Twitterin vaikutus osakemarkkinoihin

Osakemarkkinat ovat hyvin paljon tutkimusta kerännyt aihe. Niiden tieteellinen tutkiminen on aloitettu heti perustaminen yhteydessä. Twitter taas on sosiaalisen median kanavana pystynyt säilyttämään ja kasvattamaan hyvin käyttäjäkuntaansa huolimatta siitä, että se on sosiaalisen median kanavana jo s...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Koittola, Olli
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77018
_version_ 1826225815909564416
author Koittola, Olli
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Koittola, Olli Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Koittola, Olli Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Koittola, Olli
datasource_str_mv jyx
description Osakemarkkinat ovat hyvin paljon tutkimusta kerännyt aihe. Niiden tieteellinen tutkiminen on aloitettu heti perustaminen yhteydessä. Twitter taas on sosiaalisen median kanavana pystynyt säilyttämään ja kasvattamaan hyvin käyttäjäkuntaansa huolimatta siitä, että se on sosiaalisen median kanavana jo suhteellisen iäkäs. Twitter toimii monelle ihmiselle kanavana ilmaista itseään ja mielipiteitään lyhyiden kirjoitusten kautta, joita myös mikroblogeiksi kutsutaan. Siten Twitter toimii myös luontevana alustana monille sijoittamisesta kiinnostuneille etsiä, jakaa sekä tuottaa sisältöä. Historiaan peilaten tiedon saaminen pörssiin listatuista yrityksistä sekä muista sijoituskohteista ei ole kos-kaan aikaisemmin ollut yhtä tehokasta sosiaalisen median ansiosta. Sisällön jakamisen ja tuottamisen helppouteen liittyy kuitenkin aina varjopuoli. Sosiaalisessa mediassa oikeaksi todettu tieto ja mielipiteet voivat helposti mennä sekaisin sisältöä tuotettaessa ja jaettaessa – usein vastuu tiedon ymmärtämisestä jää lukijalle. Tässä tutkielmassa vastataan siihen, millaisia vaikutuksia Twitterillä on osakemarkkinoille, sekä voiko Twitteristä olla hyötyä sijoittajalle osakemarkkinoiden ennustamisessa. Tutkielma on tyypiltään kirjallisuuskatsaus, jossa käsitellään aiheeseen liittyviä keskeisiä käsitteitä, sekä rahoitusmarkkinoiden perusteorioita, jotka ohjaavat hintojen muodostumista osakemarkkinoilla. Lisäksi tutkielmassa perehdytään aiempiin aiheesta tehtyihin tutkimuksiin, kiinnittäen myös huomiota niiden toteutustavan eroavaisuuteen sekä luo-tettavuuteen. Tutkielman näkökulmana on Twitteristä kerättävän tiedon hyödyntäminen osakemarkkinoille sijoittavan näkökulmasta. Tutkimuksessa kävi ilmi, kuinka osakemarkkinoiden ja Twitterin välillä on löydettävissä yhteys. Yhteys ilmenee muun muassa Twitterin yleisen tunnetilan, eli toisin sanoen sentimentin, sekä uuden informaation, kuten yritystä koskevien uutisten leviämisen muodossa. Tutkimuksessa myös havaittiin, kuinka Twitterin datan hyödyntämisestä on hyötyä melko lyhyellä aikavälillä osakemarkkinoiden liikkeiden ennustamisessa. The stock market is a topic that has garnered a great deal of research. Stock market scientific research has begun right from the establishment page. Despite its relatively old age, Twitter has maintained and grown it’s user base as a so-cial media platform. Twitter works as a channel for many people to express themselves and opinions through short writings, which are also called mi-croblogs. Thus, Twitter also serves as a natural platform for many who are interested in investing in search, as well as producing content. Reflecting history, gaining information about stock exchange listed companies as well as other investment targets that has never been as effective thanks to social median. There is also always a downside what comes to the ease of sharing and producing content. The right information and user opinions can easily mix up when the content is produced and shared on the social media - an understanding of information is often left for the reader. This thesis gives answer on what kind of effects Twitter have on the stock market, as well as whether Twitter can be useful for the investor in forecasting the stock market. The thesis is type of literature review that deals with the topic with the most important concepts, as well as the fundamentals of financial markets that guide the formation of prices in the stock market. At the same time, the thesis examines the previous studies, also paying attention to the differences and reliability of their implementation. The perspective of the thesis is the utilization of the information collected from Twitter from the perspective of an investor in the stock market. The study found that connection between the stock market and Twitter can be found. The connection is manifested through the Twitter's general emotional state, which is sentiment in the other words and new information, such as spreading the new news about company. The study also observes, how Twitter data can be useful in short-term basis for predicting stock market movements.
