Sosiaalisen markkinoinnin ja arvojen vaikutus kuluttajan käyttäytymiseen

Sosiaalinen markkinointi on markkinoinnin lähestymistapa, joka pyrkii muuttamaan kuluttajaryhmän tai kokonaisen yhteiskunnan käyttäytymistä. Sosiaalista markkinointia on perinteisesti käytetty julkisen sektorin työkaluna, osana sosiaalista suunnittelua, mutta nykyisin se on yhä enemmän myös yrityste...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Huovila, Julia
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77103
_version_ 1826225724485271552
author Huovila, Julia
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Huovila, Julia Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Huovila, Julia Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Huovila, Julia
datasource_str_mv jyx
description Sosiaalinen markkinointi on markkinoinnin lähestymistapa, joka pyrkii muuttamaan kuluttajaryhmän tai kokonaisen yhteiskunnan käyttäytymistä. Sosiaalista markkinointia on perinteisesti käytetty julkisen sektorin työkaluna, osana sosiaalista suunnittelua, mutta nykyisin se on yhä enemmän myös yritysten käytössä. Sosiaalisen markkinoinnin viestinnällä yritykset pyrkivät osoittamaan vastuunsa ja vetoamaan kuluttajiin esimerkiksi ilmasto- tai terveysasioissa. Vastapuolella kuluttajat ovat valveutuneet omasta kuluttamisestaan ja haluavat osoittaa tietoiset valintansa. Tätä kutsutaan poliittiseksi kuluttamiseksi. Poliittinen kuluttajakäyttäytyminen ilmenee kulutusvalintoina, joiden taustalla on aina tuotetta itseään suurempi syy. Jos tuote, valmistava brändi tai muu tuotantoketjuun liittyvä toimija ei vastaa kuluttajan arvomaailmaa, kuluttaja voi boikotoida, eli kieltäytyä ostamasta kyseistä tuotetta. Arvoilla on siten myös merkitys ostopäätöksessä. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan sosiaalisen markkinoinnin sekä kuluttajan arvojen vaikutusta käyttäytymisaikomukseen. Tutkimuksessa sosiaalista markkinointia tarkastellaan koeryhmien avulla, ja arvoja viiden eri dimension kautta. Tutkimustulokset osoittavat sosiaalisella markkinoinnilla olevan vaikutusta erityisesti kuluttajan asenteeseen, mikä edelleen vaikuttaa kuluttajan käyttäytymisaikomukseen. Arvojen suhteen tulokset olivat ristiriitaisempia, mutta erityisesti toiminnallisen arvon kokemukseen sosiaalisella markkinoinnilla on vaikutusta. Arvojen osuutta käyttäytymisessä tutkimalla voidaan myös todeta toiminnallisella arvolla olevan vaikutusta pystyvyyteen, sekä sosiaalisella arvolla subjektiivisen normin muodostumiseen. Sekä sosiaalisen markkinoinnin että arvojen eri dimensioiden vaikutukset käyttäytymiseen pystytään osoittamaan.
first_indexed 2021-07-12T20:00:22Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Munnukka, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Huovila, Julia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-07-12T10:21:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-07-12T10:21:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77103", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sosiaalinen markkinointi on markkinoinnin l\u00e4hestymistapa, joka pyrkii muuttamaan kuluttajaryhm\u00e4n tai kokonaisen yhteiskunnan k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4. Sosiaalista markkinointia on perinteisesti k\u00e4ytetty julkisen sektorin ty\u00f6kaluna, osana sosiaalista suunnittelua, mutta nykyisin se on yh\u00e4 enemm\u00e4n my\u00f6s yritysten k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4. Sosiaalisen markkinoinnin viestinn\u00e4ll\u00e4 yritykset pyrkiv\u00e4t osoittamaan vastuunsa ja vetoamaan kuluttajiin esimerkiksi ilmasto- tai terveysasioissa. \n\nVastapuolella kuluttajat ovat valveutuneet omasta kuluttamisestaan ja haluavat osoittaa tietoiset valintansa. T\u00e4t\u00e4 kutsutaan poliittiseksi kuluttamiseksi. Poliittinen kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytyminen ilmenee kulutusvalintoina, joiden taustalla on aina tuotetta itse\u00e4\u00e4n suurempi syy. Jos tuote, valmistava br\u00e4ndi tai muu tuotantoketjuun liittyv\u00e4 toimija ei vastaa kuluttajan arvomaailmaa, kuluttaja voi boikotoida, eli kielt\u00e4yty\u00e4 ostamasta kyseist\u00e4 tuotetta. Arvoilla on siten my\u00f6s merkitys