“Sit mulla ois ollut jotain niinku personality issues” linguistic identities of plurilinguals

Vuoteen 2030 mennessä joka viides lapsi Helsingissä puhuu suomea toisena kielenään. Monikieliset lapset ovat jo usean vuoden ajan vaatineet huomiota, joka nostaisi heidän rikkaan ja moninaisen kielenkäyttönsä negatiivisen valon sijasta positiiviseen valoon. Tämän tutkimuksen tavoite on tutkia monik...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Habte, Yohana Tewelde
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77245
_version_ 1826225771621908480
author Habte, Yohana Tewelde
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Habte, Yohana Tewelde Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Habte, Yohana Tewelde Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Habte, Yohana Tewelde
datasource_str_mv jyx
description Vuoteen 2030 mennessä joka viides lapsi Helsingissä puhuu suomea toisena kielenään. Monikieliset lapset ovat jo usean vuoden ajan vaatineet huomiota, joka nostaisi heidän rikkaan ja moninaisen kielenkäyttönsä negatiivisen valon sijasta positiiviseen valoon. Tämän tutkimuksen tavoite on tutkia monikielisten nuorten kieli-identiteettiä. Ensin tutkimus tarkastelee monikielisen ympäristön vaikutusta ihmisen kieli-identiteettiin. Tämän jälkeen tutkimus tuo esiin, miten monikieliset kuudesluokkalaiset ilmentävät kielitietoisuuttaan ja kieli-identiteettiään. Tutkimuskysymyksiin vastatakseen tutkimuksessa hyödynnettiin kolmea tiedonkeruumenetelmää. Nämä menetelmät, joita on käytetty monikielisten ihmisten identiteettien tutkimiseen, olivat etnografinen havainnointi, teemahaastattelut ja kuvataiteisiin pohjautuvat visuaaliset menetelmät. Koulun, ja pääasiassa CLIL-luokan, etnografiseen havainnointiin käytettiin noin kolme viikkoa. Tänä aikana kerättiin muistiinpanoja sekä järjestettiin teemahaastatteluja. Kuvataiteisiin pohjautuvat visuaaliset kuvaukset pyydettiin osallistujilta etukäteen, jonka jälkeen osallistujat kertoivat kuvauksistaan henkilökohtaisten haastattelujensa lopuksi. Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että osallistujien kielirepertuaari on rikas, moninainen ja jatkuvasti kehittyvä. Osallistujien kotikieli-identiteetillään on merkittävä rooli siinä, miten he ylläpitävät ja huolehtivat suhteestaan perheisiinsä. Tutkimuksen perusteella nähdään, että nämä monikieliset nuoret käyttävät heidän koko kielirepertuaariaan. Tämän vuoksi heidän käsityksensä kielistä on kokonaisvaltainen ja jatkuvassa liikkeessä kielten sekä kielielementtien välillä. He käyttävät kieliä ihmissuhteiden luomiseen ja ylläpitämiseen, erityisesti kotikielen ja suomen kielen avulla. Osallistujat eivät rajoita kielenkäyttöään, vaan käyttävät kieliä sujuvasti ja vapaasti, osoittaen korkeaa kielitietoisuutta. He osoittavat, että kieltenoppiminen ja sisäistäminen on prosessi, näin vahvistaen kielentämisen (languaging) käsitettä. Osallistujat ilmentävät moninaisia kieli-identiteettejään myös visuaalisissa kuvauksissa, joiden avulla he kuvasivat miten he havaitsevat jokaisen puhumansa kielen. Visuaaliset kuvaukset korostavat heidän ymmärrystään omasta kieli-repertuaaristaan, osoittaen kiel(t)en olevan työkalu, jota he käyttävät itsensä ilmaisuun ja oman identiteettinsä käsittelyyn. Tämän tutkimuksen tuloksia on tarkoitus käsitellä tapaustutkimuksena, eikä tuloksia ole tarkoitus yleistää tai käyttää edustamaan kaikkia monikielisiä. On kuitenkin suositeltavaa, että laajempaa tutkimusta kielentämiseen, kielireperutaariin ja kielten limittäiseen käyttöön (translanguaging) tehtäisiin, jotta voidaan ymmärtää miten kasvava yhteisö monikielisiä ihmisiä ymmärtää ja ilmaisee itseään tässä, usein virheellisesti yksikieliseksi mielletyssä, yhteiskunnassa.
