Opettajien ja oppilaiden Wikipedian käytöstä ja lähdekritiikistä koulutehtävissä kuudennella luokalla

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää oppilaiden ja opettajien Wikipedian käyttöä apuna koulutehtävissä sekä lähdekritiikin opetusta peruskoulun kuudennella luokalla. Tutkimukseen osallistui 65 oppilasta, jotka vastasivat kyselylomakkeeseen, ja neljä opettajaa, jotka osallistuivat haastatteluun. Tut...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Vaaranmäki, Kirsti
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77199
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää oppilaiden ja opettajien Wikipedian käyttöä apuna koulutehtävissä sekä lähdekritiikin opetusta peruskoulun kuudennella luokalla. Tutkimukseen osallistui 65 oppilasta, jotka vastasivat kyselylomakkeeseen, ja neljä opettajaa, jotka osallistuivat haastatteluun. Tutkimuksessa käytettiin määrällistä ja laadullista tutkimusmenetelmää toisiaan täydentävästi. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Wikipediaa käytetään jonkin verran koulutehtävissä peruskoulun kuudennella luokalla. Sekä oppilaat että opettajat käyttivät Wikipediaa tiedonhakuun. Lasten ja opettajien vastaukset tutkimuksessa osoittivat, että lähdekritiikin opetus kuudennella luokalla on vaihtelevaa. Koulun tulee huolehtia lähdekritiikin opetuksesta, ja koulussa tulisi pohtia oppilaiden kanssa tiedon kriteereitä ja merkitystä. Opettajat kaipasivat materiaalia lähdekritiikin opetukseen ja esittivät käytännön ehdotuksia lähdekritiikin opetuksen kehittämiseksi.