Opiskelijoiden arvotyöskentelyn yhteys hyvinvointiin ja psyykkisiin oireisiin hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuvan verkkointervention aikana

Erilaiset mielenterveyden haasteet, kuten stressi, masennus ja ahdistus ovat yhä yleisempiä yliopisto-opiskelijoiden keskuudessa, mikä nostaa esiin tarpeen monipuolisten hoitomenetelmien kehittämiseen. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella, voidaanko verkkopohjaisella Opiskelijan Kompassi -h...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ilkka, Justiina, Lehtonen, Henna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76972
_version_ 1828193064681734144
author Ilkka, Justiina Lehtonen, Henna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ilkka, Justiina Lehtonen, Henna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ilkka, Justiina Lehtonen, Henna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ilkka, Justiina
datasource_str_mv jyx
description Erilaiset mielenterveyden haasteet, kuten stressi, masennus ja ahdistus ovat yhä yleisempiä yliopisto-opiskelijoiden keskuudessa, mikä nostaa esiin tarpeen monipuolisten hoitomenetelmien kehittämiseen. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella, voidaanko verkkopohjaisella Opiskelijan Kompassi -hyvinvointiohjelmalla vaikuttaa opiskelijoiden arvojen mukaiseen elämään ja elämän merkityksellisyyden lisääntymiseen, ja onko tällä puolestaan vaikutusta opiskelijoiden kokemaan hyvinvointiin sekä stressi-, ahdistus- ja masennusoireisiin. Lisäksi tutkittiin, onko opiskelijoiden saamalla merkityksellisiä asioita ja tunnekokemuksia painottavilla palautemalleilla eroa vaikutuksen suhteen. Tutkimuksen aineisto (n = 130) on osa Opiskelijan Kompassi tutkimushanketta, joka puolestaan on osa Jyväskylän yliopistossa kehitettyä Student Life -hyvinvointimallia. Aineisto on kerätty keväällä ja syksyllä 2018 sekä keväällä 2019. Osallistujat kävivät läpi kahdeksan viikon mittaisen verkkointervention, joka sisälsi kolme tapaamista hyvinvointivalmentajan kanssa. Tutkimuksessa mitattiin arvotyöskentelyä (ELQ), hyvinvointia (MHC-SF), masennusoireita (PHQ-9), yleistä ahdistuneisuutta (GAD-7) sekä stressioireita (PSS). Tulosten mukaan Opiskelijan Kompassi -ohjelma lisäsi opiskelijoiden arvotyöskentelyä, mikä vaikutti myönteisesti hyvinvointiin ja psyykkisiin oireisiin. Palautemallien välillä tutkimuksessa ei havaittu eroja. Elämän merkityksellisyyden muutos selitti selkeästi enemmän hyvinvoinnin lisääntymistä kuin arvojen mukainen elämä, ja oireissa tapahtuneen muutoksen osalta se oli ainoa selittäjä. Tulosten pohjalta voidaan esittää, että Opiskelijan Kompassi -verkkointerventiolla pystytään lisäämään opiskelijoiden arvotyöskentelyä, millä puolestaan voidaan myönteisesti vaikuttaa hyvinvointiin ja psyykkisiin oireisiin.
first_indexed 2021-07-02T20:00:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lappalainen, Raimo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "R\u00e4s\u00e4nen, Panajiota", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ilkka, Justiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lehtonen, Henna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-07-02T09:57:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-07-02T09:57:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76972", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Erilaiset mielenterveyden haasteet, kuten stressi, masennus ja ahdistus ovat yh\u00e4 yleisempi\u00e4 yliopisto-opiskelijoiden keskuudessa, mik\u00e4 nostaa esiin tarpeen monipuolisten hoitomenetelmien kehitt\u00e4miseen. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella, voidaanko verkkopohjaisella Opiskelijan Kompassi -hyvinvointiohjelmalla vaikuttaa opiskelijoiden arvojen mukaiseen el\u00e4m\u00e4\u00e4n ja el\u00e4m\u00e4n merkityksellisyyden lis\u00e4\u00e4ntymiseen, ja onko t\u00e4ll\u00e4 puolestaan vaikutusta opiskelijoiden kokemaan hyvinvointiin sek\u00e4 stressi-, ahdistus- ja masennusoireisiin. Lis\u00e4ksi tutkittiin, onko opiskelijoiden saamalla merkityksellisi\u00e4 asioita ja tunnekokemuksia painottavilla palautemalleilla eroa vaikutuksen suhteen. Tutkimuksen aineisto (n = 130) on osa Opiskelijan Kompassi tutkimushanketta, joka puolestaan on osa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistossa kehitetty\u00e4 Student Life -hyvinvointimallia. Aineisto on ker\u00e4tty kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 ja syksyll\u00e4 2018 sek\u00e4 kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2019. Osallistujat