Foreign language anxiety in language learning autobiographies

Kieliahdistus on yleinen ja paljon tutkittukin ilmiö, jonka vaikutukset ulottuvat laajalle. Kieliahdistuksella tarkoitetaan vieraan kielen käyttötilanteissa esiintyvää ahdistusta. Kieliahdistus käsitetään tilannesidonnaiseksi ahdistukseksi eli se esiintyy erilaisissa kielenkäyttötilanteissa. Tutkimu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ojansuu, Hanna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76869
_version_ 1828193064041054208
author Ojansuu, Hanna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ojansuu, Hanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ojansuu, Hanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ojansuu, Hanna
datasource_str_mv jyx
description Kieliahdistus on yleinen ja paljon tutkittukin ilmiö, jonka vaikutukset ulottuvat laajalle. Kieliahdistuksella tarkoitetaan vieraan kielen käyttötilanteissa esiintyvää ahdistusta. Kieliahdistus käsitetään tilannesidonnaiseksi ahdistukseksi eli se esiintyy erilaisissa kielenkäyttötilanteissa. Tutkimuksen mukaan ihmiset, jotka ovat yleisestikin taipuvaisia hermostuneisuuteen kokevat enemmän myös kieliahdistusta. Kieliahdistusta on tutkittu paljon sen yleisyyden ja ikävien vaikutusten takia. Kieliahdistus aiheuttaa kielenoppijalle fyysisiä oireita, kuten sydämen tykytystä, hikoilua, punastelua ja tekee vaikeaksi ottaa vastaan tietoa sekä tuottaa sitä. Ilmiön vaikutus koulumaailmassa on selvä ja haitallinen. Vaikka suurin osa tutkimuksesta on keskittynyt kieliahdistukseen juuri oppituntiympäristössä, ei sen vaikutus kuitenkaan rajoitu sinne. Kieliahdistusta voi esiintyä kaikissa vieraan kielen käyttötilanteissa. Tässä maisterintutkielmassa tutkittiin kieliahdistusta kielenoppijaelämäkerroissa. Aineistona käytettiin 20 kielenoppijaelämäkertaa, jotka on valittu KVS:n (Kansan Valistus Seura) 2001-2002 järjestämän kilpailun sadosta. Elämäkerrat kuvailevat kirjoittajiensa elämää kielenoppimiskokemusten kautta. Tutkimus pyrkii selvittämään millaisissa tilanteissa kieliahdistusta elämäkerroissa esiintyy, ja miten se vaikuttaa kielen oppimiseen ja oppijaan. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen eikä pyri yleistämään vaan nostamaan kokemuksen ainutlaatuisuutta esiin. Analyysimenetelmänä on käytetty temaattista sisällönanalyysia. Tutkimuksen perusteella vahvistuu käsitys opettajan merkittävästä roolista kieliahdistuksen lisääjänä. Tutkimuksessa opettajan valinnat tuntiaktiviteettien ja opetusmetodien kautta aiheuttivat kieliahdistusta. Sen lisäksi ahdistukseen vaikuttivat luokkatoverit ja kielilaboratorio kuuntelutehtävien tekopaikkana. Tutkimuksessa kieliahdistuksen vaikutus osoittautui merkittäväksi kielenoppijalle. Kieliahdistus aiheutti vetäytymistä ja mykkyyttä, mutta vaikutti myös valintoihin opiskelua koskien ja kielenkäyttötilanteiden välttelyä vuosien ajan.
