Kohti uutta verkko-opetusta kuinka kehitetään verkko-opetusta Etelä-Savon ammattiopistossa

Tässä toimintatutkimuksen keinoin toteutetussa koulutusteknologian alaan kuuluvassa tutkimuksessa käsitellään Etelä-Savon ammattiopistossa (Esedu) vuonna 2020 tehtyä verkko-opetuksen kehitystyötä. Verkko-opetuksen merkitys ammatillisessa koulutuksessa kasvaa nykyisin nopeasti. Tämän vuoksi ammatilli...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Flinkman, Jorma
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76894
_version_ 1826225752199135232
author Flinkman, Jorma
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Flinkman, Jorma Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Flinkman, Jorma Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Flinkman, Jorma
datasource_str_mv jyx
description Tässä toimintatutkimuksen keinoin toteutetussa koulutusteknologian alaan kuuluvassa tutkimuksessa käsitellään Etelä-Savon ammattiopistossa (Esedu) vuonna 2020 tehtyä verkko-opetuksen kehitystyötä. Verkko-opetuksen merkitys ammatillisessa koulutuksessa kasvaa nykyisin nopeasti. Tämän vuoksi ammatilliset oppilaitokset kehittävät paremmin toimivia verkko-opetuksen toimintamalleja. Etelä-Savon ammattiopistossa toteutettiin kehityshanke, jonka tuloksena luotiin ns. ”Esedun verkko-opetuksen toimintamalli”, jonka pohjalta verkko-opetusta jatkossa toteutetaan. Kehityshankkeessa oli useita erillisiä tavoitteita. Käytössä aiemmin olleista kahdesta verkko-oppimisympäristöstä luovuttiin ja niiden tilalle otettiin käyttöön uusi verkko-oppimisympäristö-Kippo. Vanhoissa järjestelmissä olleita materiaaleja siirrettiin uuteen järjestelmään. Osana kehitystyötä otettiin käyttöön yhtenäinen verkkokurssien toteuttamismalli (Käsikirjamalli) ohjaamaan uusien verkkokurssien rakentamista. Keskeinen osa kehitystyötä oli uusi tukipalvelukokonaisuus, joka auttaa opettajia sekä opiskelijoita heidän verkko-opiskelussansa ja verkko-oppimisympäristön käytössä esiin tulevissa kysymyksissään. Tukipalvelun rungon muodostavat opettajia tukevat verkko-opetuskoordinaattorit sekä opettajille ja opiskelijoille tarkoitettu Entteri-tukipalvelu. Monin eri tavoin oppilaitoksen verkko-opetusta uudistaneen kehittämistyön taustalla on useita teoreettisia teemoja, jotka ovat ohjanneet työtä. Näitä ovat mm. toimintakulttuurin muutos, tukipalvelujen muotoilu, opettajien digitaaliset taidot, TPACK-malli sekä opettajien tarvitsema tietotekninen ja pedagoginen tuki. This study, which is carried out by means of action research and is part of the field of educational technology, deals with the development work of e-learning carried out in 2020 at Etelä-Savo Vocational College (Esedu). The importance of e-learning in vocational education is currently growing rapidly. As a result, VET institutions are developing better functioning e-learning models. A development project was implemented at Etelä-Savo Vocational College, as a result of which a so-called “Esedu's e-learning operating model”, on the basis of which e-learning will be implemented in the future. The development project had several separate objectives. The two previously used e-learning environments were abandoned and replaced by a new e-learning environment, Kippo. Materials from the old systems were transferred to the new system. As part of the development work, a unified online course implementation model (Handbook model) was introduced to guide the construction of new online courses. A key part of the development work was a new support service package that helps teachers and students in their e-learning and use of the e-learning environment in their emerging issues. The backbone of the support service consists of e-learning coordinators supporting teachers and the Entteri Support Service for teachers and students. In many different ways, the development work that has reformed the school's e-learning is based on several theoretical themes that have guided the work. These include e.g. change in the operating culture, design of support services, teachers' digital skills, the TPACK model and the IT and pedagogical support needed by teachers.
