“Vaikka sillä olis kuinka huono olla ja elämä myllertää, että se sais jonkun semmosen palautteen, että hänessä on myös jotain hyvää” yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia luonteenvahvuuksista sekä niiden vahvistamisesta liikuntatunneilla

Tässä tutkielmassa tarkastelimme yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia luonteenvahvuuksista. Keskityimme siihen, mitä kokemuksia haastateltavilla oli luonteenvahvuuksista ja niiden vahvistamisesta sekä siihen, mitkä luonteenvahvuudet nousevat esiin liikuntatunneilla ja mikä merkitys liikuntatunne...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Tuomainen, Tea, Ovaska, Hanna
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76982
_version_ 1826225777751883776
author Tuomainen, Tea Ovaska, Hanna
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tuomainen, Tea Ovaska, Hanna Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tuomainen, Tea Ovaska, Hanna Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tuomainen, Tea
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa tarkastelimme yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia luonteenvahvuuksista. Keskityimme siihen, mitä kokemuksia haastateltavilla oli luonteenvahvuuksista ja niiden vahvistamisesta sekä siihen, mitkä luonteenvahvuudet nousevat esiin liikuntatunneilla ja mikä merkitys liikuntatunneilla on luonteenvahvuuksien vahvistamisessa. Tutkimuksemme teoreettinen viitekehys muodostui positiivisen psykologian ja positiivisen pedagogiikan teorioista. Tutkimuksemme on laadullinen tutkimus ja keräsimme tutkimusaineiston teemahaastatteluilla. Haastatteluihin osallistui neljä yläkoulussa työskentelevää liikunnanopettajaa. Kaikki haastateltavat olivat kiinnostuneita oppilaiden luonteenvahvuuksista sekä niiden vahvistamisesta liikunnanopetuksessa. Opettajat olivat iältään 33–46-vuotiaita ja heistä kolme oli naisia ja yksi mies. Toteutimme haastattelut helmi-maaliskuun 2021 aikana. Ne olivat kestoltaan 36–64 minuuttia. Litteroituna aineiston pituus oli yhteensä 54 sivua fontilla Times New Roman, fonttikoolla 12 ja rivivälillä 1.5. Toteutimme aineiston analysoinnin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä ja lisäksi jatkoimme aineiston analysointia sisällön erittelyllä. Haastateltujen liikunnanopettajien mukaan kaikkia luonteenvahvuuksia esiintyi liikuntatunneilla. Rohkeus, sinnikkyys, innostus ja ryhmätyötaidot olivat niistä tyypillisimpiä. Lisäksi aineistosta erottui vähemmän tyypillisiä sekä merkityksellisimpinä koettuja luonteenvahvuuksia liikunnanopetuksen kannalta. Luonteenvahvuuksien vahvistamisella oli monenlaisia hyötyjä, mutta sitä ei tulisi kuitenkaan korostaa liikaa liikunnan kustannuksella. Sekä opettaja, oppilaat itse että liikuntatuntitoiminta voivat vahvistaa luonteenvahvuuksia eri tavoin. Opettajan tärkeimmiksi keinoiksi vahvistaa luonteenvahvuuksia mainittiin luonteenvahvuuksien huomioiminen liikuntatuntien suunnittelussa ja palautteenanto, erityisesti myönteinen palaute, ohjeistaminen ja sanoittaminen, kannustaminen sekä monipuoliset opetusmenetelmät. Opettajat kokivat luonteenvahvuuksien vahvistamisessa olevan kuitenkin jonkin verran haasteita. Tutkielmamme lisää tietoa luonteenvahvuuksien moninaisuudesta ja rohkaisee liikunnanopettajia ottamaan niitä huomioon omassa opetuksessaan. In this study we analyzed the experiences of upper comprehensive school PE teachers about character strengths. The theoretical framework of our research consisted of theories of positive psychology and positive pedagogy. The research material for this qualitative research was collected through thematic interviews. We carried out the analysis of the material as a theory-guiding content analysis and continued the analysis of the material by quantifying. Four upper comprehensive school PE teachers participated in the interviews, and all interviewees were interested in the students' character strengths and their strengthening in PE. The teachers were between 33 and 46 of age, three of them were women and one was a man. We conducted interviews during spring 2021 (February-March) and they lasted 36–64 minutes. A total of 54 pages were transcribed in Times New Roman, size 12, line spacing 1.5. In this study we focused on the experiences of the interviewees about the character strengths and their strengthening. We also wanted to find out which character strengths stand out the most during PE classes and what role do PE classes play in strengthening character strengths. According to interviewees, all character strengths showed up during PE classes. Courage, perseverance, enthusiasm and teamwork skills were the most typical character strengths in PE classes. Also the less typical character strengths stood out from the material as well as the most significant ones, which are important for the teaching of PE. Strengthening character strengths had a wide range of benefits, but PE teachers did not need to highlight them too much at the cost of the physical activity. As well as the teacher, pupils themselves and the physical activity itself can strengthen character strengths in different ways. Taking the character strengths into account in the planning of PE classes and feedback, especially positive feedback, were the most important ways for the teacher to strengthen character strengths. In addition, instruction and wording, encouragement, and varied teaching methods were mentioned as the most important ways of strengthening character strengths. Also some challenges faced by the teachers in strengthening character strengths are discussed in the analysis. Our thesis provides insight into the diverse field of character strengths and encourages PE teachers to take them into account in their own teaching.