first_indexed 2021-08-02T20:01:30Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Habte, Yohana Tewelde", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-08-02T07:04:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-08-02T07:04:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77245", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Vuoteen 2030 menness\u00e4 joka viides lapsi Helsingiss\u00e4 puhuu suomea toisena kielen\u00e4\u00e4n. Monikieliset lapset ovat jo usean vuoden ajan vaatineet huomiota, joka nostaisi heid\u00e4n rikkaan ja moninaisen kielenk\u00e4ytt\u00f6ns\u00e4 negatiivisen valon sijasta positiiviseen valoon. \nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoite on tutkia monikielisten nuorten kieli-identiteetti\u00e4. Ensin tutkimus tarkastelee monikielisen ymp\u00e4rist\u00f6n vaikutusta ihmisen kieli-identiteettiin. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen tutkimus tuo esiin, miten monikieliset kuudesluokkalaiset ilment\u00e4v\u00e4t kielitietoisuuttaan ja kieli-identiteetti\u00e4\u00e4n. Tutkimuskysymyksiin vastatakseen tutkimuksessa hy\u00f6dynnettiin kolmea tiedonkeruumenetelm\u00e4\u00e4. N\u00e4m\u00e4 menetelm\u00e4t, joita on k\u00e4ytetty monikielisten ihmisten identiteettien tutkimiseen, olivat etnografinen havainnointi, teemahaastattelut ja kuvataiteisiin pohjautuvat visuaaliset menetelm\u00e4t. Koulun, ja p\u00e4\u00e4asiassa CLIL-luokan, etnografiseen havainnointiin k\u00e4ytettiin noin kolme viikkoa. T\u00e4n\u00e4 aikana ker\u00e4ttiin muistiinpanoja sek\u00e4 j\u00e4rjestettiin teemahaastatteluja. Kuvataiteisiin pohjautuvat visuaaliset kuvaukset pyydettiin osallistujilta etuk\u00e4teen, jonka j\u00e4lkeen osallistujat kertoivat kuvauksistaan henkil\u00f6kohtaisten haastattelujensa lopuksi. \nTutkimuksen tuloksista voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 osallistujien kielirepertuaari on rikas, moninainen ja jatkuvasti kehittyv\u00e4. Osallistujien kotikieli-identiteetill\u00e4\u00e4n on merkitt\u00e4v\u00e4 rooli siin\u00e4, miten he yll\u00e4pit\u00e4v\u00e4t ja huolehtivat suhteestaan perheisiins\u00e4. Tutkimuksen perusteella n\u00e4hd\u00e4\u00e4n, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 monikieliset nuoret k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t heid\u00e4n koko kielirepertuaariaan. T\u00e4m\u00e4n vuoksi heid\u00e4n k\u00e4sityksens\u00e4 kielist\u00e4 on kokonaisvaltainen ja jatkuvassa liikkeess\u00e4 kielten sek\u00e4 kielielementtien v\u00e4lill\u00e4. He k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t kieli\u00e4 ihmissuhteiden luomiseen ja yll\u00e4pit\u00e4miseen, erityisesti kotikielen ja suomen kielen avulla. Osallistujat eiv\u00e4t rajoita kielenk\u00e4ytt\u00f6\u00e4\u00e4n, vaan k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t kieli\u00e4 sujuvasti ja vapaasti, osoittaen korkeaa kielitietoisuutta. He osoittavat, ett\u00e4 kieltenoppiminen ja sis\u00e4ist\u00e4minen on prosessi, n\u00e4in vahvistaen kielent\u00e4misen (languaging) k\u00e4sitett\u00e4. Osallistujat ilment\u00e4v\u00e4t moninaisia kieli-identiteettej\u00e4\u00e4n my\u00f6s visuaalisissa kuvauksissa, joiden avulla he kuvasivat miten he havaitsevat jokaisen puhumansa kielen. Visuaaliset kuvaukset korostavat heid\u00e4n ymm\u00e4rryst\u00e4\u00e4n omasta kieli-repertuaaristaan, osoittaen kiel(t)en olevan ty\u00f6kalu, jota he k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t itsens\u00e4 ilmaisuun ja oman identiteettins\u00e4 k\u00e4sittelyyn. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tuloksia on tarkoitus k\u00e4sitell\u00e4 tapaustutkimuksena, eik\u00e4 tuloksia ole tarkoitus yleist\u00e4\u00e4 tai k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 edustamaan kaikkia monikielisi\u00e4. On kuitenkin suositeltavaa, ett\u00e4 laajempaa tutkimusta kielent\u00e4miseen, kielireperutaariin ja kielten limitt\u00e4iseen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n (translanguaging) teht\u00e4isiin, jotta voidaan ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 miten kasvava yhteis\u00f6 monikielisi\u00e4 ihmisi\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 ja ilmaisee itse\u00e4\u00e4n t\u00e4ss\u00e4, usein virheellisesti yksikieliseksi