Monikielisenä ylioppilaskokeessa S2-opiskelijoiden menestyminen matematiikan, reaaliaineiden ja vieraiden kielten kokeissa

Tutkimukseni on poikkileikkaava kokonaistutkimus suomi toisena kielenä (S2) -oppimäärää opiskelevien lukiolaisten menestymisestä ylioppilastutkinnossa. Tutkimuskysymykseni ovat, onko äidinkielen ja kirjallisuuden arvosanalla yhteyttä opiskelijan muihin arvosanoihin, mitä reaaliaineita S2-kokelaat va...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Haimilahti, Eeva
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76915
_version_ 1828193064632451072
author Haimilahti, Eeva
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Haimilahti, Eeva Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Haimilahti, Eeva Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Haimilahti, Eeva
datasource_str_mv jyx
description Tutkimukseni on poikkileikkaava kokonaistutkimus suomi toisena kielenä (S2) -oppimäärää opiskelevien lukiolaisten menestymisestä ylioppilastutkinnossa. Tutkimuskysymykseni ovat, onko äidinkielen ja kirjallisuuden arvosanalla yhteyttä opiskelijan muihin arvosanoihin, mitä reaaliaineita S2-kokelaat valitsevat, onko S2- ja S1-kokelaiden arvosanajakaumissa eroa sekä kuinka lukioissa koetaan S2-opiskelijoiden tukitoimien riittävän ja millaisia tukitoimia ehdotetaan. Keskeisiä käsitteitä ovat toisen kielen oppiminen, arviointi, monikielisyys ja oppimisympäristö. Tilastoaineistonani ovat YTL:n arvo-sanatilastot syksystä 2014 syksyyn 2017. Tarkastelin arvosanojen yhteyttä korrelaatioanalyysin keinoin ja arvosanajakaumien eroa khiin neliö -testin avulla. Aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla tarkastelin avoimia vastauksia kyselyyn, jonka lähetin vuonna 2017 kaikille lukioille, joissa S2-kokelaita on tarkasteluaikavälillä ollut. Analyysin perusteella äidinkielen ja kirjallisuuden arvosanan yhteys muihin arvosanoihin ei ole yhtä vahva S2- kuin S1-kokelailla. S2-kokelailla suurin yhteys on pitkän matematiikan ja reaaliaineiden välillä, mihin vaikuttaa matemaattisten reaaliaineiden suosiminen. S2-kokelaat saavat heikompia arvosanoja kuin S1-kokelaat matematiikassa, reaaliaineissa ja vieraissa kielissä. Äidinkielessä ja kirjalli-suudessa S2-kokelaat saavat oppimääränsä kokeesta parempia arvosanoja kuin S1-kokelaat oman op-pimääränsä kokeesta. Silti heidän arvosanansa jäävät kauimmas tilastollisesta odotusarvosta niissä oppiaineissa, joissa suomen kielen arvosanan vaikutus on suurin, reaaliaineissa ja lyhyessä matematii-kassa. Lähemmäs odotuksia he pääsevät vieraissa kielissä ja pitkässä matematiikassa, joissa suomen kielen vaikutus on pienempi. Tutkimustulos herättää kysymyksen, tukevatko S2-oppimäärän sisällöt akateemista kielitaitoa riittävästi muissa oppiaineissa menestymisen kannalta. Kyselyyn vastanneista lähes puolet pitää S2-opiskelijoiden tukitoimia riittävinä. Niiden lukioiden vastaajista, joissa S2-kokelaita on ollut tarkasteluaikana 20 tai enemmän, vain neljännes pitää tukitoimia riittävinä. Vastanneista rehtoreista suurempi osa pitää tukitoimia riittävinä kuin vastanneista opettajista. Ratkaisuehdotuksiksi vastauksissa nousevat monikielisen opiskelijan tapauskohtainen, yksilöllinen tuki johdonmukaisesti opintojen alusta alkaen sekä lisäresurssit suomen kielen opetukseen ja suomen kielen oppimisessa tukemiseen.
