Käsityönopettajien kokema työhyvinvointi ja opetussuunnitelman aiheuttamat muutokset työnkuvassa ja työhyvinvoinnissa

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää käsityönopettajien työhyvinvointia sekä kokemuksia opetussuunnitelman vaihtumisen aiheuttamista muutoksista heidän työnkuvaansa ja työhyvinvointiinsa. Tutkimus toteutettiin monimenetelmäisenä tutkimuksena. Aineisto kerättiin helmi-maaliskuussa 2021 sähköis...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Ahlholm, Onerva, Pralea, Katju
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76878
_version_ 1826225705264873472
author Ahlholm, Onerva Pralea, Katju
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ahlholm, Onerva Pralea, Katju Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ahlholm, Onerva Pralea, Katju Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ahlholm, Onerva
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää käsityönopettajien työhyvinvointia sekä kokemuksia opetussuunnitelman vaihtumisen aiheuttamista muutoksista heidän työnkuvaansa ja työhyvinvointiinsa. Tutkimus toteutettiin monimenetelmäisenä tutkimuksena. Aineisto kerättiin helmi-maaliskuussa 2021 sähköisellä kyselylomakkeella, jolla kartoitettiin käsityönopettajien työhyvinvointia työuupumuksen ja työn imun näkökulmasta sekä kokemuksia opetussuunnitelman vaihtumisen aiheuttamista muutoksista työnkuvaan ja työhyvinvointiin. Tutkimukseen osallistui 60 käsityönopettajaa. Työuupumusta ja työn imua tarkasteltiin keskiarvojen avulla sekä analysoitiin määrällisin menetelmin. Opettajien kokemuksia opetussuunnitelman vaihtumisen vaikutuksista työnkuvaan ja työhyvinvointiin analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tulokset osoittivat, että käsityönopettajilla oli sekä työuupumuksen että työn imun tuntemuksia. Korkeampaa työuupumus oli alanvaihtoa miettineillä käsityönopettajilla, kun taas työn imu oli korkeampaa niillä, jotka eivät olleet miettineet alanvaihtoa. Työn imu ja työuupumus olivat negatiivisesti yhteydessä toisiinsa. Opetussuunnitelman vaihtumisen koettiin pääsääntöisesti heikentäneen työhyvinvointia ja aiheuttaneen työnkuvaan muutoksia niin oppilaisiin kuin työtehtäviin liittyen. Tuloksissa korostuivat käsityönopettajien ammatillisen itsetunnon laskun tuntemukset ja työn vaatimuksiin liittyvät muutokset. Tulokset antavat viitteitä siitä, että käsityönopettajien työhyvinvointia voitaisiin vahvistaa tukemalla muutoksiin sopeutumista.
first_indexed 2021-06-28T20:01:33Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pakarinen, Eija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ahlholm, Onerva", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pralea, Katju", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-28T14:05:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-28T14:05:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76878", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 k\u00e4sity\u00f6nopettajien ty\u00f6hyvinvointia sek\u00e4 kokemuksia opetussuunnitelman vaihtumisen aiheuttamista muutoksista heid\u00e4n ty\u00f6nkuvaansa ja ty\u00f6hyvinvointiinsa. Tutkimus toteutettiin monimenetelm\u00e4isen\u00e4 tutkimuksena. Aineisto ker\u00e4ttiin helmi-maaliskuussa 2021 s\u00e4hk\u00f6isell\u00e4 kyselylomakkeella, jolla kartoitettiin k\u00e4sity\u00f6nopettajien ty\u00f6hyvinvointia ty\u00f6uupumuksen ja ty\u00f6n imun n\u00e4k\u00f6kulmasta sek\u00e4 kokemuksia opetussuunnitelman vaihtumisen aiheuttamista muutoksista ty\u00f6nkuvaan ja ty\u00f6hyvinvointiin. Tutkimukseen osallistui 60 k\u00e4sity\u00f6nopettajaa. Ty\u00f6uupumusta ja ty\u00f6n imua tarkasteltiin keskiarvojen avulla sek\u00e4 analysoitiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisin menetelmin. Opettajien kokemuksia opetussuunnitelman vaihtumisen vaikutuksista ty\u00f6nkuvaan ja ty\u00f6hyvinvointiin analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4. \nTulokset