first_indexed 2021-06-28T20:01:34Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Ojansuu, Hanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-28T13:41:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-28T13:41:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76869", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kieliahdistus on yleinen ja paljon tutkittukin ilmi\u00f6, jonka vaikutukset ulottuvat laajalle. Kieliahdistuksella tarkoitetaan vieraan kielen k\u00e4ytt\u00f6tilanteissa esiintyv\u00e4\u00e4 ahdistusta. Kieliahdistus k\u00e4sitet\u00e4\u00e4n tilannesidonnaiseksi ahdistukseksi eli se esiintyy erilaisissa kielenk\u00e4ytt\u00f6tilanteissa. Tutkimuksen mukaan ihmiset, jotka ovat yleisestikin taipuvaisia hermostuneisuuteen kokevat enemm\u00e4n my\u00f6s kieliahdistusta. Kieliahdistusta on tutkittu paljon sen yleisyyden ja ik\u00e4vien vaikutusten takia. Kieliahdistus aiheuttaa kielenoppijalle fyysisi\u00e4 oireita, kuten syd\u00e4men tykytyst\u00e4, hikoilua, punastelua ja tekee vaikeaksi ottaa vastaan tietoa sek\u00e4 tuottaa sit\u00e4. Ilmi\u00f6n vaikutus koulumaailmassa on selv\u00e4 ja haitallinen. Vaikka suurin osa tutkimuksesta on keskittynyt kieliahdistukseen juuri oppituntiymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4, ei sen vaikutus kuitenkaan rajoitu sinne. Kieliahdistusta voi esiinty\u00e4 kaikissa vieraan kielen k\u00e4ytt\u00f6tilanteissa.\n\nT\u00e4ss\u00e4 maisterintutkielmassa tutkittiin kieliahdistusta kielenoppijael\u00e4m\u00e4kerroissa. Aineistona k\u00e4ytettiin 20 kielenoppijael\u00e4m\u00e4kertaa, jotka on valittu KVS:n (Kansan Valistus Seura) 2001-2002 j\u00e4rjest\u00e4m\u00e4n kilpailun sadosta. El\u00e4m\u00e4kerrat kuvailevat kirjoittajiensa el\u00e4m\u00e4\u00e4 kielenoppimiskokemusten kautta. Tutkimus pyrkii selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n millaisissa tilanteissa kieliahdistusta el\u00e4m\u00e4kerroissa esiintyy, ja miten se vaikuttaa kielen oppimiseen ja oppijaan. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen eik\u00e4 pyri yleist\u00e4m\u00e4\u00e4n vaan nostamaan kokemuksen ainutlaatuisuutta esiin. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 on k\u00e4ytetty temaattista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\n\nTutkimuksen perusteella vahvistuu k\u00e4sitys opettajan merkitt\u00e4v\u00e4st\u00e4 roolista kieliahdistuksen lis\u00e4\u00e4j\u00e4n\u00e4. Tutkimuksessa opettajan valinnat tuntiaktiviteettien ja opetusmetodien kautta aiheuttivat kieliahdistusta. Sen lis\u00e4ksi ahdistukseen vaikuttivat luokkatoverit ja kielilaboratorio kuunteluteht\u00e4vien tekopaikkana.\n\nTutkimuksessa kieliahdistuksen vaikutus osoittautui merkitt\u00e4v\u00e4ksi kielenoppijalle. Kieliahdistus aiheutti vet\u00e4ytymist\u00e4 ja mykkyytt\u00e4, mutta vaikutti my\u00f6s valintoihin opiskelua koskien ja kielenk\u00e4ytt\u00f6tilanteiden v\u00e4lttely\u00e4 vuosien ajan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-06-28T13:41:50Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-28T13:41:50Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "58", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "foreign language anxiety", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Foreign language anxiety in language learning autobiographies", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106284059", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli ja kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ahdistus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toinen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "languages", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "anxiety", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "second language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76869
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:02:08Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/aa049974-c405-42f4-ac32-8672f180dfe7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106284059.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ojansuu, Hanna Foreign language anxiety in language learning autobiographies foreign language anxiety Englannin kieli English 301 kieli ja kielet ahdistus kielen oppiminen toinen kieli languages anxiety language learning second language
title Foreign language anxiety in language learning autobiographies
title_full Foreign language anxiety in language learning autobiographies
title_fullStr Foreign language anxiety in language learning autobiographies Foreign language anxiety in language learning autobiographies
title_full_unstemmed Foreign language anxiety in language learning autobiographies Foreign language anxiety in language learning autobiographies
title_short Foreign language anxiety in language learning autobiographies
title_sort foreign language anxiety in language learning autobiographies
title_txtP Foreign language anxiety in language learning autobiographies
topic foreign language anxiety Englannin kieli English 301 kieli ja kielet ahdistus kielen oppiminen toinen kieli languages anxiety language learning second language
topic_facet 301 Englannin kieli English ahdistus anxiety foreign language anxiety kielen oppiminen kieli ja kielet language learning languages second language toinen kieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76869 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106284059
work_keys_str_mv AT ojansuuhanna foreignlanguageanxietyinlanguagelearningautobiographies