Tekoälyn ja sensorifuusion kehityksen vaikutukset täysin automatisoitujen ajoneuvojen turvallisuuden parantamiseksi

Nykypäivänä autot ovat älykkäämpiä kuin koskaan ennen sisältäen monenlaisia kuljettajaa avustavia ja jollain tasolla ajoneuvoa itseohjaavia ominaisuuksia. Täysin itsenäiset, automatisoidut ajoneuvot tulevat muuttamaan koko ajamisen merkityksen parantaen merkittävästi liikenneturvallisuutta, tuoden u...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Laiho, Tuomas
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77020
_version_ 1826225814801219584
author Laiho, Tuomas
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Laiho, Tuomas Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Laiho, Tuomas Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Laiho, Tuomas
datasource_str_mv jyx
description Nykypäivänä autot ovat älykkäämpiä kuin koskaan ennen sisältäen monenlaisia kuljettajaa avustavia ja jollain tasolla ajoneuvoa itseohjaavia ominaisuuksia. Täysin itsenäiset, automatisoidut ajoneuvot tulevat muuttamaan koko ajamisen merkityksen parantaen merkittävästi liikenneturvallisuutta, tuoden uusia tapoja matkustaa ja mahdollistaen uusia liiketoimintamalleja. Tällä hetkellä täysin automatisoituihin ajoneuvoihin liittyy kuitenkin useita niiden käyttöönottoa rajoittavia tekijöitä, joiden perimmäinen syy on, etteivät automatisoidut ajoneuvot ole vielä tarpeeksi turvallisia, jotta ne voisivat toimia liikenteessä itsenäisesti ilman ihmiskuljettajaa. Tämä tutkielma on kirjallisuuskatsaus, jossa tarkastelen automatisoitujen ajoneuvojen turvallisuutta tekoälyn ja sensorien näkökulmasta. Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten sensoreiden ja tekoälyn opetusmenetelmien kehitys auttaa tekemään automatisoiduista ajoneuvoista turvallisempia, jotta ne voitaisiin ottaa liikennekäyttöön. Aihetta tullaan ensin käsittelemään kertomalla yleisesti automatisoitujen ajoneuvojen kehityksen nykytilanteesta, luokittelusta, hyödyistä sekä ongelmista turvallisuuden kannalta, jonka jälkeen käsitellään sensoreiden ja niiltä saatavan datan käsittelymallien vaikutusta ajoneuvon ympäristöstä saatavaan informaatioon. Tämän käsitellään ajoneuvon päätöksistä vastaavaa tekoälyä ja pohditaan opetusmallien vaikutusta tekoälyn kykyyn tehdä tarkempia päätöksiä. Today, cars are smarter than ever before, incorporating a wide range of driver-assistive and, to some extent, self-steering features. Fully independent, automated vehicles will change the meaning of driving, significantly improving road safety, introducing new ways of traveling and enabling new business models. At present, however, fully automated vehicles are subject to several factors limiting their introduction. The root cause of the limitations is that automated vehicles are not yet safe enough to operate independently in traffic without a human driver. This thesis is a literature review in which I look at the safety of automated vehicles from the perspective of artificial intelligence and sensors. The aim of this thesis is to find out how advances on sensors and artificial intelligence learning methods help making autonomous vehicles safer so that they can be put into service. The subject will first be addressed by giving a general overview of the current state of development of automated vehicles, their classification, benefits, and safety problems. The effect of the sensors and the data processing models obtained from them on the information obtained from the vehicle environment is then discussed. This is followed by a discussion of the artificial intelligence responsible for vehicle decisions and the impact of teaching models on the ability of artificial intelligence to make more accurate decisions.
