A material package for supporting pupils’ willingness to communicate with positive psychology

Luokkahuoneet ovat täynnä erilaisia oppijoita. Toiset tarttuvat innolla keskusteluharjoituksiin, kun taas toiset välttelevät vieraalla kielellä puhumista viimeiseen asti. Opettajan tuleekin keksiä keinoja rohkaista kaikki oppilaat osallistumaan keskusteluharjoituksiin omien kykyjensä mukaan. Turvall...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hakkarainen, Anna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77247
Description
Summary:Luokkahuoneet ovat täynnä erilaisia oppijoita. Toiset tarttuvat innolla keskusteluharjoituksiin, kun taas toiset välttelevät vieraalla kielellä puhumista viimeiseen asti. Opettajan tuleekin keksiä keinoja rohkaista kaikki oppilaat osallistumaan keskusteluharjoituksiin omien kykyjensä mukaan. Turvallinen ja kannustava luokkahuoneilmapiiri tukee halua kommunikoida kohdekielellä. Tunteilla voi olla suuri vaikutus kieltenoppimiseen. Esimerkiksi kieliahdistus voi olla syynä sille, miksi motivoituneet oppilaat saattavat vältellä tietynlaisia harjoitteita, kuten keskustelutehtäviä. Esimerkiksi pelko ääntämisvirheistä ja opettajan antama korjaava palaute luokan edessä voi johtaa siihen, että oppilas ei mielellään osallistu kohdekielellä tapahtuviin keskustelutehtäviin. Positiivinen psykologia keskittyy heikkouksien sijaan vahvuuksiin ja siihen, mikä menee hyvin. Virheiden korjaamisen sijaan keskitytään rakentamaan oppilaiden positiivisia ominaisuuksia. Luonteenvahvuuksien tietoinen harjoittelu ja hyödyntäminen kieltenopiskelussa voi auttaa oppilaita esimerkiksi kieliahdistuksen käsittelyssä ja tukea oppimista. Materiaalipaketin tarkoituksena on antaa esimerkkejä tehtävistä, joiden avulla voi tukea oppilaiden halua kommunikoida kohdekielellä. Tehtävien lähtökohtana on positiivinen psykologia ja luonteenvahvuudet. Tehtävien laatimisessa on huomioitu erityisesti oppilaat, joita vieraalla kielellä kommunikointi voi syystä tai toisesta ahdistaa. Tehtäviin kuuluu olennaisena osana myös vertais- ja itsearviointi.