Itseohjautuvien autojen tuomia hyötyjä liikenteessä

Tämän tutkielman tarkoituksena on tutkia itseohjautuvia autoja ja niiden hyötyjä liikenteessä ihmiskuljettajiin verrattuna. Itseohjautuvien autojen hyötyjä tarkastellaan ensisijaisesti liikenneturvallisuuden ja niiden taloudellisuuden näkökulmasta. Itseohjautuville autoille ja ihmiskuljettajien käyt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Korpi, Samuli
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76930
_version_ 1826225816489426944
author Korpi, Samuli
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Korpi, Samuli Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Korpi, Samuli Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Korpi, Samuli
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena on tutkia itseohjautuvia autoja ja niiden hyötyjä liikenteessä ihmiskuljettajiin verrattuna. Itseohjautuvien autojen hyötyjä tarkastellaan ensisijaisesti liikenneturvallisuuden ja niiden taloudellisuuden näkökulmasta. Itseohjautuville autoille ja ihmiskuljettajien käyttäytymiselle liikenteessä on omat sisältölukunsa. Lisäksi viimeinen sisältöluku vertailee itseohjautuvien autojen ja ihmiskuljettajien suorituskykyä liikenteessä sekä esittelee itseohjautuvien autojen eettisiä ongelmia. Tutkielmassa määritellään lähdekirjallisuuden avulla itseohjautuvien autojen automatisaation erilaiset tasot, mitä ne pitävät sisällään ja miten ne eroavat toisistaan. Tutkielmassa käydään myös läpi itseohjautuvien autojen tulevaisuuden ennusteita sekä niiden erilaisia muotoja. Itseohjautuvien autojen tuomien mahdollisuuksien lisäksi tutkielmassa käydään läpi niiden aiheuttamia eettisiä ongelmia. Tuloksina havaittiin itseohjautuvien autojen parantavan huomattavasti liikenneturvallisuutta, mikä näkyi myös osana taloudellisia hyötyjä. Liikenneturvallisuuden ja taloudellisten hyötyjen lisäksi havaittiin itseohjautuvien autojen vähentävän huomattavasti kasvihuonepäästöjä tulevaisuudessa. The purpose of this thesis is to study self-driving cars and their benefits in transportation compared to human drivers. The benefits of self-driving cars are primarily considered from the perspective of road safety and their economy. Self-driving cars and the behavior of human drivers in transportation have their own content figures. In addition, the last content chapter compares the performance of self-driving cars and human drivers in transportation and presents the ethical problems of self-driving cars. This thesis defines the different levels in automation of self-driving cars, what they contain and how they differ from each other with the help of source literature. The thesis also reviews the future predictions of self-driving cars and their various forms. In addition to the possibilities offered by self-driving cars, this thesis examines the ethical problems they cause. As a result, self-driving cars were found to significantly improve road safety, which was also reflected in the economic benefits. In addition to transportation safety and economic benefits, self-driving cars were found to significantly reduce greenhouse gas emissions in the future.
