"Sä luulet, että sulla on diili" kulttuurienvälinen viestintä Suomen Japanin-musiikkiviennissä ja markkinoiden erityispiirteet

Vaikka Japani on maailman toiseksi suurin musiikkimarkkina-alue, ei Japanin-musiikkivientiä ole juurikaan tutkittu, etenkään viestinnän näkökulmasta. Työssä tutkittiin kulttuurierojen vaikutusta Suomen Japanin-musiikkiviennin viestintätilanteisiin. Lisäksi kartoitettiin Japanin musiikkimarkkinoiden...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kohonen, Jani
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76891
_version_ 1826225754343473152
author Kohonen, Jani
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kohonen, Jani Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kohonen, Jani Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kohonen, Jani
datasource_str_mv jyx
description Vaikka Japani on maailman toiseksi suurin musiikkimarkkina-alue, ei Japanin-musiikkivientiä ole juurikaan tutkittu, etenkään viestinnän näkökulmasta. Työssä tutkittiin kulttuurierojen vaikutusta Suomen Japanin-musiikkiviennin viestintätilanteisiin. Lisäksi kartoitettiin Japanin musiikkimarkkinoiden erityispiirteitä, sillä viennin onnistuminen ei ole kiinni ainoastaan viestintäosaamisesta. Aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla ja analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmin. Haastateltavia oli 23: suomalaisia, japanilaisia ja amerikkalaisia musiikkialan ammattilaisia, joilla oli kokemusta suomalaisen musiikin Japanin-viennistä. Haastateltavien näkemyksiä suhteutettiin Hofsteden teoriaan kansallisten kulttuurien ulottuvuuksista ja kulttuurienvälisen kompetenssin määritelmään sekä aihetta sivuaviin aiempiin tutkimuksiin. Hofsteden teorian nähtiin tarjoavan selityksiä pääosalle haastatteluaineistosta esiin nousseille ilmiöille, mutta näiden välillä ilmeni myös ristiriitaisuuksia, joihin on haettava selitystä muualta. Tutkielma tarjoaa kuitenkin entistä monimuotoisemman kuvan tutkimusaiheestaan. Japanin-markkinat havaittiin haastaviksi suomalaisille musiikkiviejille jo lähtökohtaisesti, sillä kotimaiseen musiikkiin panostaminen on japanilaisyhtiöille taloudellisesti kannattavampaa ja helpompaa. Ulkomaisen musiikin menekki Japanissa on kokonaisuudessaan poikkeuksellisen vähäistä. Resurssien ja markkinaosaamisen – erityisesti japanin kielen taidon – puuttuessa Suomen vienti käyttää välikätenä japanilaisia yhtiötä, mikä jättää kontrollin ja pääosan liikevoitoista japanilaistahoille. Suomalaiset kokivat japanilaisten sanallisen viestinnän usein vaikeatulkintaisen epäsuorana. Sanattoman viestinnän osa-alueista yhdessä vietetty aika nähtiin tärkeänä keinona rakentaa luottamusta osapuolten välillä, vaikka aineistosta erottui myös selviä poikkeuksia. Suomalaisten havaittiin panostavan kulttuurienvälisen kompetenssinsa kehittämisessä etenkin kulttuuristen tietojen ja taitojen parantamiseen, muttei kuitenkaan japanin kielen opetteluun, vaikka suomalaiset pitivät japanilaisten englannin taitoja puutteellisina. Tutkimustuloksia voi hyödyntää sekä kulttuurienvälisen viestinnän tutkimuksessa että keinona kehittää kulttuurivientikompetenssia. Aiempaa monimuotoisempi viestintäosaaminen ja Japanin-markkinoiden tuntemus sekä markkinaläsnäoloon panostaminen ovat keskeisimmät vientiponnisteluja tukevat kehityskohdat. Jatkossa tulee kartoittaa kattavammin myös japanilaisten näkemyksiä, jotta suomalaisesta näkökulmasta voidaan edetä vuorovaikutuksen laajempaan ymmärrykseen. Lisäksi todellisten viestintätilanteiden monitahoisuus on huomioitava paremmin, sillä kuten tutkielmassa ilmeni, yksilöt kuuluvat kansallisten kulttuurien lisäksi samanaikaisesti muihinkin ryhmiin.