first_indexed 2021-07-07T20:02:10Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Halttunen, Veikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Laiho, Tuomas", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-07-07T07:53:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-07-07T07:53:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77020", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Nykyp\u00e4iv\u00e4n\u00e4 autot ovat \u00e4lykk\u00e4\u00e4mpi\u00e4 kuin koskaan ennen sis\u00e4lt\u00e4en monenlaisia kuljettajaa avustavia ja jollain tasolla ajoneuvoa itseohjaavia ominaisuuksia. T\u00e4ysin itsen\u00e4iset, automatisoidut ajoneuvot tulevat muuttamaan koko ajamisen merkityksen parantaen merkitt\u00e4v\u00e4sti liikenneturvallisuutta, tuoden uusia tapoja matkustaa ja mahdollistaen uusia liiketoimintamalleja. T\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 t\u00e4ysin automatisoituihin ajoneuvoihin liittyy kuitenkin useita niiden k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoa rajoittavia tekij\u00f6it\u00e4, joiden perimm\u00e4inen syy on, etteiv\u00e4t automatisoidut ajoneuvot ole viel\u00e4 tarpeeksi turvallisia, jotta ne voisivat toimia liikenteess\u00e4 itsen\u00e4isesti ilman ihmiskuljettajaa. T\u00e4m\u00e4 tutkielma on kirjallisuuskatsaus, jossa tarkastelen automatisoitujen ajoneuvojen turvallisuutta teko\u00e4lyn ja sensorien n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkielman tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, miten sensoreiden ja teko\u00e4lyn opetusmenetelmien kehitys auttaa tekem\u00e4\u00e4n automatisoiduista ajoneuvoista turvallisempia, jotta ne voitaisiin ottaa liikennek\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Aihetta tullaan ensin k\u00e4sittelem\u00e4\u00e4n kertomalla yleisesti automatisoitujen ajoneuvojen kehityksen nykytilanteesta, luokittelusta, hy\u00f6dyist\u00e4 sek\u00e4 ongelmista turvallisuuden kannalta, jonka j\u00e4lkeen k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n sensoreiden ja niilt\u00e4 saatavan datan k\u00e4sittelymallien vaikutusta ajoneuvon ymp\u00e4rist\u00f6st\u00e4 saatavaan informaatioon. T\u00e4m\u00e4n k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n ajoneuvon p\u00e4\u00e4t\u00f6ksist\u00e4 vastaavaa teko\u00e4ly\u00e4 ja pohditaan opetusmallien vaikutusta teko\u00e4lyn kykyyn tehd\u00e4 tarkempia p\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Today, cars are smarter than ever before, incorporating a wide range of driver-assistive and, to some extent, self-steering features. Fully independent, automated vehicles will change the meaning of driving, significantly improving road safety, introducing new ways of traveling and enabling new business models. At present, however, fully automated vehicles are subject to several factors limiting their introduction. The root cause of the limitations is that automated vehicles are not yet safe enough to operate independently in traffic without a human driver. This thesis is a literature review in which I look at the safety of automated vehicles from the perspective of artificial intelligence and sensors. The aim of this thesis is to find out how advances on sensors and artificial intelligence learning methods help making autonomous vehicles safer so that they can be put into service. The subject will first be addressed by giving a general overview of the current state of development of automated vehicles, their classification, benefits, and safety problems. The effect of the sensors and the data processing models obtained from them on the information obtained from the vehicle environment is then discussed. This is followed by a discussion of the artificial intelligence responsible for vehicle decisions and the impact of teaching models on the ability of artificial intelligence to make more accurate decisions.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-07-07T07:53:58Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-07-07T07:53:58Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "35", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "automatisoidut ajoneuvot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "itseohjautuvuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sensorit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sensorifuusio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Teko\u00e4lyn ja sensorifuusion kehityksen vaikutukset t\u00e4ysin automatisoitujen ajoneuvojen turvallisuuden parantamiseksi", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202107074206", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "syv\u00e4oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teko\u00e4ly", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ajoneuvot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikenneturvallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "robotiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "simulaattorit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_77020
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:44Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a4c489bd-85b6-4150-a53d-e11f4a1eabda\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202107074206.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laiho, Tuomas Tekoälyn ja sensorifuusion kehityksen vaikutukset täysin automatisoitujen ajoneuvojen turvallisuuden parantamiseksi automatisoidut ajoneuvot itseohjautuvuus sensorit sensorifuusio Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 syväoppiminen tekoäly ajoneuvot liikenneturvallisuus robotiikka simulaattorit
title Tekoälyn ja sensorifuusion kehityksen vaikutukset täysin automatisoitujen ajoneuvojen turvallisuuden parantamiseksi
title_full Tekoälyn ja sensorifuusion kehityksen vaikutukset täysin automatisoitujen ajoneuvojen turvallisuuden parantamiseksi
title_fullStr Tekoälyn ja sensorifuusion kehityksen vaikutukset täysin automatisoitujen ajoneuvojen turvallisuuden parantamiseksi Tekoälyn ja sensorifuusion kehityksen vaikutukset täysin automatisoitujen ajoneuvojen turvallisuuden parantamiseksi
title_full_unstemmed Tekoälyn ja sensorifuusion kehityksen vaikutukset täysin automatisoitujen ajoneuvojen turvallisuuden parantamiseksi Tekoälyn ja sensorifuusion kehityksen vaikutukset täysin automatisoitujen ajoneuvojen turvallisuuden parantamiseksi
title_short Tekoälyn ja sensorifuusion kehityksen vaikutukset täysin automatisoitujen ajoneuvojen turvallisuuden parantamiseksi
title_sort tekoälyn ja sensorifuusion kehityksen vaikutukset täysin automatisoitujen ajoneuvojen turvallisuuden parantamiseksi
title_txtP Tekoälyn ja sensorifuusion kehityksen vaikutukset täysin automatisoitujen ajoneuvojen turvallisuuden parantamiseksi
topic automatisoidut ajoneuvot itseohjautuvuus sensorit sensorifuusio Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 syväoppiminen tekoäly ajoneuvot liikenneturvallisuus robotiikka simulaattorit
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede ajoneuvot automatisoidut ajoneuvot itseohjautuvuus liikenneturvallisuus robotiikka sensorifuusio sensorit simulaattorit syväoppiminen tekoäly
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77020 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202107074206
work_keys_str_mv AT laihotuomas tekoälynjasensorifuusionkehityksenvaikutuksettäysinautomatisoitujenajoneuvojenturval