Paitsijäämisen pelon (FoMo) vaikutus ostoimpulsiivisuuteen verkkoyhteisössä

Paitsijäämisen pelko (FoMo) on ajankohtainen ilmiö, ja sen tutkimiseen on ryhdytty markkinoinnin ja kuluttajakäyttäytymisen tieteenalalla viime vuosien aikana. Ilmiö liitetään vahvasti sosiaalisen median käytön lisääntymiseen, mutta tutkijat eivät ole yksimielisiä siitä, liittyykö FoMo-kokemus väist...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kotaniemi, Johanna
Other Authors: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76896
_version_ 1828193064604139520
author Kotaniemi, Johanna
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kotaniemi, Johanna Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kotaniemi, Johanna Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kotaniemi, Johanna
datasource_str_mv jyx
description Paitsijäämisen pelko (FoMo) on ajankohtainen ilmiö, ja sen tutkimiseen on ryhdytty markkinoinnin ja kuluttajakäyttäytymisen tieteenalalla viime vuosien aikana. Ilmiö liitetään vahvasti sosiaalisen median käytön lisääntymiseen, mutta tutkijat eivät ole yksimielisiä siitä, liittyykö FoMo-kokemus väistämättä sosiaaliseen median ympäristöön vai onko kyseessä ilmiö, joka ei ole sidoksissa tiettyyn kontekstiin. Tutkimusten mukaan paitsijäämisen pelolla on todettu olevan yhteys muun muassa laumamuotoiseen kulutuskäyttäytymiseen, brändisitoutuneisuuteen, ostoaikomukseen ja ostoimpulsiivisuuteen. FoMo-ilmiö vaikuttaa kuluttajien käyttäytymiseen monin eri tavoin, joten sen tutkimiseen markkinoinnin tieteenalalla on ryhdytty syystä. Ilmiön vaikutuksilla ja esiintyvyydellä voi olla kulttuurisia eroja, jonka vuoksi maailman laajuista tutkimusta aiheesta tarvitaan lisää. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko paitsijäämisen pelolla positiivista yhteyttä ostoimpulsiivisuuteen verkkoyhteisöpalvelu Faceboo-kissa. Lisäksi selvitettiin, millä tapaa eri taustatekijät vaikuttavat kuluttajan ostoimpulsiivisuuteen ja alttiuteen kokea paitsijäämisen pelkoa. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin Sipsikaljavegaanit Facebook-ryhmässä käyttäen sähköistä kyselylomaketta. Vuonna 2016 Image-lehti valitsi Sipsikaljavegaanit ryhmän vuoden some-ilmiöksi Suomessa. Kyselylomake oli avoinna tunnin ajan ja siihen saatiin 835 vastausta. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisesti ja analysoitiin tilastollisin menetelmin hyödyntäen SPSS ja SmartPLS –ohjelmistoja. Tutkimuksen tulokset tukivat osittain aiempia tutkimuksia sekä niiden pohjalta rakennettua tutkimusmallia. Toisella paitsijäämisen pelon dimensiolla, henkilökohtaisella FoMo:lla, todettiin olevan positiivinen yhteys ostoimpulsiivisuuden molempiin dimensioihin. Taustatekijöistä eWOM-viestinnällä todettiin olevan positiivinen yhteys henkilökohtaiseen paitsijäämisen pelkoon ja affektiiviseen ostoimpulsiivisuuteen. Lisäksi ruokavalioon liittyvällä identiteetillä oli yhteys paitsijäämisen pelon sosiaaliseen dimensioon.