first_indexed 2021-06-29T20:03:23Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Peltola, Henna-Riikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kohonen, Jani", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-29T07:08:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-29T07:08:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76891", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Vaikka Japani on maailman toiseksi suurin musiikkimarkkina-alue, ei Japanin-musiikkivienti\u00e4 ole juurikaan tutkittu, etenk\u00e4\u00e4n viestinn\u00e4n n\u00e4k\u00f6kulmasta. Ty\u00f6ss\u00e4 tutkittiin kulttuurierojen vaikutusta Suomen Japanin-musiikkiviennin viestint\u00e4tilanteisiin. Lis\u00e4ksi kartoitettiin Japanin musiikkimarkkinoiden erityispiirteit\u00e4, sill\u00e4 viennin onnistuminen ei ole kiinni ainoastaan viestint\u00e4osaamisesta. \n\nAineisto ker\u00e4ttiin teemahaastattelujen avulla ja analysoitiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin menetelmin. Haastateltavia oli 23: suomalaisia, japanilaisia ja amerikkalaisia musiikkialan ammattilaisia, joilla oli kokemusta suomalaisen musiikin Japanin-viennist\u00e4. Haastateltavien n\u00e4kemyksi\u00e4 suhteutettiin Hofsteden teoriaan kansallisten kulttuurien ulottuvuuksista ja kulttuurienv\u00e4lisen kompetenssin m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4\u00e4n sek\u00e4 aihetta sivuaviin aiempiin tutkimuksiin. Hofsteden teorian n\u00e4htiin tarjoavan selityksi\u00e4 p\u00e4\u00e4osalle haastatteluaineistosta esiin nousseille ilmi\u00f6ille, mutta n\u00e4iden v\u00e4lill\u00e4 ilmeni my\u00f6s ristiriitaisuuksia, joihin on haettava selityst\u00e4 muualta. Tutkielma tarjoaa kuitenkin entist\u00e4 monimuotoisemman kuvan tutkimusaiheestaan.\n\nJapanin-markkinat havaittiin haastaviksi suomalaisille musiikkiviejille jo l\u00e4ht\u00f6kohtaisesti, sill\u00e4 kotimaiseen musiikkiin panostaminen on japanilaisyhti\u00f6ille taloudellisesti kannattavampaa ja helpompaa. Ulkomaisen musiikin menekki Japanissa on kokonaisuudessaan poikkeuksellisen v\u00e4h\u00e4ist\u00e4. Resurssien ja markkinaosaamisen \u2013 erityisesti japanin kielen taidon \u2013 puuttuessa Suomen vienti k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 v\u00e4lik\u00e4ten\u00e4 japanilaisia yhti\u00f6t\u00e4, mik\u00e4 j\u00e4tt\u00e4\u00e4 kontrollin ja p\u00e4\u00e4osan liikevoitoista japanilaistahoille. Suomalaiset kokivat japanilaisten sanallisen viestinn\u00e4n usein vaikeatulkintaisen ep\u00e4suorana. Sanattoman viestinn\u00e4n osa-alueista yhdess\u00e4 vietetty aika n\u00e4htiin t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 keinona rakentaa luottamusta osapuolten v\u00e4lill\u00e4, vaikka aineistosta erottui my\u00f6s selvi\u00e4 poikkeuksia. Suomalaisten havaittiin panostavan kulttuurienv\u00e4lisen kompetenssinsa kehitt\u00e4misess\u00e4 etenkin kulttuuristen tietojen ja taitojen parantamiseen, muttei kuitenkaan japanin kielen opetteluun, vaikka suomalaiset pitiv\u00e4t japanilaisten englannin taitoja puutteellisina. \n\nTutkimustuloksia voi hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 sek\u00e4 kulttuurienv\u00e4lisen viestinn\u00e4n tutkimuksessa ett\u00e4 keinona kehitt\u00e4\u00e4 kulttuurivientikompetenssia. Aiempaa monimuotoisempi viestint\u00e4osaaminen ja Japanin-markkinoiden tuntemus sek\u00e4 markkinal\u00e4sn\u00e4oloon panostaminen ovat keskeisimm\u00e4t vientiponnisteluja tukevat kehityskohdat. Jatkossa tulee kartoittaa kattavammin my\u00f6s japanilaisten n\u00e4kemyksi\u00e4, jotta suomalaisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta voidaan edet\u00e4 vuorovaikutuksen laajempaan ymm\u00e4rrykseen. Lis\u00e4ksi todellisten viestint\u00e4tilanteiden monitahoisuus on huomioitava paremmin, sill\u00e4 kuten tutkielmassa ilmeni, yksil\u00f6t kuuluvat kansallisten kulttuurien lis\u00e4ksi samanaikaisesti muihinkin ryhmiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-06-29T07:08:36Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-29T07:08:37Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "101", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kulttuurienv\u00e4linen kompetenssi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikkivienti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"S\u00e4 luulet, ett\u00e4 sulla on diili\" : kulttuurienv\u00e4linen viestint\u00e4 Suomen Japanin-musiikkivienniss\u00e4 ja markkinoiden erityispiirteet", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106294081", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkitiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musicology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3051", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "japanin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuurierot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vienti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuurienv\u00e4linen viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkimarkkinat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Japani", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viihdetaiteilijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkiala", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuuriosaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76891
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:03Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bd9cb1e0-3ba5-4cfc-88d4-ae5f7ee129f6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106294081.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kohonen, Jani "Sä luulet, että sulla on diili" : kulttuurienvälinen viestintä Suomen Japanin-musiikkiviennissä ja markkinoiden erityispiirteet kulttuurienvälinen kompetenssi musiikkivienti Musiikkitiede Musicology 3051 japanin kieli musiikki kulttuurierot vienti kulttuuri kulttuurienvälinen viestintä musiikkimarkkinat Japani viihdetaiteilijat musiikkiala kulttuuriosaaminen
title "Sä luulet, että sulla on diili" : kulttuurienvälinen viestintä Suomen Japanin-musiikkiviennissä ja markkinoiden erityispiirteet
title_full "Sä luulet, että sulla on diili" : kulttuurienvälinen viestintä Suomen Japanin-musiikkiviennissä ja markkinoiden erityispiirteet
title_fullStr "Sä luulet, että sulla on diili" : kulttuurienvälinen viestintä Suomen Japanin-musiikkiviennissä ja markkinoiden erityispiirteet "Sä luulet, että sulla on diili" : kulttuurienvälinen viestintä Suomen Japanin-musiikkiviennissä ja markkinoiden erityispiirteet
title_full_unstemmed "Sä luulet, että sulla on diili" : kulttuurienvälinen viestintä Suomen Japanin-musiikkiviennissä ja markkinoiden erityispiirteet "Sä luulet, että sulla on diili" : kulttuurienvälinen viestintä Suomen Japanin-musiikkiviennissä ja markkinoiden erityispiirteet
title_short "Sä luulet, että sulla on diili"
title_sort sä luulet että sulla on diili kulttuurienvälinen viestintä suomen japanin musiikkiviennissä ja markkinoiden erityispiirteet
title_sub kulttuurienvälinen viestintä Suomen Japanin-musiikkiviennissä ja markkinoiden erityispiirteet
title_txtP "Sä luulet, että sulla on diili" : kulttuurienvälinen viestintä Suomen Japanin-musiikkiviennissä ja markkinoiden erityispiirteet
topic kulttuurienvälinen kompetenssi musiikkivienti Musiikkitiede Musicology 3051 japanin kieli musiikki kulttuurierot vienti kulttuuri kulttuurienvälinen viestintä musiikkimarkkinat Japani viihdetaiteilijat musiikkiala kulttuuriosaaminen
topic_facet 3051 Japani Musicology Musiikkitiede japanin kieli kulttuuri kulttuurienvälinen kompetenssi kulttuurienvälinen viestintä kulttuurierot kulttuuriosaaminen musiikki musiikkiala musiikkimarkkinat musiikkivienti vienti viihdetaiteilijat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76891 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106294081
work_keys_str_mv AT kohonenjani säluuletettäsullaondiilikulttuurienvälinenviestintäsuomenjapaninmusiikkiviennissäjam