mielletyss\u00e4, yhteiskunnassa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-08-02T07:04:27Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-08-02T07:04:27Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "109", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "plurilingualism", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "linguistic repertoire", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "heritage language", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "translanguaging", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ethnographic observation", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "semi-structured interviews", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "visual drawings", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201cSit mulla ois ollut jotain niinku personality issues\u201d : linguistic identities of plurilinguals", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202108024413", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli ja kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielellinen identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vieraskielinen opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "languages", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "multilingualism", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "linguistic identity", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "identity (mental objects)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "content and language integrated learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_77245
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:03Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/56b13529-cf39-4c74-ac04-bac558431e08\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202108024413.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Habte, Yohana Tewelde “Sit mulla ois ollut jotain niinku personality issues” : linguistic identities of plurilinguals plurilingualism linguistic repertoire heritage language translanguaging ethnographic observation semi-structured interviews visual drawings Englannin kieli English 301 kieli ja kielet monikielisyys kielellinen identiteetti identiteetti vieraskielinen opetus languages multilingualism linguistic identity identity (mental objects) content and language integrated learning
title “Sit mulla ois ollut jotain niinku personality issues” : linguistic identities of plurilinguals
title_full “Sit mulla ois ollut jotain niinku personality issues” : linguistic identities of plurilinguals
title_fullStr “Sit mulla ois ollut jotain niinku personality issues” : linguistic identities of plurilinguals “Sit mulla ois ollut jotain niinku personality issues” : linguistic identities of plurilinguals
title_full_unstemmed “Sit mulla ois ollut jotain niinku personality issues” : linguistic identities of plurilinguals “Sit mulla ois ollut jotain niinku personality issues” : linguistic identities of plurilinguals
title_short “Sit mulla ois ollut jotain niinku personality issues”
title_sort sit mulla ois ollut jotain niinku personality issues linguistic identities of plurilinguals
title_sub linguistic identities of plurilinguals
title_txtP “Sit mulla ois ollut jotain niinku personality issues” : linguistic identities of plurilinguals
topic plurilingualism linguistic repertoire heritage language translanguaging ethnographic observation semi-structured interviews visual drawings Englannin kieli English 301 kieli ja kielet monikielisyys kielellinen identiteetti identiteetti vieraskielinen opetus languages multilingualism linguistic identity identity (mental objects) content and language integrated learning
topic_facet 301 Englannin kieli English content and language integrated learning ethnographic observation heritage language identiteetti identity (mental objects) kielellinen identiteetti kieli ja kielet languages linguistic identity linguistic repertoire monikielisyys multilingualism plurilingualism semi-structured interviews translanguaging vieraskielinen opetus visual drawings
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77245 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202108024413
work_keys_str_mv AT habteyohanatewelde sitmullaoisollutjotainniinkupersonalityissueslinguisticidentitiesofplurilingu