Äidin vanhemmuustyylien yhteydet lapsen psykososiaaliseen hyvinvointiin koulutustaustan muuntava vaikutus

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää äidin vanhemmuustyylien ja lapsen psykososiaalisen hyvinvoinnin välisiä yhteyksiä sekä äidin koulutustaustan muuntavaa vaikutusta näihin yhteyksiin. Äidin vanhemmuustyylejä tarkasteltiin lämpimyyden, behavioraalisen kontrollin ja psykologisen kontrollin nä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Lundell, Moona, Naskali, Essi
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76904
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää äidin vanhemmuustyylien ja lapsen psykososiaalisen hyvinvoinnin välisiä yhteyksiä sekä äidin koulutustaustan muuntavaa vaikutusta näihin yhteyksiin. Äidin vanhemmuustyylejä tarkasteltiin lämpimyyden, behavioraalisen kontrollin ja psykologisen kontrollin näkökulmasta ja lapsen psykososiaalista hyvinvointia tutkittiin prososiaalisuuden sekä sisään- ja ulospäin suuntautuvien haasteiden näkökulmasta. Tutkimus on osa laajempaa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -hanketta. Vanhemmuustyylejä ja ja psykososiaalista hyvinvointia kartoitettiin kyselylomakkeilla vuosina 2018–2019. Otos koostui 1. ja 2. luokalla olevista lapsista, joilta sekä äiti että opettaja täyttivät kyselylomakkeen (1. lk N=441–516; 2. lk N=309–401). Aineisto analysoitiin hiearkkisella lineaarisella regressioanalyysillä Bootstrap-menetelmän avulla. Tulokset osoittivat, että äidin raportoima lämpimyys 1. luokalla oli positiivisesti yhteydessä lapsen prososiaalisuuteen 1. luokalla ja lapsen ulospäin suuntautuviin käyttäytymisen haasteisiin sekä 1. luokalla että myöhemmin 2. luokalla. Äidin koulutustausta muunsi lämpimyyden ja ulospäin suuntautuvien käyttäytymisen haasteiden kehityksen välistä yhteyttä. Äidin korkea lämpimyys vähensi lapsen käyttäytymisen haasteita enemmän matalasti koulutetuilla kuin korkeasti koulutetuilla äideillä. Tulosten perusteella voidaan todeta vanhemman lämpimyyden edistävän lapsen psykososiaalista hyvinvointia erityisesti matalasti koulutettujen äitien kohdalla. Tulokset korostavat tarvetta lapsen ja vanhemman keskinäisen vuorovaikutuksen tukemiseen.