k\u00e4viv\u00e4t l\u00e4pi kahdeksan viikon mittaisen verkkointervention, joka sis\u00e4lsi kolme tapaamista hyvinvointivalmentajan kanssa. Tutkimuksessa mitattiin arvoty\u00f6skentely\u00e4 (ELQ), hyvinvointia (MHC-SF), masennusoireita (PHQ-9), yleist\u00e4 ahdistuneisuutta (GAD-7) sek\u00e4 stressioireita (PSS). Tulosten mukaan Opiskelijan Kompassi -ohjelma lis\u00e4si opiskelijoiden arvoty\u00f6skentely\u00e4, mik\u00e4 vaikutti my\u00f6nteisesti hyvinvointiin ja psyykkisiin oireisiin. Palautemallien v\u00e4lill\u00e4 tutkimuksessa ei havaittu eroja. El\u00e4m\u00e4n merkityksellisyyden muutos selitti selke\u00e4sti enemm\u00e4n hyvinvoinnin lis\u00e4\u00e4ntymist\u00e4 kuin arvojen mukainen el\u00e4m\u00e4, ja oireissa tapahtuneen muutoksen osalta se oli ainoa selitt\u00e4j\u00e4. Tulosten pohjalta voidaan esitt\u00e4\u00e4, ett\u00e4 Opiskelijan Kompassi -verkkointerventiolla pystyt\u00e4\u00e4n lis\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n opiskelijoiden arvoty\u00f6skentely\u00e4, mill\u00e4 puolestaan voidaan my\u00f6nteisesti vaikuttaa hyvinvointiin ja psyykkisiin oireisiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-07-02T09:57:27Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-07-02T09:57:27Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "39", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opiskelijoiden arvoty\u00f6skentelyn yhteys hyvinvointiin ja psyykkisiin oireisiin hyv\u00e4ksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuvan verkkointervention aikana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202107024159", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyv\u00e4ksymis- ja omistautumisterapia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "henkinen hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "korkeakouluopiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76972
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:47Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5673e41f-bbc3-42bc-9d4e-1d92e38d772a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202107024159.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ilkka, Justiina Lehtonen, Henna Opiskelijoiden arvotyöskentelyn yhteys hyvinvointiin ja psyykkisiin oireisiin hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuvan verkkointervention aikana Psykologia Psychology 202 hyvinvointi opiskelijat hyväksymis- ja omistautumisterapia henkinen hyvinvointi korkeakouluopiskelu
title Opiskelijoiden arvotyöskentelyn yhteys hyvinvointiin ja psyykkisiin oireisiin hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuvan verkkointervention aikana
title_full Opiskelijoiden arvotyöskentelyn yhteys hyvinvointiin ja psyykkisiin oireisiin hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuvan verkkointervention aikana
title_fullStr Opiskelijoiden arvotyöskentelyn yhteys hyvinvointiin ja psyykkisiin oireisiin hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuvan verkkointervention aikana Opiskelijoiden arvotyöskentelyn yhteys hyvinvointiin ja psyykkisiin oireisiin hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuvan verkkointervention aikana
title_full_unstemmed Opiskelijoiden arvotyöskentelyn yhteys hyvinvointiin ja psyykkisiin oireisiin hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuvan verkkointervention aikana Opiskelijoiden arvotyöskentelyn yhteys hyvinvointiin ja psyykkisiin oireisiin hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuvan verkkointervention aikana
title_short Opiskelijoiden arvotyöskentelyn yhteys hyvinvointiin ja psyykkisiin oireisiin hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuvan verkkointervention aikana
title_sort opiskelijoiden arvotyöskentelyn yhteys hyvinvointiin ja psyykkisiin oireisiin hyväksymis ja omistautumisterapiaan pohjautuvan verkkointervention aikana
title_txtP Opiskelijoiden arvotyöskentelyn yhteys hyvinvointiin ja psyykkisiin oireisiin hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuvan verkkointervention aikana
topic Psykologia Psychology 202 hyvinvointi opiskelijat hyväksymis- ja omistautumisterapia henkinen hyvinvointi korkeakouluopiskelu
topic_facet 202 Psychology Psykologia henkinen hyvinvointi hyvinvointi hyväksymis- ja omistautumisterapia korkeakouluopiskelu opiskelijat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76972 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202107024159
work_keys_str_mv AT ilkkajustiina opiskelijoidenarvotyöskentelynyhteyshyvinvointiinjapsyykkisiinoireisiinhyväksymisj