Verkko-opetuksen haasteet ammatillisen koulutuksen opetushenkilökunnan kokemina

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tunnistaa ammatillisen koulutuksen opettajien sekä opetuksen tuki-, ohjaus- ja suunnitteluhenkilöstön kokemia haasteita verkko-opetuksessa. Verkko-opetus on kansallisesti ja kansainvälisesti erittäin merkittävä osaamisen kehittämisen väline eikä sen potentiaalia o...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Laitinen, Mikko
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76970
_version_ 1828193064678588416
author Laitinen, Mikko
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Laitinen, Mikko Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Laitinen, Mikko Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Laitinen, Mikko
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tunnistaa ammatillisen koulutuksen opettajien sekä opetuksen tuki-, ohjaus- ja suunnitteluhenkilöstön kokemia haasteita verkko-opetuksessa. Verkko-opetus on kansallisesti ja kansainvälisesti erittäin merkittävä osaamisen kehittämisen väline eikä sen potentiaalia ole mahdollista jättää hyödyntämättä. Verkko-opetuksen haasteiden tunnistaminen on välttämätöntä, jotta voidaan suunnitella ja toteuttaa tarkoituksenmukaiset toimenpiteet haasteiden raivaamiseksi sekä tuloksellisen verkko-opetuksen mahdollistamiseksi. Tutkimuksessa hyödynnetään sekä määrällistä että laadullista lähestymistapaa. Tutkimusaineisto koostuu 55 vastauksesta kyselyyn sekä seitsemästä teemahaastattelusta. Kyselyn määrällinen aineisto analysoitiin käyttäen yleisiä tilastollisia tunnuslukuja. Haastatteluin ja kyselyn avointen kysymysten avulla kerätty laadullinen aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla. Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että verkko-opetuksessa yleisimmin koetut haasteet liittyivät opetushenkilökunnan ajan ja osaamisen puutteeseen sekä oppilaitoksen epämääräisiin verkko-opetusta koskeviin ohjeisiin, puutteellisesti sovittuihin käytänteisiin ja tuen heikkoon saatavuuteen. Lisäksi haasteiksi tunnistettiin opiskelijoiden riittämättömät opiskeluvalmiudet sekä henkilökunnan ja opiskelijoiden kielteinen asenne verkko-opetusta kohtaan. The goal of this study was to identify the challenges in online teaching experienced by vocational teachers and teaching support, guidance, and planning staff. Online teaching is a very important tool for competence development both nationally and internationally. It is not possible to neglect its potential. Identifying the challenges of online teaching is es-sential to overcome these challenges. The study utilizes both a quantitative and a qualita-tive approach. The research material consists of 55 questionnaire responses and seven theme interviews. There were both closed and open questions in the questionnaire. The quantitative data of the survey were analyzed using general statistical indicators. Qualita-tive data were analyzed using content analysis. The results of the study show that the most common challenges are caused by the lack of time and competence of the teaching staff, the insufficient skills of the students and the fact that the educational institution has not agreed on the practices related to online teaching comprehensively enough. The poor availability of support for online teaching and the negative attitude of teaching staff and students towards online teaching also pose challenges for online teaching.