first_indexed 2021-06-29T20:03:23Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hiltunen, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Flinkman, Jorma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-29T07:21:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-29T07:21:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76894", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 toimintatutkimuksen keinoin toteutetussa koulutusteknologian alaan kuuluvassa tutkimuksessa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n Etel\u00e4-Savon ammattiopistossa (Esedu) vuonna 2020 tehty\u00e4 verkko-opetuksen kehitysty\u00f6t\u00e4. Verkko-opetuksen merkitys ammatillisessa koulutuksessa kasvaa nykyisin nopeasti. T\u00e4m\u00e4n vuoksi ammatilliset oppilaitokset kehitt\u00e4v\u00e4t paremmin toimivia verkko-opetuksen toimintamalleja. Etel\u00e4-Savon ammattiopistossa toteutettiin kehityshanke, jonka tuloksena luotiin ns. \u201dEsedun verkko-opetuksen toimintamalli\u201d, jonka pohjalta verkko-opetusta jatkossa toteutetaan. Kehityshankkeessa oli useita erillisi\u00e4 tavoitteita. K\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 aiemmin olleista kahdesta verkko-oppimisymp\u00e4rist\u00f6st\u00e4 luovuttiin ja niiden tilalle otettiin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n uusi verkko-oppimisymp\u00e4rist\u00f6-Kippo. Vanhoissa j\u00e4rjestelmiss\u00e4 olleita materiaaleja siirrettiin uuteen j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n. Osana kehitysty\u00f6t\u00e4 otettiin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n yhten\u00e4inen verkkokurssien toteuttamismalli (K\u00e4sikirjamalli) ohjaamaan uusien verkkokurssien rakentamista. Keskeinen osa kehitysty\u00f6t\u00e4 oli uusi tukipalvelukokonaisuus, joka auttaa opettajia sek\u00e4 opiskelijoita heid\u00e4n verkko-opiskelussansa ja verkko-oppimisymp\u00e4rist\u00f6n k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 esiin tulevissa kysymyksiss\u00e4\u00e4n. Tukipalvelun rungon muodostavat opettajia tukevat verkko-opetuskoordinaattorit sek\u00e4 opettajille ja opiskelijoille tarkoitettu Entteri-tukipalvelu. Monin eri tavoin oppilaitoksen verkko-opetusta uudistaneen kehitt\u00e4misty\u00f6n taustalla on useita teoreettisia teemoja, jotka ovat ohjanneet ty\u00f6t\u00e4. N\u00e4it\u00e4 ovat mm. toimintakulttuurin muutos, tukipalvelujen muotoilu, opettajien digitaaliset taidot, TPACK-malli sek\u00e4 opettajien tarvitsema tietotekninen ja pedagoginen tuki.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This study, which is carried out by means of action research and is part of the field of educational technology, deals with the development work of e-learning carried out in 2020 at Etel\u00e4-Savo Vocational College (Esedu). The importance of e-learning in vocational education is currently growing rapidly. As a result, VET institutions are developing better functioning e-learning models. A development project was implemented at Etel\u00e4-Savo Vocational College, as a result of which a so-called \u201cEsedu's e-learning operating model\u201d, on the basis of which e-learning will be implemented in the future. The development project had several separate objectives. The two previously used e-learning environments were abandoned and replaced by a new e-learning environment, Kippo. Materials from the old systems were transferred to the new system. As part of the development work, a unified online course implementation model (Handbook model) was introduced to guide the construction of new online courses. A key part of the development work was a new support service package that helps teachers and students in their e-learning and use of the e-learning environment in their emerging issues. The backbone of the support service consists of e-learning coordinators supporting teachers and the Entteri Support Service for teachers and students. In many different ways, the development work that has reformed the school's e-learning is based on several theoretical themes that have guided the work. These include e.g. change in the operating culture, design of support services, teachers' digital skills, the TPACK model and the IT and pedagogical support needed by teachers.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-06-29T07:21:15Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-29T07:21:15Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "112", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kohti uutta verkko-opetusta : kuinka kehitet\u00e4\u00e4n verkko-opetusta Etel\u00e4-Savon ammattiopistossa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106294084", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Koulutusteknologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Koulutusteknologia", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimintatutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitalisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkopedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukipalvelut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkko-opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkko-opiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kehitt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkko-oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76894
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:07Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/583e0ff6-8ccd-48f9-9cc9-d89d71343241\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106294084.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Flinkman, Jorma Kohti uutta verkko-opetusta : kuinka kehitetään verkko-opetusta Etelä-Savon ammattiopistossa Koulutusteknologia 601 toimintatutkimus digitalisaatio verkkopedagogiikka tukipalvelut verkko-opetus verkko-opiskelu kehittäminen verkko-oppiminen oppimisympäristö
title Kohti uutta verkko-opetusta : kuinka kehitetään verkko-opetusta Etelä-Savon ammattiopistossa
title_full Kohti uutta verkko-opetusta : kuinka kehitetään verkko-opetusta Etelä-Savon ammattiopistossa
title_fullStr Kohti uutta verkko-opetusta : kuinka kehitetään verkko-opetusta Etelä-Savon ammattiopistossa Kohti uutta verkko-opetusta : kuinka kehitetään verkko-opetusta Etelä-Savon ammattiopistossa
title_full_unstemmed Kohti uutta verkko-opetusta : kuinka kehitetään verkko-opetusta Etelä-Savon ammattiopistossa Kohti uutta verkko-opetusta : kuinka kehitetään verkko-opetusta Etelä-Savon ammattiopistossa
title_short Kohti uutta verkko-opetusta
title_sort kohti uutta verkko opetusta kuinka kehitetään verkko opetusta etelä savon ammattiopistossa
title_sub kuinka kehitetään verkko-opetusta Etelä-Savon ammattiopistossa
title_txtP Kohti uutta verkko-opetusta : kuinka kehitetään verkko-opetusta Etelä-Savon ammattiopistossa
topic Koulutusteknologia 601 toimintatutkimus digitalisaatio verkkopedagogiikka tukipalvelut verkko-opetus verkko-opiskelu kehittäminen verkko-oppiminen oppimisympäristö
topic_facet 601 Koulutusteknologia digitalisaatio kehittäminen oppimisympäristö toimintatutkimus tukipalvelut verkko-opetus verkko-opiskelu verkko-oppiminen verkkopedagogiikka
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76894 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106294084
work_keys_str_mv AT flinkmanjorma kohtiuuttaverkkoopetustakuinkakehitetäänverkkoopetustaeteläsavonammattiopistossa