fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kalmbach, Jean-Michel", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tolonen, Liina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-07-05T06:30:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-07-05T06:30:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76980", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ranskan kielen pronominit il ja \u00e7a toimivat hyvin eri tavoin kuin kolmannen persoonan pronominit muissa kieliss\u00e4 mukaan lukien suomen h\u00e4n ja se, mik\u00e4 tyypillisesti aiheuttaa ranskanopiskelijoille vaikeuksia valita n\u00e4iden pronominien v\u00e4lill\u00e4 oikein. T\u00e4ss\u00e4 Pro gradu -ty\u00f6ss\u00e4 selvitet\u00e4\u00e4n, miten tunnetusti monimutkaisena ja vaikeana pidetty\u00e4 ilmi\u00f6t\u00e4, il- ja \u00e7a-pronominien vaihtelua kuvataan YouTubessa julkaistuilla aihetta k\u00e4sittelevill\u00e4 opetusvideoilla, suomalaisissa ranskan kielen oppikirjoissa sek\u00e4 laajasti k\u00e4ytetyss\u00e4 ranskan kielioppikirjassa. Toisaalta tutkimuksessa kysyt\u00e4\u00e4n, mitk\u00e4 ovat ilmi\u00f6n ymm\u00e4rt\u00e4misen kannalta keskeiset s\u00e4\u00e4nn\u00f6t. Aluksi tutkimuksessa tarkastellaan videoiden julkaisualusta YouTubea osana sosiaalisen median kaupallisuuden ja viihteellisyyden sanelemaan toimintakentt\u00e4\u00e4. YouTuben sis\u00e4ll\u00f6iss\u00e4 erilaiset opetusmateriaalit ovat yh\u00e4 suositumpia, mist\u00e4 t\u00e4m\u00e4n tutkimusaineiston viiden opetusvideon yhteenlaskettu 1 980 000 katselukertaa (5/2021) ovat hyv\u00e4 esimerkki.\nSeuraavaksi avataan kieliopin opetuksen jatkumoon yleisemminkin liittyv\u00e4\u00e4 k\u00e4sitett\u00e4 kieliopillinen doksa, jotta voidaan ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4, miten kieliopin opetuksen traditiot voivat hidastaa itse kieliopin kehittymist\u00e4 niin kuin on tilanne my\u00f6s ranskan kolmannen persoonan pronominien kuvauksen kohdalla. Il- ja \u00e7a pronominien k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 kuudessa suomalaisessa oppikirjoissa esitet\u00e4\u00e4n listaamalla n\u00e4iss\u00e4 esitettyj\u00e4 s\u00e4\u00e4nt\u00f6j\u00e4 ja esimerkkej\u00e4 teemoittain, ja ranskankielisen kielioppikirjan sek\u00e4 jokaisen opetusvideon sis\u00e4ll\u00f6t k\u00e4yd\u00e4\u00e4n l\u00e4pi yksityiskohtaisemmin. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen koko aineisto esitet\u00e4\u00e4n taulukkomuotoisena tiivistelm\u00e4n\u00e4, ja n\u00e4iden kuvauksien kokonaisuutta arvioidaan J.-M. Kalmbachin kielioppaassa Guide de grammaire fran\u00e7aise pour les finnophones esitettyihin s\u00e4\u00e4nt\u00f6ihin nojaten, tuomalla kyseisen teorian avulla esiin, mitk\u00e4 olisivat ne todelliset s\u00e4\u00e4nn\u00f6t, jotka oppijan tulisi sis\u00e4ist\u00e4\u00e4 voidakseen ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 il- ja \u00e7a-pronominien toiminnalliset sek\u00e4 semanttiset erot ja hallitakseen pronominien k\u00e4yt\u00f6n.\nTutkielma osoittaa, ett\u00e4 IL/\u00c7A -vaihtelun kuvauksissa on puutteita sek\u00e4 melko suuria keskin\u00e4isi\u00e4 eroavaisuuksia. Sit\u00e4, ett\u00e4 il ja \u00e7a voivat kumpikin viitata sek\u00e4 ihmis- ett\u00e4 asiakorrelaattiin toisin kuin h\u00e4n ja se, tuodaan niukasti esille. Oppimateriaalit kuvaavat puutteellisesti my\u00f6s pronominien kahdenlaista roolia: niin il kuin \u00e7a:kin voi toimia aikaisempaan viittaavana anaforisena pronominina sek\u00e4 \u201cpersoonattomana\u201d pronominina ilman korrelaattia. Pronominien korrelaattien kuvaus j\u00e4\u00e4 niin ik\u00e4\u00e4n v\u00e4h\u00e4iseksi, vaikka oppijan olisi t\u00e4rke\u00e4 tulla tietoiseksi siit\u00e4, ett\u00e4 il viittaa pronominina aina tunnistettavissa olevaan nominaalilausekkeeseen (jolla on suku ja lukum\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4), kun taas \u00e7a viittaa kokonaiseen lauseeseen tai ideaan. Tutkimusaineiston videoissa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n runsaasti keskeist\u00e4 ja kattavaa C'EST + NOM -s\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4, jonka mukaan pronomini on \u00e7a (c\u2019), kun \u00eatre-verbin attribuuttina on substantiivi tai pronomini. Edell\u00e4 mainittujen lis\u00e4ksi tutkimuksessa kuvataan joukko yksityiskohtaisempia s\u00e4\u00e4nt\u00f6j\u00e4, jotka joko on kuvattu aineistossa tai ei, ja joiden ymm\u00e4rt\u00e4minen auttaa v\u00e4lttym\u00e4\u00e4n virheilt\u00e4 tietyiss\u00e4 arkikielenk\u00e4ytt\u00f6\u00f6nkin kuuluvissa spesifimmiss\u00e4 tapauksissa. Tutkimuksen lopussa esitet\u00e4\u00e4n lyhyt k\u00e4sikirjoitus sellaiselle il ja \u00e7a -pronominien k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 kuvaavalle opetusvideolle, joka t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella auttaisi A2-B1-tasoista ranskanopiskelijaa mahdollisimman hyvin ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n s\u00e4\u00e4nt\u00f6j\u00e4 pronominin valinnan taustalla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-07-05T06:30:00Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-07-05T06:30:01Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "58", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fra", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "L'opposition il/\u00e7a dans des blogs de fran\u00e7ais langue \u00e9trang\u00e8re", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202107054166", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romaaninen filologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romance Philology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "307", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "YouTube", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pronominit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielioppi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ranskan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|