first_indexed 2024-09-11T08:52:04Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kokkonen, Marja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rintala, Pauli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tuomainen, Tea", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ovaska, Hanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-07-05T06:55:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-07-05T06:55:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76982", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkastelimme yl\u00e4koulun liikunnanopettajien kokemuksia luonteenvahvuuksista. Keskityimme siihen, mit\u00e4 kokemuksia haastateltavilla oli luonteenvahvuuksista ja niiden vahvistamisesta sek\u00e4 siihen, mitk\u00e4 luonteenvahvuudet nousevat esiin liikuntatunneilla ja mik\u00e4 merkitys liikuntatunneilla on luonteenvahvuuksien vahvistamisessa. Tutkimuksemme teoreettinen viitekehys muodostui positiivisen psykologian ja positiivisen pedagogiikan teorioista. Tutkimuksemme on laadullinen tutkimus ja ker\u00e4simme tutkimusaineiston teemahaastatteluilla. \nHaastatteluihin osallistui nelj\u00e4 yl\u00e4koulussa ty\u00f6skentelev\u00e4\u00e4 liikunnanopettajaa. Kaikki haastateltavat olivat kiinnostuneita oppilaiden luonteenvahvuuksista sek\u00e4 niiden vahvistamisesta liikunnanopetuksessa. Opettajat olivat i\u00e4lt\u00e4\u00e4n 33\u201346-vuotiaita ja heist\u00e4 kolme oli naisia ja yksi mies. Toteutimme haastattelut helmi-maaliskuun 2021 aikana. Ne olivat kestoltaan 36\u201364 minuuttia. Litteroituna aineiston pituus oli yhteens\u00e4 54 sivua fontilla Times New Roman, fonttikoolla 12 ja riviv\u00e4lill\u00e4 1.5. Toteutimme aineiston analysoinnin teoriaohjaavalla sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4 ja lis\u00e4ksi jatkoimme aineiston analysointia sis\u00e4ll\u00f6n erittelyll\u00e4.\nHaastateltujen liikunnanopettajien mukaan kaikkia luonteenvahvuuksia esiintyi liikuntatunneilla. Rohkeus, sinnikkyys, innostus ja ryhm\u00e4ty\u00f6taidot olivat niist\u00e4 tyypillisimpi\u00e4. Lis\u00e4ksi aineistosta erottui v\u00e4hemm\u00e4n tyypillisi\u00e4 sek\u00e4 merkityksellisimpin\u00e4 koettuja luonteenvahvuuksia liikunnanopetuksen kannalta. Luonteenvahvuuksien vahvistamisella oli monenlaisia hy\u00f6tyj\u00e4, mutta sit\u00e4 ei tulisi kuitenkaan korostaa liikaa liikunnan kustannuksella. Sek\u00e4 opettaja, oppilaat itse ett\u00e4 liikuntatuntitoiminta voivat vahvistaa luonteenvahvuuksia eri tavoin. Opettajan t\u00e4rkeimmiksi keinoiksi vahvistaa luonteenvahvuuksia mainittiin luonteenvahvuuksien huomioiminen liikuntatuntien suunnittelussa ja palautteenanto, erityisesti my\u00f6nteinen palaute, ohjeistaminen ja sanoittaminen, kannustaminen sek\u00e4 monipuoliset opetusmenetelm\u00e4t. Opettajat kokivat luonteenvahvuuksien vahvistamisessa olevan kuitenkin jonkin verran haasteita. Tutkielmamme lis\u00e4\u00e4 tietoa luonteenvahvuuksien moninaisuudesta ja rohkaisee liikunnanopettajia ottamaan niit\u00e4 huomioon omassa opetuksessaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "In this study we analyzed the experiences of upper comprehensive school PE teachers about character strengths. The theoretical framework of our research consisted of theories of positive psychology and positive pedagogy. The research material for this qualitative research was collected through thematic interviews. We carried out the analysis of the material as a theory-guiding content analysis and continued the analysis of the material by quantifying.\nFour upper comprehensive school PE teachers participated in the interviews, and all interviewees were interested in the students' character strengths and their strengthening in PE. The teachers were between 33 and 46 of age, three of them were women and one was a man. We conducted interviews during spring 2021 (February-March) and they lasted 36\u201364 minutes. A total of 54 pages were transcribed in Times New Roman, size 12, line spacing 1.5. In this study we focused on the experiences of the interviewees about the character strengths and their strengthening. We also wanted to find out which character strengths stand out the most during PE classes and what role do PE classes play in strengthening character strengths. \nAccording to interviewees, all character strengths showed up during PE classes. Courage, perseverance, enthusiasm and teamwork skills were the most typical character strengths in PE classes. Also the less typical character strengths stood out from the material as well as the most significant ones, which are important for the teaching of PE. Strengthening character strengths had a wide range of benefits, but PE teachers did not need to highlight them too much at the cost of the physical activity. As well as the teacher, pupils themselves and the physical activity itself can strengthen character strengths in different ways. Taking the character strengths into account in the planning of PE classes and feedback, especially positive feedback, were the most important ways for the teacher to strengthen character strengths. In addition, instruction and wording, encouragement, and varied teaching methods were mentioned as the most important ways of strengthening character strengths. Also some challenges faced by the teachers in strengthening character strengths are discussed in the analysis. Our thesis provides insight into the diverse field of character strengths and encourages PE teachers to take them into account in their own teaching.