The role of pronunciation in Finnish EFL textbooks and EFL teaching

1970-luvun loppupuolella valtaan noussut kommunikatiivisen kielenopetuksen ideologia on vähentänyt ääntämisen painoarvoa kieltenopetuksessa merkittävästi. Vaikka tilanne on viime vuosina muuttunut, tutkimukset osoittavat, että ääntämistä opetetaan yhä liian vähän, ja etenkin prosodia jää vähälle huo...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mäkinen, Leni
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77007
_version_ 1826225763504881664
author Mäkinen, Leni
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mäkinen, Leni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mäkinen, Leni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mäkinen, Leni
datasource_str_mv jyx
description 1970-luvun loppupuolella valtaan noussut kommunikatiivisen kielenopetuksen ideologia on vähentänyt ääntämisen painoarvoa kieltenopetuksessa merkittävästi. Vaikka tilanne on viime vuosina muuttunut, tutkimukset osoittavat, että ääntämistä opetetaan yhä liian vähän, ja etenkin prosodia jää vähälle huomiolle. Myös ääntämisen aseman oppikirjoissa on todettu olevan melko vähäinen. Tämä tutkimus pyrki selvittämään ääntämisen roolia suomalaisissa alakoulun, yläkoulun ja lukion englannin oppikirjoissa ja opetuksessa sekä opettajien näkemyksiä ääntämismateriaalien riittävyydestä oppikirjoissa. Tutkimukselle oli tarvetta muun muassa siksi, että aiheesta ei ole kovin montaa kattavaa tutkimusta Suomessa, eikä sitä ole tutkittu suuresti tuoreimpien opetussuunnitelmien voimaantulon jälkeen. Aihetta tutkittiin oppikirja-analyysilla ja englannin opettajille suunnatulla kyselyllä. Oppikirjoista tutkittiin sisällönanalyysin keinoin ääntämistehtävien osuus kaikista tehtävistä, tehtävien sisältö ja fokus sekä tehtävätyyppi. Kyselyssä selvitettiin opettajien ääntämisopetuksen määrää, sen sisältöä ja siinä käytettäviä metodeja ja työkaluja sekä opettajien mielipiteitä ääntämisen roolista oppikirjoissa. Kyselyn tulokset analysoitiin pääosin määrällisesti IBM SPSS -ohjelmalla, verraten kouluasteiden eroja tilastollisilla testeillä. Tulokset osoittivat, että vaikka ääntämisen ja etenkin prosodian rooli suomalaisissa englannin oppikirjoissa on yhä vähäinen, niitä opetetaan silti säännöllisesti. Kirjojen tulisi kuitenkin tarjota enemmän ääntämistehtäviä etenkin prosodiaa koskien - myös opettajien mielestä. Ääntämiseen pitäisi kenties myös kiinnittää enemmän huomiota alakoulun jälkeen, sillä sitä opetettiin huomattavasti enemmän alakoulussa, ja ääntämisellä oli suurin rooli juuri alakoulun kirjoissa. Tuloksissa näkyikin vahvasti oppikirjojen vaikutus opetukseen. Ääntämistehtävien (prosodian vähyyttä lukuun ottamatta) ja -opetuksen sisältö olivat kuitenkin melko hyvin linjassa suositusten kanssa. Vaikka tehtävissä ja opetuksissa käytettiin vaihteleviakin metodeja, niissä dominoivat kuitenkin melko perinteisenä pidetyt keinot, kuten ääneen luku ja kuuntele ja toista -harjoitteet. Täten luovemmille metodeille voisi olla tarvetta sekä kirjoissa että opetuksessa.
