Vanhemman temperamentin ja vanhemman kasvatustyylien yhteydet nuoren temperamentin kehitykseen

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka temperamentti kehittyy 6.–9. luokan välillä ja kuinka vanhemman kasvatustyylit ovat yhteydessä nuoren temperamenttiin ja siinä tapahtuviin muutoksiin. Lisäksi tutkimme, kuinka vanhemman temperamentin yhteydet nuoren temperamenttiin ja sen kehityk...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Jykylä, Johanna, Siiriä, Mira
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77006
_version_ 1826225774153170944
author Jykylä, Johanna Siiriä, Mira
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Jykylä, Johanna Siiriä, Mira Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Jykylä, Johanna Siiriä, Mira Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Jykylä, Johanna
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka temperamentti kehittyy 6.–9. luokan välillä ja kuinka vanhemman kasvatustyylit ovat yhteydessä nuoren temperamenttiin ja siinä tapahtuviin muutoksiin. Lisäksi tutkimme, kuinka vanhemman temperamentin yhteydet nuoren temperamenttiin ja sen kehitykseen välittyvät vanhemman kasvatustyylien kautta. Tutkimus on osa laajempaa TIKAPUU-pitkittäistutkimusta. Tutkimukseen osallistui 320 nuorta ja heidän vanhempansa. Nuoret arvioivat temperamenttiaan (ulospäinsuuntautuneisuus, tahdonalainen itsesäätely, negatiivinen emotionaalisuus, kiinnostus muita ihmisiä kohtaan) 6. ja 9. luokalla. Heidän vanhempansa arvioivat omaa temperamenttiaan (ulospäinsuuntautuneisuus, tahdonalainen itsesäätely, negatiivinen emotionaalisuus, aistiherkkyys) ja kasvatustyylejään (lämpimyys, psykologinen kontrolli, behavioraalinen kontrolli) nuorten ollessa 6. luokalla. Tutkimme nuoren temperamentin kehitystä riippuvien otosten t-testillä ja pysyvyyskorrelaatioilla (Pearson), kun taas vanhemman kasvatustyylien ja nuoren temperamentin välisiä yhteyksiä tutkittiin lineaarisella regressioanalyysilla. Vanhemman kasvatustyylien välittävää vaikutusta vanhemman ja nuoren temperamentin välillä tutkittiin mediaattorianalyysilla. Tulokset osoittivat nuoren tahdonalaisen itsesäätelyn ja negatiivisen emotionaalisuuden vähenevän keskiarvotasolla 6.–9. luokan välillä. Lisäksi nuoren temperamentin suhteellisen pysyvyyden havaittiin olevan kohtalaista kaikissa temperamentin ulottuvuuksissa. Vanhemman lämpimyys ja behavioraalinen kontrolli olivat yhteydessä nuoren temperamenttipiirteisiin ja niiden kehitykseen. Esimerkiksi vanhemman lämpimyys oli yhteydessä nuoren suurempaan kiinnostukseen muita ihmisiä kohtaan 6. luokalla sekä negatiivisen emotionaalisuuden vähenemiseen 6.–9. luokan välillä. Vanhemman behavioraalinen kontrolli oli puolestaan yhteydessä nuoren vähäisempään negatiiviseen emotionaalisuuteen 6. luokalla. Vanhemman lämpimyys ja behavioraalinen kontrolli välittivät myös useita vanhemman temperamentin ja nuoren temperamentin sekä sen kehityksen välisiä yhteyksiä. Erityisen tärkeänä havaintona oli, mitä enemmän vanhempi raportoi negatiivista emotionaalisuutta, sitä vähemmän hän osoitti lämpimyyttä, joka edelleen oli yhteydessä nuoren negatiivisen emotionaalisuuden lisääntymiseen. Sen sijaan kaikki muut vanhemman temperamenttipiirteet olivat yhteydessä runsaampaan lämpimyyteen ja sitä kautta nuoren negatiivisen emotionaalisuuden vähenemiseen 6.–9. luokan välillä. Tutkimus osoittaa, että vanhemman temperamentti ja kasvatustyylit ovat yhteydessä nuoren temperamenttiin ja sen kehitykseen, vaikka nuoruudessa hiljalleen itsenäistytään ja irtaudutaan vanhemmista. Nuoren temperamentin sekä vanhemman temperamentin ja kasvatustyylien keskinäiset vaikutukset ovat tärkeä tunnistaa, jotta nuoria voidaan tukea entistä paremmin kohti tasapainoista aikuisuutta. Jatkossa olisikin hyödyllistä tutkia vanhemman temperamentin ja kasvatustyylien vaikutuksia tarkemmin nuoren ihmissuhteisiin ja hyvinvointiin, kuten masennus- ja ahdistuneisuusoireisiin. The aim of the present study was to examine how temperament develops between sixth and ninth grades and how parenting styles are associated with adolescents’ temperament and temperament change. In addition, we investigated how