ostop\u00e4\u00e4t\u00f6ksess\u00e4. \n\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastellaan sosiaalisen markkinoinnin sek\u00e4 kuluttajan arvojen vaikutusta k\u00e4ytt\u00e4ytymisaikomukseen. Tutkimuksessa sosiaalista markkinointia tarkastellaan koeryhmien avulla, ja arvoja viiden eri dimension kautta. Tutkimustulokset osoittavat sosiaalisella markkinoinnilla olevan vaikutusta erityisesti kuluttajan asenteeseen, mik\u00e4 edelleen vaikuttaa kuluttajan k\u00e4ytt\u00e4ytymisaikomukseen. Arvojen suhteen tulokset olivat ristiriitaisempia, mutta erityisesti toiminnallisen arvon kokemukseen sosiaalisella markkinoinnilla on vaikutusta. Arvojen osuutta k\u00e4ytt\u00e4ytymisess\u00e4 tutkimalla voidaan my\u00f6s todeta toiminnallisella arvolla olevan vaikutusta pystyvyyteen, sek\u00e4 sosiaalisella arvolla subjektiivisen normin muodostumiseen. Sek\u00e4 sosiaalisen markkinoinnin ett\u00e4 arvojen eri dimensioiden vaikutukset k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen pystyt\u00e4\u00e4n osoittamaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-07-12T10:21:58Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-07-12T10:21:58Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "62", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteiskunnallinen markkinointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen suunnittelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen muutos", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "poliittinen kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koettu arvo", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytymisaikomus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ostoaikomus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sosiaalisen markkinoinnin ja arvojen vaikutus kuluttajan k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202107124288", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ostok\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arvot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_77103
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:50Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/25379423-8812-4c87-a1fa-ced03f09cf5f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202107124288.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Huovila, Julia Sosiaalisen markkinoinnin ja arvojen vaikutus kuluttajan käyttäytymiseen yhteiskunnallinen markkinointi sosiaalinen suunnittelu sosiaalinen muutos poliittinen kuluttajakäyttäytyminen koettu arvo käyttäytymisaikomus ostoaikomus Markkinointi Marketing 20423 markkinointi kuluttajakäyttäytyminen ostokäyttäytyminen sosiaalinen markkinointi arvot asenteet
title Sosiaalisen markkinoinnin ja arvojen vaikutus kuluttajan käyttäytymiseen
title_full Sosiaalisen markkinoinnin ja arvojen vaikutus kuluttajan käyttäytymiseen
title_fullStr Sosiaalisen markkinoinnin ja arvojen vaikutus kuluttajan käyttäytymiseen Sosiaalisen markkinoinnin ja arvojen vaikutus kuluttajan käyttäytymiseen
title_full_unstemmed Sosiaalisen markkinoinnin ja arvojen vaikutus kuluttajan käyttäytymiseen Sosiaalisen markkinoinnin ja arvojen vaikutus kuluttajan käyttäytymiseen
title_short Sosiaalisen markkinoinnin ja arvojen vaikutus kuluttajan käyttäytymiseen
title_sort sosiaalisen markkinoinnin ja arvojen vaikutus kuluttajan käyttäytymiseen
title_txtP Sosiaalisen markkinoinnin ja arvojen vaikutus kuluttajan käyttäytymiseen
topic yhteiskunnallinen markkinointi sosiaalinen suunnittelu sosiaalinen muutos poliittinen kuluttajakäyttäytyminen koettu arvo käyttäytymisaikomus ostoaikomus Markkinointi Marketing 20423 markkinointi kuluttajakäyttäytyminen ostokäyttäytyminen sosiaalinen markkinointi arvot asenteet
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi arvot asenteet koettu arvo kuluttajakäyttäytyminen käyttäytymisaikomus markkinointi ostoaikomus ostokäyttäytyminen poliittinen kuluttajakäyttäytyminen sosiaalinen markkinointi sosiaalinen muutos sosiaalinen suunnittelu yhteiskunnallinen markkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77103 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202107124288
work_keys_str_mv AT huovilajulia sosiaalisenmarkkinoinninjaarvojenvaikutuskuluttajankäyttäytymiseen