first_indexed 2021-07-02T20:00:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hiltunen, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Laitinen, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-07-02T09:47:38Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-07-02T09:47:38Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76970", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli tunnistaa ammatillisen koulutuksen opettajien sek\u00e4 opetuksen tuki-, ohjaus- ja suunnitteluhenkil\u00f6st\u00f6n kokemia haasteita verkko-opetuksessa. Verkko-opetus on kansallisesti ja kansainv\u00e4lisesti eritt\u00e4in merkitt\u00e4v\u00e4 osaamisen kehitt\u00e4misen v\u00e4line eik\u00e4 sen potentiaalia ole mahdollista j\u00e4tt\u00e4\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4tt\u00e4. Verkko-opetuksen haasteiden tunnistaminen on v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4t\u00f6nt\u00e4, jotta voidaan suunnitella ja toteuttaa tarkoituksenmukaiset toimenpiteet haasteiden raivaamiseksi sek\u00e4 tuloksellisen verkko-opetuksen mahdollistamiseksi. Tutkimuksessa hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n sek\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llist\u00e4 ett\u00e4 laadullista l\u00e4hestymistapaa. Tutkimusaineisto koostuu 55 vastauksesta kyselyyn sek\u00e4 seitsem\u00e4st\u00e4 teemahaastattelusta. Kyselyn m\u00e4\u00e4r\u00e4llinen aineisto analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4en yleisi\u00e4 tilastollisia tunnuslukuja. Haastatteluin ja kyselyn avointen kysymysten avulla ker\u00e4tty laadullinen aineisto analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla. Tutkimuksen tuloksista k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 verkko-opetuksessa yleisimmin koetut haasteet liittyiv\u00e4t opetushenkil\u00f6kunnan ajan ja osaamisen puutteeseen sek\u00e4 oppilaitoksen ep\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4isiin verkko-opetusta koskeviin ohjeisiin, puutteellisesti sovittuihin k\u00e4yt\u00e4nteisiin ja tuen heikkoon saatavuuteen. Lis\u00e4ksi haasteiksi tunnistettiin opiskelijoiden riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6m\u00e4t opiskeluvalmiudet sek\u00e4 henkil\u00f6kunnan ja opiskelijoiden kielteinen asenne verkko-opetusta kohtaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The goal of this study was to identify the challenges in online teaching experienced by vocational teachers and teaching support, guidance, and planning staff. Online teaching is a very important tool for competence development both nationally and internationally. It is not possible to neglect its potential. Identifying the challenges of online teaching is es-sential to overcome these challenges. The study utilizes both a quantitative and a qualita-tive approach. The research material consists of 55 questionnaire responses and seven theme interviews. There were both closed and open questions in the questionnaire. The quantitative data of the survey were analyzed using general statistical indicators. Qualita-tive data were analyzed using content analysis. The results of the study show that the most common challenges are caused by the lack of time and competence of the teaching staff, the insufficient skills of the students and the fact that the educational institution has not agreed on the practices related to online teaching comprehensively enough. The poor availability of support for online teaching and the negative attitude of teaching staff and students towards online teaching also pose challenges for online teaching.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-07-02T09:47:38Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-07-02T09:47:38Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "101", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Verkko-opetuksen haasteet ammatillisen koulutuksen opetushenkil\u00f6kunnan kokemina", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202107024157", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Koulutusteknologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Koulutusteknologia", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen koulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkko-opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkko-oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toisen asteen koulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76970
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:03Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/145dbb1d-2b32-4cf9-922a-5624da651b59\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202107024157.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laitinen, Mikko Verkko-opetuksen haasteet ammatillisen koulutuksen opetushenkilökunnan kokemina Koulutusteknologia 601 ammatillinen koulutus verkko-opetus verkko-oppiminen toisen asteen koulutus
title Verkko-opetuksen haasteet ammatillisen koulutuksen opetushenkilökunnan kokemina
title_full Verkko-opetuksen haasteet ammatillisen koulutuksen opetushenkilökunnan kokemina
title_fullStr Verkko-opetuksen haasteet ammatillisen koulutuksen opetushenkilökunnan kokemina Verkko-opetuksen haasteet ammatillisen koulutuksen opetushenkilökunnan kokemina
title_full_unstemmed Verkko-opetuksen haasteet ammatillisen koulutuksen opetushenkilökunnan kokemina Verkko-opetuksen haasteet ammatillisen koulutuksen opetushenkilökunnan kokemina
title_short Verkko-opetuksen haasteet ammatillisen koulutuksen opetushenkilökunnan kokemina
title_sort verkko opetuksen haasteet ammatillisen koulutuksen opetushenkilökunnan kokemina
title_txtP Verkko-opetuksen haasteet ammatillisen koulutuksen opetushenkilökunnan kokemina
topic Koulutusteknologia 601 ammatillinen koulutus verkko-opetus verkko-oppiminen toisen asteen koulutus
topic_facet 601 Koulutusteknologia ammatillinen koulutus toisen asteen koulutus verkko-opetus verkko-oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76970 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202107024157
work_keys_str_mv AT laitinenmikko verkkoopetuksenhaasteetammatillisenkoulutuksenopetushenkilökunnankokemina