parenting styles mediated the associations between parents’ temperament and adolescents’ temperament. This study is part of the larger STAIRWAY -research project. Our sample consisted of 320 adolescents and their parents. Adolescents assessed their own temperament (surgency, effortful control, negative emotionality, affiliativeness) in sixth and ninth grade. The parents assessed their own temperament (surgency, effortful control, negative emotionality, orienting sensitivity) and their parenting styles (parental warmth, psychological control, behavioral control) while adolescents were in sixth grade. We examined the mean-level change of adolescents’ temperament by using paired samples t-test whereas Pearson product-moment correlation coefficient was used to evaluate the rank-order stability. We conducted the linear regression analysis to investigate whether the parenting styles are associated with adolescents’ temperament and temperament change. Mediator analysis was used to examine the associations between adolescents’ temperament, parents’ temperament and parenting style. The results showed that effortful control and negative emotionality decreased between sixth and ninth grades. In addition, rank-order stability was moderate in every temperament dimension. Parental warmth and behavioral control were associated with adolescents’ temperament and temperament development. For example, parental warmth was related with a decrease in adolescents’ negative emotionality between sixth and ninth grades and with a greater affiliativeness in sixth grade. Parents’ behavioral control, in turn, was associated with adolescents’ lower amount of negative emotionality in sixth grade. Moreover, parental warmth and behavioral control mediated several associations between parents’ temperament and adolescents’ temperament. Most importantly, the more parents reported negative emotionality, the more they showed parental warmth, which was further related to a greater negative emotionality of adolescents. All the other parents’ temperament dimensions were associated with a greater amount of parental warmth and thereby with a decrease of adolescents’ negative emotionality between sixth and ninth grades. The study concludes that parents’ temperament and parenting styles are related to adolescents’ temperament and temperament change, although adolescents seek to gain independence from parents. These associations are important to identify in order to support adolescents towards a stable adulthood. In the future, it would be important to investigate these associations in a broader context of adolescents’ interpersonal relationships and well-being.
first_indexed 2024-09-11T08:50:42Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kiuru, Noona", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Jykyl\u00e4, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Siiri\u00e4, Mira", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-07-06T07:24:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-07-06T07:24:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77006", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka temperamentti kehittyy 6.\u20139. luokan v\u00e4lill\u00e4 ja kuinka vanhemman kasvatustyylit ovat yhteydess\u00e4 nuoren temperamenttiin ja siin\u00e4 tapahtuviin muutoksiin. Lis\u00e4ksi tutkimme, kuinka vanhemman temperamentin yhteydet nuoren temperamenttiin ja sen kehitykseen v\u00e4littyv\u00e4t vanhemman kasvatustyylien kautta. Tutkimus on osa laajempaa TIKAPUU-pitkitt\u00e4istutkimusta. Tutkimukseen osallistui 320 nuorta ja heid\u00e4n vanhempansa. Nuoret arvioivat temperamenttiaan (ulosp\u00e4insuuntautuneisuus, tahdonalainen itses\u00e4\u00e4tely, negatiivinen emotionaalisuus, kiinnostus muita ihmisi\u00e4 kohtaan) 6. ja 9. luokalla. Heid\u00e4n vanhempansa arvioivat omaa temperamenttiaan (ulosp\u00e4insuuntautuneisuus, tahdonalainen itses\u00e4\u00e4tely, negatiivinen emotionaalisuus, aistiherkkyys) ja kasvatustyylej\u00e4\u00e4n (l\u00e4mpimyys, psykologinen kontrolli, behavioraalinen kontrolli) nuorten ollessa 6. luokalla. Tutkimme nuoren temperamentin kehityst\u00e4 riippuvien otosten t-testill\u00e4 ja pysyvyyskorrelaatioilla (Pearson), kun taas vanhemman kasvatustyylien ja nuoren temperamentin v\u00e4lisi\u00e4 yhteyksi\u00e4 tutkittiin lineaarisella regressioanalyysilla. Vanhemman kasvatustyylien v\u00e4litt\u00e4v\u00e4\u00e4 vaikutusta vanhemman ja nuoren temperamentin v\u00e4lill\u00e4 tutkittiin mediaattorianalyysilla.