first_indexed 2021-07-06T20:03:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pitk\u00e4nen-Huhta, Anne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4kinen, Leni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-07-06T07:25:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-07-06T07:25:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77007", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "1970-luvun loppupuolella valtaan noussut kommunikatiivisen kielenopetuksen ideologia on v\u00e4hent\u00e4nyt \u00e4\u00e4nt\u00e4misen painoarvoa kieltenopetuksessa merkitt\u00e4v\u00e4sti. Vaikka tilanne on viime vuosina muuttunut, tutkimukset osoittavat, ett\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4 opetetaan yh\u00e4 liian v\u00e4h\u00e4n, ja etenkin prosodia j\u00e4\u00e4 v\u00e4h\u00e4lle huomiolle. My\u00f6s \u00e4\u00e4nt\u00e4misen aseman oppikirjoissa on todettu olevan melko v\u00e4h\u00e4inen. \n\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus pyrki selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n \u00e4\u00e4nt\u00e4misen roolia suomalaisissa alakoulun, yl\u00e4koulun ja lukion englannin oppikirjoissa ja opetuksessa sek\u00e4 opettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4mismateriaalien riitt\u00e4vyydest\u00e4 oppikirjoissa. Tutkimukselle oli tarvetta muun muassa siksi, ett\u00e4 aiheesta ei ole kovin montaa kattavaa tutkimusta Suomessa, eik\u00e4 sit\u00e4 ole tutkittu suuresti tuoreimpien opetussuunnitelmien voimaantulon j\u00e4lkeen. Aihetta tutkittiin oppikirja-analyysilla ja englannin opettajille suunnatulla kyselyll\u00e4. Oppikirjoista tutkittiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin \u00e4\u00e4nt\u00e4misteht\u00e4vien osuus kaikista teht\u00e4vist\u00e4, teht\u00e4vien sis\u00e4lt\u00f6 ja fokus sek\u00e4 teht\u00e4v\u00e4tyyppi. Kyselyss\u00e4 selvitettiin opettajien \u00e4\u00e4nt\u00e4misopetuksen m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4, sen sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 ja siin\u00e4 k\u00e4ytett\u00e4vi\u00e4 metodeja ja ty\u00f6kaluja sek\u00e4 opettajien mielipiteit\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4misen roolista oppikirjoissa. Kyselyn tulokset analysoitiin p\u00e4\u00e4osin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti IBM SPSS -ohjelmalla, verraten kouluasteiden eroja tilastollisilla testeill\u00e4. \n\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 vaikka \u00e4\u00e4nt\u00e4misen ja etenkin prosodian rooli suomalaisissa englannin oppikirjoissa on yh\u00e4 v\u00e4h\u00e4inen, niit\u00e4 opetetaan silti s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisesti. Kirjojen tulisi kuitenkin tarjota enemm\u00e4n \u00e4\u00e4nt\u00e4misteht\u00e4vi\u00e4 etenkin prosodiaa koskien - my\u00f6s opettajien mielest\u00e4. \u00c4\u00e4nt\u00e4miseen pit\u00e4isi kenties my\u00f6s kiinnitt\u00e4\u00e4 enemm\u00e4n huomiota alakoulun j\u00e4lkeen, sill\u00e4 sit\u00e4 opetettiin huomattavasti enemm\u00e4n alakoulussa, ja \u00e4\u00e4nt\u00e4misell\u00e4 oli suurin rooli juuri alakoulun kirjoissa. Tuloksissa n\u00e4kyikin vahvasti oppikirjojen vaikutus opetukseen. \u00c4\u00e4nt\u00e4misteht\u00e4vien (prosodian v\u00e4hyytt\u00e4 lukuun ottamatta) ja -opetuksen sis\u00e4lt\u00f6 olivat kuitenkin melko hyvin linjassa suositusten kanssa. Vaikka teht\u00e4viss\u00e4 ja opetuksissa k\u00e4ytettiin vaihteleviakin metodeja, niiss\u00e4 dominoivat kuitenkin melko perinteisen\u00e4 pidetyt keinot, kuten \u00e4\u00e4neen luku ja kuuntele ja toista -harjoitteet. T\u00e4ten luovemmille metodeille voisi olla tarvetta sek\u00e4 kirjoissa ett\u00e4 opetuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-07-06T07:25:47Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-07-06T07:25:47Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "135", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "L2 learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pronunciation teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pronunciation in textbooks", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teacher survey", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "textbook analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "The role of pronunciation in Finnish EFL textbooks and EFL teaching", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202107064193", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4\u00e4nt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "prosodiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli ja kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pronunciation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "textbooks", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teaching and instruction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "prosody", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "languages", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_77007
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:20Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e92d5a7b-3a28-4843-9cbe-676fdaca7f08\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202107064193.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäkinen, Leni The role of pronunciation in Finnish EFL textbooks and EFL teaching EFL teaching L2 learning pronunciation teaching pronunciation in textbooks teacher survey textbook analysis Englannin kieli English 301 englannin kieli ääntäminen oppikirjat opetus prosodiikka kieli ja kielet English language pronunciation textbooks teaching and instruction prosody languages
title The role of pronunciation in Finnish EFL textbooks and EFL teaching
title_full The role of pronunciation in Finnish EFL textbooks and EFL teaching
title_fullStr The role of pronunciation in Finnish EFL textbooks and EFL teaching The role of pronunciation in Finnish EFL textbooks and EFL teaching
title_full_unstemmed The role of pronunciation in Finnish EFL textbooks and EFL teaching The role of pronunciation in Finnish EFL textbooks and EFL teaching
title_short The role of pronunciation in Finnish EFL textbooks and EFL teaching
title_sort role of pronunciation in finnish efl textbooks and efl teaching
title_txtP The role of pronunciation in Finnish EFL textbooks and EFL teaching
topic EFL teaching L2 learning pronunciation teaching pronunciation in textbooks teacher survey textbook analysis Englannin kieli English 301 englannin kieli ääntäminen oppikirjat opetus prosodiikka kieli ja kielet English language pronunciation textbooks teaching and instruction prosody languages
topic_facet 301 EFL teaching Englannin kieli English English language L2 learning englannin kieli kieli ja kielet languages opetus oppikirjat pronunciation pronunciation in textbooks pronunciation teaching prosodiikka prosody teacher survey teaching and instruction textbook analysis textbooks ääntäminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77007 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202107064193
work_keys_str_mv AT mäkinenleni roleofpronunciationinfinnishefltextbooksandeflteaching AT mäkinenleni theroleofpronunciationinfinnishefltextbooksandeflteaching