"Ehkä tärkeimpiä musiikintunneilla harjoiteltavia asioita" musiikinopettajaopiskelijoiden käsityksiä luovuudesta

Tutkimus käsittelee musiikinopettajaopiskelijoiden käsityksiä luovuudesta sekä luovuuskasvatuksesta osana musiikinopetusta. Tutkimuksessa selvitetään, minkälaisia näkemyksiä musiikinopettajaopiskelijoilla on luovuudesta sekä minkälaisia merkityksiä luovalla toiminnalla nähdään olevan musiikkikasvatu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kivimäki, Vilma
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76879
_version_ 1826225733335252992
author Kivimäki, Vilma
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kivimäki, Vilma Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kivimäki, Vilma Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kivimäki, Vilma
datasource_str_mv jyx
description Tutkimus käsittelee musiikinopettajaopiskelijoiden käsityksiä luovuudesta sekä luovuuskasvatuksesta osana musiikinopetusta. Tutkimuksessa selvitetään, minkälaisia näkemyksiä musiikinopettajaopiskelijoilla on luovuudesta sekä minkälaisia merkityksiä luovalla toiminnalla nähdään olevan musiikkikasvatuksessa. Lisäksi tutkimus pyrkii kartoittamaan, mitä ajatuksia opiskelijoilla on luovuudesta opettajan työssä, sekä minkälaisia haasteita luovuuskasvatukseen mahdollisesti liittyy. Tutkimuksen keskiössä on selvittää ihmisten kokemuksia ja käsityksiä luovuudesta, joten tutkimusstrategia on laadullinen ja tutkimusote aineistolähtöinen. Aineisto kerättiin avoimia kysymyksiä sisältävän verkkolomakkeen avulla ja tutkimukseen osallistui 17 musiikinopettajaopiskelijaa ympäri Suomea. Tutkimustulokset analysoitiin temaattisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu luovuustutkimuksen monitieteisen tutkimusalan pääsuuntauksista sekä yleisiin luovuuskäsityksiin vaikuttaneista teorioista. Esiin nostetaan pedagogisia näkökulmia sekä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden asettamia tavoitteita musiikkikasvatukseen ja luovuuskasvatuksen liittyen. Lisäksi tuloksia tarkastellaan suhteessa aiheesta aikaisemmin tehtyjen tutkimusten tuloksiin. Tutkimuksessa selvisi, että musiikinopettajaopiskelijat hahmottivat luovuuden kaikille ihmisille saatavilla olevana voimavarana. Kaikilla tutkimukseen osallistuneilla oli omakohtaisia kokemuksia luovuudesta. Kokemukset liittyivät esimerkiksi musiikin tekemiseen, arkiseen ongelmanratkaisuun sekä joustavuuteen opettajan työssä. Luovuus hahmotettiin prosessina, joka on henkilökohtainen ja yksilöllinen. Musiikillisella luovuudella nähtiin olevan monia ihmisen hyvinvoinnin kannalta tärkeitä vaikutuksia. Luovuuskasvatusta pidettiin tärkeänä osana musiikinopetusta sekä kasvatustyötä ylipäätään. Etenkin tunnetaitojen kehittyminen ja väylä itseilmaisuun nähtiin luovuuskasvatuksen hyötyinä. Luovan ilmaisun keinoja nähtiin olevan useita ja erilaisten itseilmaisun tapojen tarjoamista oppilaille pidettiin tärkeänä. Turvallinen ilmapiiri sekä oppilaantuntemus ja eriyttäminen koettiin luovan toiminnan onnistumisen kannalta tärkeiksi. Luovuutta pidettiin myös välttämättömänä osana yhteiskuntaa, elämää, musiikkia sekä ihmisyyttä.