\nTulokset osoittivat nuoren tahdonalaisen itses\u00e4\u00e4telyn ja negatiivisen emotionaalisuuden v\u00e4henev\u00e4n keskiarvotasolla 6.\u20139. luokan v\u00e4lill\u00e4. Lis\u00e4ksi nuoren temperamentin suhteellisen pysyvyyden havaittiin olevan kohtalaista kaikissa temperamentin ulottuvuuksissa. Vanhemman l\u00e4mpimyys ja behavioraalinen kontrolli olivat yhteydess\u00e4 nuoren temperamenttipiirteisiin ja niiden kehitykseen. Esimerkiksi vanhemman l\u00e4mpimyys oli yhteydess\u00e4 nuoren suurempaan kiinnostukseen muita ihmisi\u00e4 kohtaan 6. luokalla sek\u00e4 negatiivisen emotionaalisuuden v\u00e4henemiseen 6.\u20139. luokan v\u00e4lill\u00e4. Vanhemman behavioraalinen kontrolli oli puolestaan yhteydess\u00e4 nuoren v\u00e4h\u00e4isemp\u00e4\u00e4n negatiiviseen emotionaalisuuteen 6. luokalla. Vanhemman l\u00e4mpimyys ja behavioraalinen kontrolli v\u00e4littiv\u00e4t my\u00f6s useita vanhemman temperamentin ja nuoren temperamentin sek\u00e4 sen kehityksen v\u00e4lisi\u00e4 yhteyksi\u00e4. Erityisen t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 havaintona oli, mit\u00e4 enemm\u00e4n vanhempi raportoi negatiivista emotionaalisuutta, sit\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4n h\u00e4n osoitti l\u00e4mpimyytt\u00e4, joka edelleen oli yhteydess\u00e4 nuoren negatiivisen emotionaalisuuden lis\u00e4\u00e4ntymiseen. Sen sijaan kaikki muut vanhemman temperamenttipiirteet olivat yhteydess\u00e4 runsaampaan l\u00e4mpimyyteen ja sit\u00e4 kautta nuoren negatiivisen emotionaalisuuden v\u00e4henemiseen 6.\u20139. luokan v\u00e4lill\u00e4.\nTutkimus osoittaa, ett\u00e4 vanhemman temperamentti ja kasvatustyylit ovat yhteydess\u00e4 nuoren temperamenttiin ja sen kehitykseen, vaikka nuoruudessa hiljalleen itsen\u00e4istyt\u00e4\u00e4n ja irtaudutaan vanhemmista. Nuoren temperamentin sek\u00e4 vanhemman temperamentin ja kasvatustyylien keskin\u00e4iset vaikutukset ovat t\u00e4rke\u00e4 tunnistaa, jotta nuoria voidaan tukea entist\u00e4 paremmin kohti tasapainoista aikuisuutta. Jatkossa olisikin hy\u00f6dyllist\u00e4 tutkia vanhemman temperamentin ja kasvatustyylien vaikutuksia tarkemmin nuoren ihmissuhteisiin ja hyvinvointiin, kuten masennus- ja ahdistuneisuusoireisiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The aim of the present study was to examine how temperament develops between sixth and ninth grades and how parenting styles are associated with adolescents\u2019 temperament and temperament change. In addition, we investigated how parenting styles mediated the associations between parents\u2019 temperament and adolescents\u2019 temperament. This study is part of the larger STAIRWAY -research project. Our sample consisted of 320 adolescents and their parents. Adolescents assessed their own temperament (surgency, effortful control, negative emotionality, affiliativeness) in sixth and ninth grade. The parents assessed their own temperament (surgency, effortful control, negative emotionality, orienting sensitivity) and their parenting styles (parental warmth, psychological control, behavioral control) while adolescents were in sixth grade. We examined the mean-level change of adolescents\u2019 temperament by using paired samples t-test whereas Pearson product-moment correlation coefficient was used to evaluate the rank-order stability. We conducted the linear regression analysis to investigate whether the parenting styles are associated with adolescents\u2019 temperament and temperament change. Mediator analysis was used to examine the associations between adolescents\u2019 temperament, parents\u2019 temperament and parenting style.