A material package for supporting pupils’ willingness to communicate with positive psychology

Luokkahuoneet ovat täynnä erilaisia oppijoita. Toiset tarttuvat innolla keskusteluharjoituksiin, kun taas toiset välttelevät vieraalla kielellä puhumista viimeiseen asti. Opettajan tuleekin keksiä keinoja rohkaista kaikki oppilaat osallistumaan keskusteluharjoituksiin omien kykyjensä mukaan. Turvall...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hakkarainen, Anna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77247
_version_ 1826225717631778816
author Hakkarainen, Anna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hakkarainen, Anna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hakkarainen, Anna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hakkarainen, Anna
datasource_str_mv jyx
description Luokkahuoneet ovat täynnä erilaisia oppijoita. Toiset tarttuvat innolla keskusteluharjoituksiin, kun taas toiset välttelevät vieraalla kielellä puhumista viimeiseen asti. Opettajan tuleekin keksiä keinoja rohkaista kaikki oppilaat osallistumaan keskusteluharjoituksiin omien kykyjensä mukaan. Turvallinen ja kannustava luokkahuoneilmapiiri tukee halua kommunikoida kohdekielellä. Tunteilla voi olla suuri vaikutus kieltenoppimiseen. Esimerkiksi kieliahdistus voi olla syynä sille, miksi motivoituneet oppilaat saattavat vältellä tietynlaisia harjoitteita, kuten keskustelutehtäviä. Esimerkiksi pelko ääntämisvirheistä ja opettajan antama korjaava palaute luokan edessä voi johtaa siihen, että oppilas ei mielellään osallistu kohdekielellä tapahtuviin keskustelutehtäviin. Positiivinen psykologia keskittyy heikkouksien sijaan vahvuuksiin ja siihen, mikä menee hyvin. Virheiden korjaamisen sijaan keskitytään rakentamaan oppilaiden positiivisia ominaisuuksia. Luonteenvahvuuksien tietoinen harjoittelu ja hyödyntäminen kieltenopiskelussa voi auttaa oppilaita esimerkiksi kieliahdistuksen käsittelyssä ja tukea oppimista. Materiaalipaketin tarkoituksena on antaa esimerkkejä tehtävistä, joiden avulla voi tukea oppilaiden halua kommunikoida kohdekielellä. Tehtävien lähtökohtana on positiivinen psykologia ja luonteenvahvuudet. Tehtävien laatimisessa on huomioitu erityisesti oppilaat, joita vieraalla kielellä kommunikointi voi syystä tai toisesta ahdistaa. Tehtäviin kuuluu olennaisena osana myös vertais- ja itsearviointi.
first_indexed 2021-08-02T20:01:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Hakkarainen, Anna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-08-02T07:16:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-08-02T07:16:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77247", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Luokkahuoneet ovat t\u00e4ynn\u00e4 erilaisia oppijoita. Toiset tarttuvat innolla keskusteluharjoituksiin, kun taas toiset v\u00e4lttelev\u00e4t vieraalla kielell\u00e4 puhumista viimeiseen asti. Opettajan tuleekin keksi\u00e4 keinoja rohkaista kaikki oppilaat osallistumaan keskusteluharjoituksiin omien kykyjens\u00e4 mukaan. Turvallinen ja kannustava luokkahuoneilmapiiri tukee halua kommunikoida kohdekielell\u00e4.\n\nTunteilla voi olla suuri vaikutus kieltenoppimiseen. Esimerkiksi kieliahdistus voi olla syyn\u00e4 sille, miksi motivoituneet oppilaat saattavat v\u00e4ltell\u00e4 tietynlaisia harjoitteita, kuten keskusteluteht\u00e4vi\u00e4. Esimerkiksi pelko \u00e4\u00e4nt\u00e4misvirheist\u00e4 ja opettajan antama korjaava palaute luokan edess\u00e4 voi johtaa siihen, ett\u00e4 oppilas ei mielell\u00e4\u00e4n osallistu kohdekielell\u00e4 tapahtuviin keskusteluteht\u00e4viin.\n\nPositiivinen psykologia keskittyy heikkouksien sijaan vahvuuksiin ja siihen, mik\u00e4 menee hyvin. Virheiden korjaamisen sijaan keskityt\u00e4\u00e4n rakentamaan oppilaiden positiivisia ominaisuuksia. Luonteenvahvuuksien tietoinen harjoittelu ja hy\u00f6dynt\u00e4minen kieltenopiskelussa voi auttaa oppilaita esimerkiksi kieliahdistuksen k\u00e4sittelyss\u00e4 ja tukea oppimista.\n\nMateriaalipaketin tarkoituksena on antaa esimerkkej\u00e4 teht\u00e4vist\u00e4, joiden avulla voi tukea oppilaiden halua kommunikoida kohdekielell\u00e4. Teht\u00e4vien l\u00e4ht\u00f6kohtana on positiivinen psykologia ja luonteenvahvuudet. Teht\u00e4vien laatimisessa on huomioitu erityisesti oppilaat, joita vieraalla kielell\u00e4 kommunikointi voi syyst\u00e4 tai toisesta ahdistaa. Teht\u00e4viin kuuluu olennaisena osana my\u00f6s vertais- ja itsearviointi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-08-02T07:16:37Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-08-02T07:16:37Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "40", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language anxiety", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "willingness to communicate", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "material package", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "A material package for supporting pupils\u2019 willingness to communicate with positive psychology", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202108024415", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "positiivinen psykologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppitunnit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "positive psychology", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "study material", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lessons", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_77247
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:47Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b02c885a-6ee0-4bbb-b7d6-189d93716036\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202108024415.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hakkarainen, Anna A material package for supporting pupils’ willingness to communicate with positive psychology language anxiety willingness to communicate material package Englannin kieli English 301 englannin kieli kieltenopettajat positiivinen psykologia oppimateriaali kielen oppiminen oppitunnit English language language teachers positive psychology study material language learning lessons
title A material package for supporting pupils’ willingness to communicate with positive psychology
title_full A material package for supporting pupils’ willingness to communicate with positive psychology
title_fullStr A material package for supporting pupils’ willingness to communicate with positive psychology A material package for supporting pupils’ willingness to communicate with positive psychology
title_full_unstemmed A material package for supporting pupils’ willingness to communicate with positive psychology A material package for supporting pupils’ willingness to communicate with positive psychology
title_short A material package for supporting pupils’ willingness to communicate with positive psychology
title_sort material package for supporting pupils willingness to communicate with positive psychology
title_txtP A material package for supporting pupils’ willingness to communicate with positive psychology
topic language anxiety willingness to communicate material package Englannin kieli English 301 englannin kieli kieltenopettajat positiivinen psykologia oppimateriaali kielen oppiminen oppitunnit English language language teachers positive psychology study material language learning lessons
topic_facet 301 Englannin kieli English English language englannin kieli kielen oppiminen kieltenopettajat language anxiety language learning language teachers lessons material package oppimateriaali oppitunnit positiivinen psykologia positive psychology study material willingness to communicate
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77247 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202108024415
work_keys_str_mv AT hakkarainenanna amaterialpackageforsupportingpupilswillingnesstocommunicatewithpositivepsycholog AT hakkarainenanna materialpackageforsupportingpupilswillingnesstocommunicatewithpositivepsychology