ajattelu toi tarkasteluun ruumiillisuuden, havaitsemisen ja aistien näkökulman. Tässä tulkintakontekstissa jäsenneltiin aineistoa ja haettiin yhteyksiä aineistosta nousevien asioiden välillä. Tutkimus osoitti, että äänitettyjen maisemien kuuntelulla voidaan tukea kestävän kehityksen opetusta yläkoulussa. Oppilaiden kokemus luonnosta syveni, kun he pääsivät itse äänittämään maisemia työpajassa. Kysymykseen siitä, synnyttäisivätkö äänitetyt maisemat ja työpajatyöskentely kiinnostuksen huolehtia luonnosta paremmin, aineisto ei vastannut, koska asiaa ei suoraan oppilailta kysytty. This study examines the thoughts of lower secondary school pupils on recorded landscapes and on their own recordings in nature. The objective of the study was to investigate whether recorded landscapes and recording workshops could be a part of sustainable development studies in the Finnish secondary school system. The data for this study was collected in spring 2019 among 13–14-year-old students taking part in art education lessons in a lower secondary school in Porvoo. The total number of subjects was 55, consisting of the pupils of two seventh grade classes and one eighth grade class. The field research was divided into three stages: 1) the pupils listened to three recorded landscapes and answered questions afterwards; 2) a recording workshop with four voluntary pupils; 3) individual interviews with three pupils who participated in the recording workshop. The study was a case study, the actual case consisting of listening to the recorded landscapes and participating in the workshop, while the subject of investigation were the pupils’ thoughts on the recorded landscapes and on the workshop experience. The method used was that of theory triangulation, where the theoretical framework was based on Martin Heidegger’s concepts of Dasein, care and readiness-to-hand. Maurice Merleau-Ponty contributed with the perspectives of embodiment, perception and senses. This analytical framework provided the context in which the research data was observed and structured and connections between the results were found. The results indicate that listening to recorded landscapes can be a supportive part of sustainable development studies in the lower secondary school. Making their own nature recordings deepened the pupils’ nature experience. The question whether listening to recorded landscapes or participating in recording workshops can encourage taking better care of nature, the study does not answer, since this question was not put to the pupils directly.
first_indexed 2024-09-11T08:51:15Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "von Bonsdorff , Pauline", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ki-Pet\u00e4j\u00e4, Kaisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "H\u00e4kkinen, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-08-02T07:31:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-08-02T07:31:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77252", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaiden ajatuksia tallennetuista \u00e4\u00e4nimaisemista ja luonnossa \u00e4\u00e4nitt\u00e4misest\u00e4. Tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, voisivatko \u00e4\u00e4nitetyt maisemat ja ty\u00f6pajaty\u00f6skentely olla osa koulujen kest\u00e4v\u00e4n kehityksen opetusta. Tutkimus tehtiin porvoolaisessa peruskoulussa 13\u201314-vuotiaiden oppilaiden keskuudessa kuvataidetunneilla kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2019. Tutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 55 oppilasta kahdelta seitsem\u00e4nnen asteen luokalta ja yhdelt\u00e4 kahdeksannen asteen luokalta. Kentt\u00e4tutkimus jakautui kolmeen vaiheeseen: 1) Oppilaat kuuntelivat kolme \u00e4\u00e4niteosta ja vastasivat kysymyksiin. 2) \u00c4\u00e4nity\u00f6paja, johon osallistui nelj\u00e4 halukasta oppilasta. 3) Yksil\u00f6haastattelu kolmen \u00e4\u00e4nity\u00f6pajaan osallistuneen kanssa. Tutkimus oli tapaustutkimus, jossa tapaus oli \u00e4\u00e4nimaisemien kuuntelu ja \u00e4\u00e4nity\u00f6pajat, kun taas tutkimuksen kohteena olivat oppilaiden ajatukset ja kokemukset kuunnelluista \u00e4\u00e4nimaisemista sek\u00e4 kokemukset ty\u00f6pajaty\u00f6skentelyst\u00e4. Tutkimuksessa k\u00e4ytettiin teoriatriangulaatiota, jossa teoreettinen kehys muotoutui Martin Heideggerin t\u00e4\u00e4ll\u00e4olo-, huolehtiminen- ja k\u00e4sill\u00e4olevuus-k\u00e4sitteist\u00e4. Maurice Merleau-Pontyn ajattelu toi tarkasteluun ruumiillisuuden, havaitsemisen ja aistien n\u00e4k\u00f6kulman. T\u00e4ss\u00e4 tulkintakontekstissa j\u00e4senneltiin aineistoa ja haettiin yhteyksi\u00e4 aineistosta nousevien asioiden v\u00e4lill\u00e4. Tutkimus osoitti, ett\u00e4 \u00e4\u00e4nitettyjen maisemien kuuntelulla voidaan tukea kest\u00e4v\u00e4n kehityksen opetusta yl\u00e4koulussa. Oppilaiden kokemus luonnosta syveni, kun he p\u00e4\u00e4siv\u00e4t itse \u00e4\u00e4nitt\u00e4m\u00e4\u00e4n maisemia ty\u00f6pajassa. Kysymykseen siit\u00e4, synnytt\u00e4isiv\u00e4tk\u00f6 \u00e4\u00e4nitetyt maisemat ja ty\u00f6pajaty\u00f6skentely kiinnostuksen huolehtia luonnosta paremmin, aineisto ei vastannut, koska asiaa ei suoraan oppilailta kysytty.