first_indexed 2021-07-01T20:02:12Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Halttunen, Veikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Korpi, Samuli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-07-01T07:26:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-07-01T07:26:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76930", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on tutkia itseohjautuvia autoja ja niiden hy\u00f6tyj\u00e4 liikenteess\u00e4 ihmiskuljettajiin verrattuna. Itseohjautuvien autojen hy\u00f6tyj\u00e4 tarkastellaan ensisijaisesti liikenneturvallisuuden ja niiden taloudellisuuden n\u00e4k\u00f6kulmasta. Itseohjautuville autoille ja ihmiskuljettajien k\u00e4ytt\u00e4ytymiselle liikenteess\u00e4 on omat sis\u00e4lt\u00f6lukunsa. Lis\u00e4ksi viimeinen sis\u00e4lt\u00f6luku vertailee itseohjautuvien autojen ja ihmiskuljettajien suorituskyky\u00e4 liikenteess\u00e4 sek\u00e4 esittelee itseohjautuvien autojen eettisi\u00e4 ongelmia. Tutkielmassa m\u00e4\u00e4ritell\u00e4\u00e4n l\u00e4hdekirjallisuuden avulla itseohjautuvien autojen automatisaation erilaiset tasot, mit\u00e4 ne pit\u00e4v\u00e4t sis\u00e4ll\u00e4\u00e4n ja miten ne eroavat toisistaan. Tutkielmassa k\u00e4yd\u00e4\u00e4n my\u00f6s l\u00e4pi itseohjautuvien autojen tulevaisuuden ennusteita sek\u00e4 niiden erilaisia muotoja. Itseohjautuvien autojen tuomien mahdollisuuksien lis\u00e4ksi tutkielmassa k\u00e4yd\u00e4\u00e4n l\u00e4pi niiden aiheuttamia eettisi\u00e4 ongelmia. Tuloksina havaittiin itseohjautuvien autojen parantavan huomattavasti liikenneturvallisuutta, mik\u00e4 n\u00e4kyi my\u00f6s osana taloudellisia hy\u00f6tyj\u00e4. Liikenneturvallisuuden ja taloudellisten hy\u00f6tyjen lis\u00e4ksi havaittiin itseohjautuvien autojen v\u00e4hent\u00e4v\u00e4n huomattavasti kasvihuonep\u00e4\u00e4st\u00f6j\u00e4 tulevaisuudessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this thesis is to study self-driving cars and their benefits in transportation compared to human drivers. The benefits of self-driving cars are primarily considered from the perspective of road safety and their economy. Self-driving cars and the behavior of human drivers in transportation have their own content figures. In addition, the last content chapter compares the performance of self-driving cars and human drivers in transportation and presents the ethical problems of self-driving cars. This thesis defines the different levels in automation of self-driving cars, what they contain and how they differ from each other with the help of source literature. The thesis also reviews the future predictions of self-driving cars and their various forms. In addition to the possibilities offered by self-driving cars, this thesis examines the ethical problems they cause. As a result, self-driving cars were found to significantly improve road safety, which was also reflected in the economic benefits. In addition to transportation safety and economic benefits, self-driving cars were found to significantly reduce greenhouse gas emissions in the future.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-07-01T07:26:35Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-07-01T07:26:35Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "29", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "itseohjautuvat autot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Itseohjautuvien autojen tuomia hy\u00f6tyj\u00e4 liikenteess\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202107014118", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "autot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikenneturvallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikenne", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikenneonnettomuudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76930
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:18Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/df29af82-15c4-41a9-80b5-f6925d84ded8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202107014118.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Korpi, Samuli Itseohjautuvien autojen tuomia hyötyjä liikenteessä itseohjautuvat autot Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 autot liikenneturvallisuus liikenne liikenneonnettomuudet
title Itseohjautuvien autojen tuomia hyötyjä liikenteessä
title_full Itseohjautuvien autojen tuomia hyötyjä liikenteessä
title_fullStr Itseohjautuvien autojen tuomia hyötyjä liikenteessä Itseohjautuvien autojen tuomia hyötyjä liikenteessä
title_full_unstemmed Itseohjautuvien autojen tuomia hyötyjä liikenteessä Itseohjautuvien autojen tuomia hyötyjä liikenteessä
title_short Itseohjautuvien autojen tuomia hyötyjä liikenteessä
title_sort itseohjautuvien autojen tuomia hyötyjä liikenteessä
title_txtP Itseohjautuvien autojen tuomia hyötyjä liikenteessä
topic itseohjautuvat autot Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 autot liikenneturvallisuus liikenne liikenneonnettomuudet
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede autot itseohjautuvat autot liikenne liikenneonnettomuudet liikenneturvallisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76930 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202107014118
work_keys_str_mv AT korpisamuli itseohjautuvienautojentuomiahyötyjäliikenteessä