Nuoret yhteiskunnallisina vaikuttajina sosiaalisessa mediassa

Tässä tutkimuksessa tarkastellaan millaisia toimijoita nuoret ovat sosiaalisessa mediassa ja millaisin keinoin he vaikuttavat yhteiskunnallisiin tai poliittisiin asioihin. Samalla tarkastellaan, mitä nuoret sosiaalisessa mediassa tekevät ja millaisia sosiaalisen median kanavia he käyttävät. Tutkimu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Viander, Sini
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76910
Description
Summary:Tässä tutkimuksessa tarkastellaan millaisia toimijoita nuoret ovat sosiaalisessa mediassa ja millaisin keinoin he vaikuttavat yhteiskunnallisiin tai poliittisiin asioihin. Samalla tarkastellaan, mitä nuoret sosiaalisessa mediassa tekevät ja millaisia sosiaalisen median kanavia he käyttävät. Tutkimuksen aineistona toimii #Agents-tutkimusprojektin kyselyaineisto, jossa selvitettiin 15–19-vuotiaiden nuorten sosiaalisen median käyttöä, toimijuutta, yhteiskunnallista aktivismia, sekä sosiaalisessa mediassa liikkuvan informaation luotettavuutta. Analyysi jakautuu nuorten toimijuuden sekä mieluisten yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinojen tarkasteluun. Tutkimuksen metodeina toimi logistinen regressioanalyysi sekä varianssianalyysi. Teoreettinen viitekehys rakentuu toimijuuden ja osallistumisen käsitteiden ympärille. Tutkimuksessa nuoret nähdään aktiivisina toimijoina, jotka tekevät rationaalisia päätöksiä sen suhteen, millaista sisältöä he haluavat jakaa sosiaalisessa mediassa. Suurin osa aineiston nuorista käyttää sosiaalista mediaa monipuolisesti yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen sekä muin tavoin ja vain hyvin harva on ilmoittanut, ettei käytä sosiaalista mediaa ollenkaan. Sukupuolella, täysi-ikäisyydellä sekä sosiaalisessa mediassa ryhmiin kuulumisella on vaikutusta todennäköisyyteen suosia tiettyjä vaikuttamistapoja. Sukupuolen ja täysi-ikäisyyden yhdysvaikutuksella näyttää olevan vaikutusta mieluisana pidettyjen vaikuttamistapojen monipuolisuudelle. Tutkimus tukee aikaisempaa kirjallisuutta siitä, että sosiaalinen media on merkittävä osa nuorten jokapäiväistä elämää, eikä toiminta verkossa rajoitu vain selailuun ja viestittelyyn. Nuoret tulisikin nähdä aktiivisina yhteiskunnallisina vaikuttajina vaikkeivat he osallistuisikaan perinteisinä pidettyihin vaikuttamisen muotoihin.