first_indexed 2021-07-07T20:02:10Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Halttunen, Veikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Koittola, Olli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-07-07T07:35:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-07-07T07:35:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77018", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Osakemarkkinat ovat hyvin paljon tutkimusta ker\u00e4nnyt aihe. Niiden tieteellinen tutkiminen on aloitettu heti perustaminen yhteydess\u00e4. Twitter taas on sosiaalisen median kanavana pystynyt s\u00e4ilytt\u00e4m\u00e4\u00e4n ja kasvattamaan hyvin k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kuntaansa huolimatta siit\u00e4, ett\u00e4 se on sosiaalisen median kanavana jo suhteellisen i\u00e4k\u00e4s. Twitter toimii monelle ihmiselle kanavana ilmaista itse\u00e4\u00e4n ja mielipiteit\u00e4\u00e4n lyhyiden kirjoitusten kautta, joita my\u00f6s mikroblogeiksi kutsutaan. Siten Twitter toimii my\u00f6s luontevana alustana monille sijoittamisesta kiinnostuneille etsi\u00e4, jakaa sek\u00e4 tuottaa sis\u00e4lt\u00f6\u00e4. Historiaan peilaten tiedon saaminen p\u00f6rssiin listatuista yrityksist\u00e4 sek\u00e4 muista sijoituskohteista ei ole kos-kaan aikaisemmin ollut yht\u00e4 tehokasta sosiaalisen median ansiosta. Sis\u00e4ll\u00f6n jakamisen ja tuottamisen helppouteen liittyy kuitenkin aina varjopuoli. Sosiaalisessa mediassa oikeaksi todettu tieto ja mielipiteet voivat helposti menn\u00e4 sekaisin sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 tuotettaessa ja jaettaessa \u2013 usein vastuu tiedon ymm\u00e4rt\u00e4misest\u00e4 j\u00e4\u00e4 lukijalle. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa vastataan siihen, millaisia vaikutuksia Twitterill\u00e4 on osakemarkkinoille, sek\u00e4 voiko Twitterist\u00e4 olla hy\u00f6ty\u00e4 sijoittajalle osakemarkkinoiden ennustamisessa. Tutkielma on tyypilt\u00e4\u00e4n kirjallisuuskatsaus, jossa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n aiheeseen liittyvi\u00e4 keskeisi\u00e4 k\u00e4sitteit\u00e4, sek\u00e4 rahoitusmarkkinoiden perusteorioita, jotka ohjaavat hintojen muodostumista osakemarkkinoilla. Lis\u00e4ksi tutkielmassa perehdyt\u00e4\u00e4n aiempiin aiheesta tehtyihin tutkimuksiin, kiinnitt\u00e4en my\u00f6s huomiota niiden toteutustavan eroavaisuuteen sek\u00e4 luo-tettavuuteen. Tutkielman n\u00e4k\u00f6kulmana on Twitterist\u00e4 ker\u00e4tt\u00e4v\u00e4n tiedon hy\u00f6dynt\u00e4minen osakemarkkinoille sijoittavan n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuksessa k\u00e4vi ilmi, kuinka osakemarkkinoiden ja Twitterin v\u00e4lill\u00e4 on l\u00f6ydett\u00e4viss\u00e4 yhteys. Yhteys ilmenee muun muassa Twitterin yleisen tunnetilan, eli toisin sanoen sentimentin, sek\u00e4 uuden informaation, kuten yrityst\u00e4 koskevien uutisten levi\u00e4misen muodossa. Tutkimuksessa my\u00f6s havaittiin, kuinka Twitterin datan hy\u00f6dynt\u00e4misest\u00e4 on hy\u00f6ty\u00e4 melko lyhyell\u00e4 aikav\u00e4lill\u00e4 osakemarkkinoiden liikkeiden ennustamisessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The stock market is a topic that has garnered a great deal of research. Stock market scientific research has begun right from the establishment page. Despite its relatively old age, Twitter has maintained and grown it\u2019s user base as a so-cial media platform. Twitter works as a channel for many people to express themselves and opinions through short writings, which are also called mi-croblogs. Thus, Twitter also serves as a natural platform for many who are interested in investing in search, as well as producing content. Reflecting history, gaining information about stock exchange listed companies as well as other investment targets that has never been as effective thanks to social median. There is also always a downside what comes to the ease of sharing and producing content. The right information and user opinions can easily mix up when the content is produced and shared on the social media - an understanding of information is often left for the reader. This thesis gives answer on what kind of effects Twitter have on the stock market, as well as whether Twitter can be useful for the investor in forecasting the stock market. The thesis is type of literature review that deals with the topic with the most important concepts, as well as the fundamentals of financial markets that guide the formation of prices in the stock market. At the same time, the thesis examines the previous studies, also paying attention to the differences and reliability of their implementation. The perspective of the thesis is the utilization of the information collected from Twitter from the perspective of an investor in the stock market. The study found that connection between the stock market and Twitter can be found. The connection is manifested through the Twitter's general emotional state, which is sentiment in the other words and new information, such as spreading the new news about company. The study also observes, how Twitter data can be useful in short-term basis for predicting stock market movements.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-07-07T07:35:06Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-07-07T07:35:06Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "27", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "osakemarkkinat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Twitter", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen media", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Twitterin vaikutus osakemarkkinoihin", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202107074204", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arvopaperimarkkinat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Twitter", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osakkeet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mikroblogit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sijoitustoiminta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_77018
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:11Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/73167f98-3da8-4491-83ee-0002f427b19c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202107074204.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koittola, Olli Twitterin vaikutus osakemarkkinoihin osakemarkkinat Twitter sosiaalinen media Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 arvopaperimarkkinat osakkeet mikroblogit sijoitustoiminta
title Twitterin vaikutus osakemarkkinoihin
title_full Twitterin vaikutus osakemarkkinoihin
title_fullStr Twitterin vaikutus osakemarkkinoihin Twitterin vaikutus osakemarkkinoihin
title_full_unstemmed Twitterin vaikutus osakemarkkinoihin Twitterin vaikutus osakemarkkinoihin
title_short Twitterin vaikutus osakemarkkinoihin
title_sort twitterin vaikutus osakemarkkinoihin
title_txtP Twitterin vaikutus osakemarkkinoihin
topic osakemarkkinat Twitter sosiaalinen media Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 arvopaperimarkkinat osakkeet mikroblogit sijoitustoiminta
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede Twitter arvopaperimarkkinat mikroblogit osakemarkkinat osakkeet sijoitustoiminta sosiaalinen media
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77018 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202107074204
work_keys_str_mv AT koittolaolli twitterinvaikutusosakemarkkinoihin