first_indexed 2021-06-28T20:01:34Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Peltola, Henna-Riikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kivim\u00e4ki, Vilma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-28T14:09:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-28T14:09:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76879", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimus k\u00e4sittelee musiikinopettajaopiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 luovuudesta sek\u00e4 luovuuskasvatuksesta osana musiikinopetusta. Tutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n, mink\u00e4laisia n\u00e4kemyksi\u00e4 musiikinopettajaopiskelijoilla on luovuudesta sek\u00e4 mink\u00e4laisia merkityksi\u00e4 luovalla toiminnalla n\u00e4hd\u00e4\u00e4n olevan musiikkikasvatuksessa. Lis\u00e4ksi tutkimus pyrkii kartoittamaan, mit\u00e4 ajatuksia opiskelijoilla on luovuudesta opettajan ty\u00f6ss\u00e4, sek\u00e4 mink\u00e4laisia haasteita luovuuskasvatukseen mahdollisesti liittyy.\nTutkimuksen keski\u00f6ss\u00e4 on selvitt\u00e4\u00e4 ihmisten kokemuksia ja k\u00e4sityksi\u00e4 luovuudesta, joten tutkimusstrategia on laadullinen ja tutkimusote aineistol\u00e4ht\u00f6inen. Aineisto ker\u00e4ttiin avoimia kysymyksi\u00e4 sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4n verkkolomakkeen avulla ja tutkimukseen osallistui 17 musiikinopettajaopiskelijaa ymp\u00e4ri Suomea. Tutkimustulokset analysoitiin temaattisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin.\nTutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu luovuustutkimuksen monitieteisen tutkimusalan p\u00e4\u00e4suuntauksista sek\u00e4 yleisiin luovuusk\u00e4sityksiin vaikuttaneista teorioista. Esiin nostetaan pedagogisia n\u00e4k\u00f6kulmia sek\u00e4 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden asettamia tavoitteita musiikkikasvatukseen ja luovuuskasvatuksen liittyen. Lis\u00e4ksi tuloksia tarkastellaan suhteessa aiheesta aikaisemmin tehtyjen tutkimusten tuloksiin.\nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 musiikinopettajaopiskelijat hahmottivat luovuuden kaikille ihmisille saatavilla olevana voimavarana. Kaikilla tutkimukseen osallistuneilla oli omakohtaisia kokemuksia luovuudesta. Kokemukset liittyiv\u00e4t esimerkiksi musiikin tekemiseen, arkiseen ongelmanratkaisuun sek\u00e4 joustavuuteen opettajan ty\u00f6ss\u00e4. Luovuus hahmotettiin prosessina, joka on henkil\u00f6kohtainen ja yksil\u00f6llinen. Musiikillisella luovuudella n\u00e4htiin olevan monia ihmisen hyvinvoinnin kannalta t\u00e4rkeit\u00e4 vaikutuksia. Luovuuskasvatusta pidettiin t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 osana musiikinopetusta sek\u00e4 kasvatusty\u00f6t\u00e4 ylip\u00e4\u00e4t\u00e4\u00e4n. Etenkin tunnetaitojen kehittyminen ja v\u00e4yl\u00e4 itseilmaisuun n\u00e4htiin luovuuskasvatuksen hy\u00f6tyin\u00e4. Luovan ilmaisun keinoja n\u00e4htiin olevan useita ja erilaisten itseilmaisun tapojen tarjoamista oppilaille pidettiin t\u00e4rke\u00e4n\u00e4. Turvallinen ilmapiiri sek\u00e4 oppilaantuntemus ja eriytt\u00e4minen koettiin luovan toiminnan onnistumisen kannalta t\u00e4rkeiksi. Luovuutta pidettiin my\u00f6s v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00f6m\u00e4n\u00e4 osana yhteiskuntaa, el\u00e4m\u00e4\u00e4, musiikkia sek\u00e4 ihmisyytt\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-06-28T14:09:22Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-28T14:09:22Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "70", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luovuuskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikillinen luovuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luovuusk\u00e4sitykset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Ehk\u00e4 t\u00e4rkeimpi\u00e4 musiikintunneilla harjoiteltavia asioita\" : musiikinopettajaopiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 luovuudesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106284069", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luovuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luova toiminta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikinopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76879
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:20Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/79e60927-01bc-475c-a1a0-33fe13423779\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106284069.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kivimäki, Vilma "Ehkä tärkeimpiä musiikintunneilla harjoiteltavia asioita" : musiikinopettajaopiskelijoiden käsityksiä luovuudesta luovuuskasvatus musiikillinen luovuus luovuuskäsitykset Musiikkikasvatus Music Education 3052 musiikki luovuus luova toiminta musiikkikasvatus opetus opiskelijat musiikinopettajat
title "Ehkä tärkeimpiä musiikintunneilla harjoiteltavia asioita" : musiikinopettajaopiskelijoiden käsityksiä luovuudesta
title_full "Ehkä tärkeimpiä musiikintunneilla harjoiteltavia asioita" : musiikinopettajaopiskelijoiden käsityksiä luovuudesta
title_fullStr "Ehkä tärkeimpiä musiikintunneilla harjoiteltavia asioita" : musiikinopettajaopiskelijoiden käsityksiä luovuudesta "Ehkä tärkeimpiä musiikintunneilla harjoiteltavia asioita" : musiikinopettajaopiskelijoiden käsityksiä luovuudesta
title_full_unstemmed "Ehkä tärkeimpiä musiikintunneilla harjoiteltavia asioita" : musiikinopettajaopiskelijoiden käsityksiä luovuudesta "Ehkä tärkeimpiä musiikintunneilla harjoiteltavia asioita" : musiikinopettajaopiskelijoiden käsityksiä luovuudesta
title_short "Ehkä tärkeimpiä musiikintunneilla harjoiteltavia asioita"
title_sort ehkä tärkeimpiä musiikintunneilla harjoiteltavia asioita musiikinopettajaopiskelijoiden käsityksiä luovuudesta
title_sub musiikinopettajaopiskelijoiden käsityksiä luovuudesta
title_txtP "Ehkä tärkeimpiä musiikintunneilla harjoiteltavia asioita" : musiikinopettajaopiskelijoiden käsityksiä luovuudesta
topic luovuuskasvatus musiikillinen luovuus luovuuskäsitykset Musiikkikasvatus Music Education 3052 musiikki luovuus luova toiminta musiikkikasvatus opetus opiskelijat musiikinopettajat
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus luova toiminta luovuus luovuuskasvatus luovuuskäsitykset musiikillinen luovuus musiikinopettajat musiikki musiikkikasvatus opetus opiskelijat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76879 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106284069
work_keys_str_mv AT kivimäkivilma ehkätärkeimpiämusiikintunneillaharjoiteltaviaasioitamusiikinopettajaopiskelijoiden