first_indexed 2024-09-11T08:49:39Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Suni, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Honko, Mari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Haimilahti, Eeva", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-30T10:02:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-30T10:02:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76915", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimukseni on poikkileikkaava kokonaistutkimus suomi toisena kielen\u00e4 (S2) -oppim\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 opiskelevien lukiolaisten menestymisest\u00e4 ylioppilastutkinnossa. Tutkimuskysymykseni ovat, onko \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden arvosanalla yhteytt\u00e4 opiskelijan muihin arvosanoihin, mit\u00e4 reaaliaineita S2-kokelaat valitsevat, onko S2- ja S1-kokelaiden arvosanajakaumissa eroa sek\u00e4 kuinka lukioissa koetaan S2-opiskelijoiden tukitoimien riitt\u00e4v\u00e4n ja millaisia tukitoimia ehdotetaan. Keskeisi\u00e4 k\u00e4sitteit\u00e4 ovat toisen kielen oppiminen, arviointi, monikielisyys ja oppimisymp\u00e4rist\u00f6. Tilastoaineistonani ovat YTL:n arvo-sanatilastot syksyst\u00e4 2014 syksyyn 2017. Tarkastelin arvosanojen yhteytt\u00e4 korrelaatioanalyysin keinoin ja arvosanajakaumien eroa khiin neli\u00f6 -testin avulla. Aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla tarkastelin avoimia vastauksia kyselyyn, jonka l\u00e4hetin vuonna 2017 kaikille lukioille, joissa S2-kokelaita on tarkasteluaikav\u00e4lill\u00e4 ollut.\n Analyysin perusteella \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden arvosanan yhteys muihin arvosanoihin ei ole yht\u00e4 vahva S2- kuin S1-kokelailla. S2-kokelailla suurin yhteys on pitk\u00e4n matematiikan ja reaaliaineiden v\u00e4lill\u00e4, mihin vaikuttaa matemaattisten reaaliaineiden suosiminen. S2-kokelaat saavat heikompia arvosanoja kuin S1-kokelaat matematiikassa, reaaliaineissa ja vieraissa kieliss\u00e4. \u00c4idinkieless\u00e4 ja kirjalli-suudessa S2-kokelaat saavat oppim\u00e4\u00e4r\u00e4ns\u00e4 kokeesta parempia arvosanoja kuin S1-kokelaat oman op-pim\u00e4\u00e4r\u00e4ns\u00e4 kokeesta. Silti heid\u00e4n arvosanansa j\u00e4\u00e4v\u00e4t kauimmas tilastollisesta odotusarvosta niiss\u00e4 oppiaineissa, joissa suomen kielen arvosanan vaikutus on suurin, reaaliaineissa ja lyhyess\u00e4 matematii-kassa. L\u00e4hemm\u00e4s odotuksia he p\u00e4\u00e4sev\u00e4t vieraissa kieliss\u00e4 ja pitk\u00e4ss\u00e4 matematiikassa, joissa suomen kielen vaikutus on pienempi. Tutkimustulos her\u00e4tt\u00e4\u00e4 kysymyksen, tukevatko S2-oppim\u00e4\u00e4r\u00e4n sis\u00e4ll\u00f6t akateemista kielitaitoa riitt\u00e4v\u00e4sti muissa oppiaineissa menestymisen kannalta. \n Kyselyyn vastanneista l\u00e4hes puolet pit\u00e4\u00e4 S2-opiskelijoiden tukitoimia riitt\u00e4vin\u00e4. Niiden lukioiden vastaajista, joissa S2-kokelaita on ollut tarkasteluaikana 20 tai enemm\u00e4n, vain nelj\u00e4nnes pit\u00e4\u00e4 tukitoimia riitt\u00e4vin\u00e4. Vastanneista rehtoreista suurempi osa pit\u00e4\u00e4 tukitoimia riitt\u00e4vin\u00e4 kuin vastanneista opettajista. Ratkaisuehdotuksiksi vastauksissa nousevat monikielisen opiskelijan tapauskohtainen, yksil\u00f6llinen tuki johdonmukaisesti opintojen alusta alkaen sek\u00e4 lis\u00e4resurssit suomen kielen opetukseen ja suomen kielen oppimisessa tukemiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-06-30T10:02:29Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-30T10:02:29Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "143", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Monikielisen\u00e4 ylioppilaskokeessa : S2-opiskelijoiden menestyminen matematiikan, reaaliaineiden ja vieraiden kielten kokeissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106304103", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arvosanat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ylioppilastutkinto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ylioppilaskirjoitukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "reaaliaineet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76915
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:57Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e553294b-c144-41df-b15c-6d8bb361ff85\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106304103.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Haimilahti, Eeva Monikielisenä ylioppilaskokeessa : S2-opiskelijoiden menestyminen matematiikan, reaaliaineiden ja vieraiden kielten kokeissa Suomen kieli Finnish 309 arvosanat tukiopetus ylioppilastutkinto matematiikka suomi toisena kielenä lukio maahanmuuttajat ylioppilaskirjoitukset reaaliaineet
title Monikielisenä ylioppilaskokeessa : S2-opiskelijoiden menestyminen matematiikan, reaaliaineiden ja vieraiden kielten kokeissa
title_full Monikielisenä ylioppilaskokeessa : S2-opiskelijoiden menestyminen matematiikan, reaaliaineiden ja vieraiden kielten kokeissa
title_fullStr Monikielisenä ylioppilaskokeessa : S2-opiskelijoiden menestyminen matematiikan, reaaliaineiden ja vieraiden kielten kokeissa Monikielisenä ylioppilaskokeessa : S2-opiskelijoiden menestyminen matematiikan, reaaliaineiden ja vieraiden kielten kokeissa
title_full_unstemmed Monikielisenä ylioppilaskokeessa : S2-opiskelijoiden menestyminen matematiikan, reaaliaineiden ja vieraiden kielten kokeissa Monikielisenä ylioppilaskokeessa : S2-opiskelijoiden menestyminen matematiikan, reaaliaineiden ja vieraiden kielten kokeissa
title_short Monikielisenä ylioppilaskokeessa
title_sort monikielisenä ylioppilaskokeessa s2 opiskelijoiden menestyminen matematiikan reaaliaineiden ja vieraiden kielten kokeissa
title_sub S2-opiskelijoiden menestyminen matematiikan, reaaliaineiden ja vieraiden kielten kokeissa
title_txtP Monikielisenä ylioppilaskokeessa : S2-opiskelijoiden menestyminen matematiikan, reaaliaineiden ja vieraiden kielten kokeissa
topic Suomen kieli Finnish 309 arvosanat tukiopetus ylioppilastutkinto matematiikka suomi toisena kielenä lukio maahanmuuttajat ylioppilaskirjoitukset reaaliaineet
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli arvosanat lukio maahanmuuttajat matematiikka reaaliaineet suomi toisena kielenä tukiopetus ylioppilaskirjoitukset ylioppilastutkinto
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76915 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106304103
work_keys_str_mv AT haimilahtieeva monikielisenäylioppilaskokeessas2opiskelijoidenmenestyminenmatematiikanreaaliaine