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-07-05T06:55:33Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-07-05T06:55:33Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "93", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luonteenvahvuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnanopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vahvuusperustainen opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201cVaikka sill\u00e4 olis kuinka huono olla ja el\u00e4m\u00e4 myllert\u00e4\u00e4, ett\u00e4 se sais jonkun semmosen palautteen, ett\u00e4 h\u00e4ness\u00e4 on my\u00f6s jotain hyv\u00e4\u00e4\u201d : yl\u00e4koulun liikunnanopettajien kokemuksia luonteenvahvuuksista sek\u00e4 niiden vahvistamisesta liikuntatunneilla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202107054168", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunnanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76982
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:44Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d2b8c25b-9cc9-4039-bf44-782e53732d5f\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-202107054168.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tuomainen, Tea Ovaska, Hanna “Vaikka sillä olis kuinka huono olla ja elämä myllertää, että se sais jonkun semmosen palautteen, että hänessä on myös jotain hyvää” : yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia luonteenvahvuuksista sekä niiden vahvistamisesta liikuntatunneilla luonteenvahvuus liikunnanopetus vahvuusperustainen opetus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 yläkoulu liikunta opetus liikunnanopettajat
title “Vaikka sillä olis kuinka huono olla ja elämä myllertää, että se sais jonkun semmosen palautteen, että hänessä on myös jotain hyvää” : yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia luonteenvahvuuksista sekä niiden vahvistamisesta liikuntatunneilla
title_full “Vaikka sillä olis kuinka huono olla ja elämä myllertää, että se sais jonkun semmosen palautteen, että hänessä on myös jotain hyvää” : yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia luonteenvahvuuksista sekä niiden vahvistamisesta liikuntatunneilla
title_fullStr “Vaikka sillä olis kuinka huono olla ja elämä myllertää, että se sais jonkun semmosen palautteen, että hänessä on myös jotain hyvää” : yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia luonteenvahvuuksista sekä niiden vahvistamisesta liikuntatunneilla “Vaikka sillä olis kuinka huono olla ja elämä myllertää, että se sais jonkun semmosen palautteen, että hänessä on myös jotain hyvää” : yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia luonteenvahvuuksista sekä niiden vahvistamisesta liikuntatunneilla
title_full_unstemmed “Vaikka sillä olis kuinka huono olla ja elämä myllertää, että se sais jonkun semmosen palautteen, että hänessä on myös jotain hyvää” : yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia luonteenvahvuuksista sekä niiden vahvistamisesta liikuntatunneilla “Vaikka sillä olis kuinka huono olla ja elämä myllertää, että se sais jonkun semmosen palautteen, että hänessä on myös jotain hyvää” : yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia luonteenvahvuuksista sekä niiden vahvistamisesta liikuntatunneilla
title_short “Vaikka sillä olis kuinka huono olla ja elämä myllertää, että se sais jonkun semmosen palautteen, että hänessä on myös jotain hyvää”
title_sort vaikka sillä olis kuinka huono olla ja elämä myllertää että se sais jonkun semmosen palautteen että hänessä on myös jotain hyvää yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia luonteenvahvuuksista sekä niiden vahvistamisesta liikuntatunneilla
title_sub yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia luonteenvahvuuksista sekä niiden vahvistamisesta liikuntatunneilla
title_txtP “Vaikka sillä olis kuinka huono olla ja elämä myllertää, että se sais jonkun semmosen palautteen, että hänessä on myös jotain hyvää” : yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia luonteenvahvuuksista sekä niiden vahvistamisesta liikuntatunneilla
topic luonteenvahvuus liikunnanopetus vahvuusperustainen opetus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 yläkoulu liikunta opetus liikunnanopettajat
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education liikunnanopettajat liikunnanopetus liikunta luonteenvahvuus opetus vahvuusperustainen opetus yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76982 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202107054168
work_keys_str_mv AT tuomainentea vaikkasilläoliskuinkahuonoollajaelämämyllertääettäsesaisjonkunsemmosenpalautteenett