osoittivat, ett\u00e4 k\u00e4sity\u00f6nopettajilla oli sek\u00e4 ty\u00f6uupumuksen ett\u00e4 ty\u00f6n imun tuntemuksia. Korkeampaa ty\u00f6uupumus oli alanvaihtoa miettineill\u00e4 k\u00e4sity\u00f6nopettajilla, kun taas ty\u00f6n imu oli korkeampaa niill\u00e4, jotka eiv\u00e4t olleet miettineet alanvaihtoa. Ty\u00f6n imu ja ty\u00f6uupumus olivat negatiivisesti yhteydess\u00e4 toisiinsa. Opetussuunnitelman vaihtumisen koettiin p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti heikent\u00e4neen ty\u00f6hyvinvointia ja aiheuttaneen ty\u00f6nkuvaan muutoksia niin oppilaisiin kuin ty\u00f6teht\u00e4viin liittyen. Tuloksissa korostuivat k\u00e4sity\u00f6nopettajien ammatillisen itsetunnon laskun tuntemukset ja ty\u00f6n vaatimuksiin liittyv\u00e4t muutokset. Tulokset antavat viitteit\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 k\u00e4sity\u00f6nopettajien ty\u00f6hyvinvointia voitaisiin vahvistaa tukemalla muutoksiin sopeutumista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-06-28T14:05:57Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-28T14:05:57Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "53", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6uupumus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "K\u00e4sity\u00f6nopettajien kokema ty\u00f6hyvinvointi ja opetussuunnitelman aiheuttamat muutokset ty\u00f6nkuvassa ja ty\u00f6hyvinvoinnissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106284068", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uupumus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sity\u00f6nopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6n imu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76878
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:07Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bca706fb-144a-4e01-9b8b-097ffcb11955\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106284068.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ahlholm, Onerva Pralea, Katju Käsityönopettajien kokema työhyvinvointi ja opetussuunnitelman aiheuttamat muutokset työnkuvassa ja työhyvinvoinnissa työuupumus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 työhyvinvointi uupumus käsityönopettajat työ työn imu opetussuunnitelmat
title Käsityönopettajien kokema työhyvinvointi ja opetussuunnitelman aiheuttamat muutokset työnkuvassa ja työhyvinvoinnissa
title_full Käsityönopettajien kokema työhyvinvointi ja opetussuunnitelman aiheuttamat muutokset työnkuvassa ja työhyvinvoinnissa
title_fullStr Käsityönopettajien kokema työhyvinvointi ja opetussuunnitelman aiheuttamat muutokset työnkuvassa ja työhyvinvoinnissa Käsityönopettajien kokema työhyvinvointi ja opetussuunnitelman aiheuttamat muutokset työnkuvassa ja työhyvinvoinnissa
title_full_unstemmed Käsityönopettajien kokema työhyvinvointi ja opetussuunnitelman aiheuttamat muutokset työnkuvassa ja työhyvinvoinnissa Käsityönopettajien kokema työhyvinvointi ja opetussuunnitelman aiheuttamat muutokset työnkuvassa ja työhyvinvoinnissa
title_short Käsityönopettajien kokema työhyvinvointi ja opetussuunnitelman aiheuttamat muutokset työnkuvassa ja työhyvinvoinnissa
title_sort käsityönopettajien kokema työhyvinvointi ja opetussuunnitelman aiheuttamat muutokset työnkuvassa ja työhyvinvoinnissa
title_txtP Käsityönopettajien kokema työhyvinvointi ja opetussuunnitelman aiheuttamat muutokset työnkuvassa ja työhyvinvoinnissa
topic työuupumus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 työhyvinvointi uupumus käsityönopettajat työ työn imu opetussuunnitelmat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education käsityönopettajat opetussuunnitelmat työ työhyvinvointi työn imu työuupumus uupumus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76878 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106284068
work_keys_str_mv AT ahlholmonerva käsityönopettajienkokematyöhyvinvointijaopetussuunnitelmanaiheuttamatmuutoksettyön