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This study examines the thoughts of lower secondary school pupils on recorded landscapes and on their own recordings in nature. The objective of the study was to investigate whether recorded landscapes and recording workshops could be a part of sustainable development studies in the Finnish secondary school system. The data for this study was collected in spring 2019 among 13\u201314-year-old students taking part in art education lessons in a lower secondary school in Porvoo. The total number of subjects was 55, consisting of the pupils of two seventh grade classes and one eighth grade class. The field research was divided into three stages: 1) the pupils listened to three recorded landscapes and answered questions afterwards; 2) a recording workshop with four voluntary pupils; 3) individual interviews with three pupils who participated in the recording workshop. The study was a case study, the actual case consisting of listening to the recorded landscapes and participating in the workshop, while the subject of investigation were the pupils\u2019 thoughts on the recorded landscapes and on the workshop experience. The method used was that of theory triangulation, where the theoretical framework was based on Martin Heidegger\u2019s concepts of Dasein, care and readiness-to-hand. Maurice Merleau-Ponty contributed with the perspectives of embodiment, perception and senses. This analytical framework provided the context in which the research data was observed and structured and connections between the results were found. The results indicate that listening to recorded landscapes can be a supportive part of sustainable development studies in the lower secondary school. Making their own nature recordings deepened the pupils\u2019 nature experience. The question whether listening to recorded landscapes or participating in recording workshops can encourage taking better care of nature, the study does not answer, since this question was not put to the pupils directly.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-08-02T07:31:04Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-08-02T07:31:04Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "67", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00e4\u00e4nitetty maisema", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Heidegger", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "t\u00e4\u00e4ll\u00e4olo", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "huolehtiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4sill\u00e4olevuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Merleau-Ponty", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u00c4\u00e4nitetyt maisemat yl\u00e4koulun kest\u00e4v\u00e4n kehityksen opetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202108024420", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Taidekasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Art Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "311", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6pajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "havainnot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruumiillisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kest\u00e4v\u00e4 kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4\u00e4nimaisema", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4\u00e4nitt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taidekasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kentt\u00e4tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aistit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuunteleminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_77252
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:37Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/fdddd84f-fd2b-494c-8e6e-83ecbf19c417\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202108024420.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Häkkinen, Leena Äänitetyt maisemat yläkoulun kestävän kehityksen opetuksessa äänitetty maisema Heidegger täälläolo huolehtiminen käsilläolevuus Merleau-Ponty Taidekasvatus Art Education 311 yläkoulu työpajat havainnot ruumiillisuus fenomenologia ympäristökasvatus kestävä kehitys äänimaisema äänittäminen taidekasvatus kenttätutkimus aistit kuunteleminen
title Äänitetyt maisemat yläkoulun kestävän kehityksen opetuksessa
title_full Äänitetyt maisemat yläkoulun kestävän kehityksen opetuksessa
title_fullStr Äänitetyt maisemat yläkoulun kestävän kehityksen opetuksessa Äänitetyt maisemat yläkoulun kestävän kehityksen opetuksessa
title_full_unstemmed Äänitetyt maisemat yläkoulun kestävän kehityksen opetuksessa Äänitetyt maisemat yläkoulun kestävän kehityksen opetuksessa
title_short Äänitetyt maisemat yläkoulun kestävän kehityksen opetuksessa
title_sort äänitetyt maisemat yläkoulun kestävän kehityksen opetuksessa
title_txtP Äänitetyt maisemat yläkoulun kestävän kehityksen opetuksessa
topic äänitetty maisema Heidegger täälläolo huolehtiminen käsilläolevuus Merleau-Ponty Taidekasvatus Art Education 311 yläkoulu työpajat havainnot ruumiillisuus fenomenologia ympäristökasvatus kestävä kehitys äänimaisema äänittäminen taidekasvatus kenttätutkimus aistit kuunteleminen
topic_facet 311 Art Education Heidegger Merleau-Ponty Taidekasvatus aistit fenomenologia havainnot huolehtiminen kenttätutkimus kestävä kehitys kuunteleminen käsilläolevuus ruumiillisuus taidekasvatus työpajat täälläolo yläkoulu ympäristökasvatus äänimaisema äänitetty maisema äänittäminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77252 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202108024420
work_keys_str_mv AT häkkinenleena äänitetytmaisematyläkoulunkestävänkehityksenopetuksessa