first_indexed 2024-09-11T08:50:57Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Munnukka, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kotaniemi, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-29T07:33:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-29T07:33:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76896", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Paitsij\u00e4\u00e4misen pelko (FoMo) on ajankohtainen ilmi\u00f6, ja sen tutkimiseen on ryhdytty markkinoinnin ja kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytymisen tieteenalalla viime vuosien aikana. Ilmi\u00f6 liitet\u00e4\u00e4n vahvasti sosiaalisen median k\u00e4yt\u00f6n lis\u00e4\u00e4ntymiseen, mutta tutkijat eiv\u00e4t ole yksimielisi\u00e4 siit\u00e4, liittyyk\u00f6 FoMo-kokemus v\u00e4ist\u00e4m\u00e4tt\u00e4 sosiaaliseen median ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n vai onko kyseess\u00e4 ilmi\u00f6, joka ei ole sidoksissa tiettyyn kontekstiin. Tutkimusten mukaan paitsij\u00e4\u00e4misen pelolla on todettu olevan yhteys muun muassa laumamuotoiseen kulutusk\u00e4ytt\u00e4ytymiseen, br\u00e4ndisitoutuneisuuteen, ostoaikomukseen ja ostoimpulsiivisuuteen. FoMo-ilmi\u00f6 vaikuttaa kuluttajien k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen monin eri tavoin, joten sen tutkimiseen markkinoinnin tieteenalalla on ryhdytty syyst\u00e4. Ilmi\u00f6n vaikutuksilla ja esiintyvyydell\u00e4 voi olla kulttuurisia eroja, jonka vuoksi maailman laajuista tutkimusta aiheesta tarvitaan lis\u00e4\u00e4.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, onko paitsij\u00e4\u00e4misen pelolla positiivista yhteytt\u00e4 ostoimpulsiivisuuteen verkkoyhteis\u00f6palvelu Faceboo-kissa. Lis\u00e4ksi selvitettiin, mill\u00e4 tapaa eri taustatekij\u00e4t vaikuttavat kuluttajan ostoimpulsiivisuuteen ja alttiuteen kokea paitsij\u00e4\u00e4misen pelkoa. Tutkimuksen empiirinen aineisto ker\u00e4ttiin Sipsikaljavegaanit Facebook-ryhm\u00e4ss\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en s\u00e4hk\u00f6ist\u00e4 kyselylomaketta. Vuonna 2016 Image-lehti valitsi Sipsikaljavegaanit ryhm\u00e4n vuoden some-ilmi\u00f6ksi Suomessa. Kyselylomake oli avoinna tunnin ajan ja siihen saatiin 835 vastausta. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisesti ja analysoitiin tilastollisin menetelmin hy\u00f6dynt\u00e4en SPSS ja SmartPLS \u2013ohjelmistoja.\nTutkimuksen tulokset tukivat osittain aiempia tutkimuksia sek\u00e4 niiden pohjalta rakennettua tutkimusmallia. Toisella paitsij\u00e4\u00e4misen pelon dimensiolla, henkil\u00f6kohtaisella FoMo:lla, todettiin olevan positiivinen yhteys ostoimpulsiivisuuden molempiin dimensioihin. Taustatekij\u00f6ist\u00e4 eWOM-viestinn\u00e4ll\u00e4 todettiin olevan positiivinen yhteys henkil\u00f6kohtaiseen paitsij\u00e4\u00e4misen pelkoon ja affektiiviseen ostoimpulsiivisuuteen. Lis\u00e4ksi ruokavalioon liittyv\u00e4ll\u00e4 identiteetill\u00e4 oli yhteys paitsij\u00e4\u00e4misen pelon sosiaaliseen dimensioon.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-06-29T07:33:20Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-29T07:33:21Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "84", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "FoMo", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "paitsij\u00e4\u00e4misen pelko", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ostoimpulsiivisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "impulssiostaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Paitsij\u00e4\u00e4misen pelon (FoMo) vaikutus ostoimpulsiivisuuteen verkkoyhteis\u00f6ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106294086", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "impulsiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ostok\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76896
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:12Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bdf3bf31-5f35-4875-b110-2c441490dc14\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106294086.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kotaniemi, Johanna Paitsijäämisen pelon (FoMo) vaikutus ostoimpulsiivisuuteen verkkoyhteisössä FoMo paitsijäämisen pelko ostoimpulsiivisuus impulssiostaminen Markkinointi Marketing 20423 impulsiivisuus sosiaalinen media ostokäyttäytyminen kuluttajat
title Paitsijäämisen pelon (FoMo) vaikutus ostoimpulsiivisuuteen verkkoyhteisössä
title_full Paitsijäämisen pelon (FoMo) vaikutus ostoimpulsiivisuuteen verkkoyhteisössä
title_fullStr Paitsijäämisen pelon (FoMo) vaikutus ostoimpulsiivisuuteen verkkoyhteisössä Paitsijäämisen pelon (FoMo) vaikutus ostoimpulsiivisuuteen verkkoyhteisössä
title_full_unstemmed Paitsijäämisen pelon (FoMo) vaikutus ostoimpulsiivisuuteen verkkoyhteisössä Paitsijäämisen pelon (FoMo) vaikutus ostoimpulsiivisuuteen verkkoyhteisössä
title_short Paitsijäämisen pelon (FoMo) vaikutus ostoimpulsiivisuuteen verkkoyhteisössä
title_sort paitsijäämisen pelon fomo vaikutus ostoimpulsiivisuuteen verkkoyhteisössä
title_txtP Paitsijäämisen pelon (FoMo) vaikutus ostoimpulsiivisuuteen verkkoyhteisössä
topic FoMo paitsijäämisen pelko ostoimpulsiivisuus impulssiostaminen Markkinointi Marketing 20423 impulsiivisuus sosiaalinen media ostokäyttäytyminen kuluttajat
topic_facet 20423 FoMo Marketing Markkinointi impulsiivisuus impulssiostaminen kuluttajat ostoimpulsiivisuus ostokäyttäytyminen paitsijäämisen pelko sosiaalinen media
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76896 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106294086
work_keys_str_mv AT kotaniemijohanna paitsijäämisenpelonfomovaikutusostoimpulsiivisuuteenverkkoyhteisössä