\nThe results showed that effortful control and negative emotionality decreased between sixth and ninth grades. In addition, rank-order stability was moderate in every temperament dimension. Parental warmth and behavioral control were associated with adolescents\u2019 temperament and temperament development. For example, parental warmth was related with a decrease in adolescents\u2019 negative emotionality between sixth and ninth grades and with a greater affiliativeness in sixth grade. Parents\u2019 behavioral control, in turn, was associated with adolescents\u2019 lower amount of negative emotionality in sixth grade. Moreover, parental warmth and behavioral control mediated several associations between parents\u2019 temperament and adolescents\u2019 temperament. Most importantly, the more parents reported negative emotionality, the more they showed parental warmth, which was further related to a greater negative emotionality of adolescents. All the other parents\u2019 temperament dimensions were associated with a greater amount of parental warmth and thereby with a decrease of adolescents\u2019 negative emotionality between sixth and ninth grades.\nThe study concludes that parents\u2019 temperament and parenting styles are related to adolescents\u2019 temperament and temperament change, although adolescents seek to gain independence from parents. These associations are important to identify in order to support adolescents towards a stable adulthood. In the future, it would be important to investigate these associations in a broader context of adolescents\u2019 interpersonal relationships and well-being.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-07-06T07:24:02Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-07-06T07:24:02Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "55", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "temperamentin kehitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kasvatustyyli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vanhemman temperamentin ja vanhemman kasvatustyylien yhteydet nuoren temperamentin kehitykseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202107064192", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "temperamentti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoruus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaisnuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_77006
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:31Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2babef04-7579-41f9-a578-0f0cf6dfb74b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202107064192.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jykylä, Johanna Siiriä, Mira Vanhemman temperamentin ja vanhemman kasvatustyylien yhteydet nuoren temperamentin kehitykseen temperamentin kehitys kasvatustyyli Psykologia Psychology 202 temperamentti nuoret vanhemmat nuoruus varhaisnuoret
title Vanhemman temperamentin ja vanhemman kasvatustyylien yhteydet nuoren temperamentin kehitykseen
title_full Vanhemman temperamentin ja vanhemman kasvatustyylien yhteydet nuoren temperamentin kehitykseen
title_fullStr Vanhemman temperamentin ja vanhemman kasvatustyylien yhteydet nuoren temperamentin kehitykseen Vanhemman temperamentin ja vanhemman kasvatustyylien yhteydet nuoren temperamentin kehitykseen
title_full_unstemmed Vanhemman temperamentin ja vanhemman kasvatustyylien yhteydet nuoren temperamentin kehitykseen Vanhemman temperamentin ja vanhemman kasvatustyylien yhteydet nuoren temperamentin kehitykseen
title_short Vanhemman temperamentin ja vanhemman kasvatustyylien yhteydet nuoren temperamentin kehitykseen
title_sort vanhemman temperamentin ja vanhemman kasvatustyylien yhteydet nuoren temperamentin kehitykseen
title_txtP Vanhemman temperamentin ja vanhemman kasvatustyylien yhteydet nuoren temperamentin kehitykseen
topic temperamentin kehitys kasvatustyyli Psykologia Psychology 202 temperamentti nuoret vanhemmat nuoruus varhaisnuoret
topic_facet 202 Psychology Psykologia kasvatustyyli nuoret nuoruus temperamentin kehitys temperamentti vanhemmat varhaisnuoret
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77006 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202107064192
work_keys_str_mv AT jykyläjohanna vanhemmantemperamentinjavanhemmankasvatustyylienyhteydetnuorentemperamentinkehityk