Opetuksen vaikutus peruskoulun 8.-luokkalaisten käsityksiin luonnon monimuotoisuudesta ja sen suojelusta

Luonnon monimuotoisuuden väheneminen on nopeasti etenevä kriisi, jonka ratkaisemiseksi tarvitaan välittömiä toimia. Aihetta ei kuitenkaan juuri opeteta peruskoulussa. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, kuinka luonnon monimuotoisuutta ja sen suojelua käsittelevä opetus vaikuttaa oppilaiden osaamiseen...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Saksanen, Oona
Muut tekijät: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Bio- ja ympäristötieteiden laitos, Department of Biological and Environmental Science, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76865
_version_ 1826225704154431488
author Saksanen, Oona
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Bio- ja ympäristötieteiden laitos Department of Biological and Environmental Science Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Saksanen, Oona Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Bio- ja ympäristötieteiden laitos Department of Biological and Environmental Science Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Saksanen, Oona Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Bio- ja ympäristötieteiden laitos Department of Biological and Environmental Science Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Saksanen, Oona
datasource_str_mv jyx
description Luonnon monimuotoisuuden väheneminen on nopeasti etenevä kriisi, jonka ratkaisemiseksi tarvitaan välittömiä toimia. Aihetta ei kuitenkaan juuri opeteta peruskoulussa. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, kuinka luonnon monimuotoisuutta ja sen suojelua käsittelevä opetus vaikuttaa oppilaiden osaamiseen aiheesta. Tutkimuskysymykset olivat: ”Millaisia ennakkokäsityksiä oppilailla on luonnon monimuotoisuudesta ja sen hupenemisesta?” sekä ”Miten laaditun oppimateriaalin pohjalta annettu opetus vaikutti oppilaiden osaamiseen aiheesta?” Aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä ennen ja jälkeen opetuksen neljältä oppilasryhmältä (n = 65). Kysely koostui oikein/väärin -väittämistä, luonnon monimuotoisuus -käsitteen selittämisestä sekä asenneväittämistä. Ennen opetusta oppilaat ymmärsivät luonnon monimuotoisuuden lähinnä lajien runsaudeksi. Oikein/väärin -väittämiin osattiin vastata hyvin jo ennen opetusta. Oppilaat myös ymmärsivät biodiversiteettikadon haitallisuuden luonnon lajeille. Opetuksen myötä monimuotoisuuden käsite osattiin selittää paremmin, ja käsitykset vaikutusmahdollisuuksista monimuotoisuuden tilaan muuttuivat myönteisemmiksi. Myös kriisin vaikutus ihmiselle ymmärrettiin paremmin. Tämän tutkielman perusteella monimuotoisuudesta opettaminen lisää oppilaiden ymmärrystä aiheesta. Sen myötä oppilaat voivat omilla toimillaan vaikuttaa biodiversiteetin hupenemisen hidastamiseen tai jopa pysäyttämiseen.
first_indexed 2024-09-11T08:53:07Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Haimi, Jari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kataja-aho, Saana", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Saksanen, Oona", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-28T13:29:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-28T13:29:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76865", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Luonnon monimuotoisuuden v\u00e4heneminen on nopeasti etenev\u00e4 kriisi, jonka ratkaisemiseksi tarvitaan v\u00e4litt\u00f6mi\u00e4 toimia. Aihetta ei kuitenkaan juuri opeteta peruskoulussa. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin, kuinka luonnon monimuotoisuutta ja sen suojelua k\u00e4sittelev\u00e4 opetus vaikuttaa oppilaiden osaamiseen aiheesta. Tutkimuskysymykset olivat: \u201dMillaisia ennakkok\u00e4sityksi\u00e4 oppilailla on luonnon monimuotoisuudesta ja sen hupenemisesta?\u201d sek\u00e4 \u201dMiten laaditun oppimateriaalin pohjalta annettu opetus vaikutti oppilaiden osaamiseen aiheesta?\u201d Aineisto ker\u00e4ttiin s\u00e4hk\u00f6isell\u00e4 kyselyll\u00e4 ennen ja j\u00e4lkeen opetuksen nelj\u00e4lt\u00e4 oppilasryhm\u00e4lt\u00e4 (n = 65). Kysely koostui oikein/v\u00e4\u00e4rin -v\u00e4itt\u00e4mist\u00e4, luonnon monimuotoisuus -k\u00e4sitteen selitt\u00e4misest\u00e4 sek\u00e4 asennev\u00e4itt\u00e4mist\u00e4. Ennen opetusta oppilaat ymm\u00e4rsiv\u00e4t luonnon monimuotoisuuden l\u00e4hinn\u00e4 lajien runsaudeksi. Oikein/v\u00e4\u00e4rin -v\u00e4itt\u00e4miin osattiin vastata hyvin jo ennen opetusta. Oppilaat my\u00f6s ymm\u00e4rsiv\u00e4t biodiversiteettikadon haitallisuuden luonnon lajeille. Opetuksen my\u00f6t\u00e4 monimuotoisuuden k\u00e4site osattiin selitt\u00e4\u00e4 paremmin, ja k\u00e4sitykset vaikutusmahdollisuuksista monimuotoisuuden tilaan muuttuivat my\u00f6nteisemmiksi. My\u00f6s kriisin vaikutus ihmiselle ymm\u00e4rrettiin paremmin. T\u00e4m\u00e4n tutkielman perusteella monimuotoisuudesta opettaminen lis\u00e4\u00e4 oppilaiden ymm\u00e4rryst\u00e4 aiheesta. Sen my\u00f6t\u00e4 oppilaat voivat omilla toimillaan vaikuttaa biodiversiteetin hupenemisen hidastamiseen tai jopa pys\u00e4ytt\u00e4miseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-06-28T13:29:28Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-28T13:29:28Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "61", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opetuksen vaikutus peruskoulun 8.-luokkalaisten k\u00e4sityksiin luonnon monimuotoisuudesta ja sen suojelusta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106284055", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Bio- ja ymp\u00e4rist\u00f6tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Biological and Environmental Science", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Biologian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Biology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4014", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luonnon monimuotoisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "biodiversiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76865
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:55Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d17c33c6-de63-40b0-bd49-66f7bae8ee9e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106284055.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Saksanen, Oona Opetuksen vaikutus peruskoulun 8.-luokkalaisten käsityksiin luonnon monimuotoisuudesta ja sen suojelusta Biologian opettajankoulutus Teacher education programme in Biology 4014 yläkoulu perusopetus luonnon monimuotoisuus opetus biodiversiteetti peruskoulu
title Opetuksen vaikutus peruskoulun 8.-luokkalaisten käsityksiin luonnon monimuotoisuudesta ja sen suojelusta
title_full Opetuksen vaikutus peruskoulun 8.-luokkalaisten käsityksiin luonnon monimuotoisuudesta ja sen suojelusta
title_fullStr Opetuksen vaikutus peruskoulun 8.-luokkalaisten käsityksiin luonnon monimuotoisuudesta ja sen suojelusta Opetuksen vaikutus peruskoulun 8.-luokkalaisten käsityksiin luonnon monimuotoisuudesta ja sen suojelusta
title_full_unstemmed Opetuksen vaikutus peruskoulun 8.-luokkalaisten käsityksiin luonnon monimuotoisuudesta ja sen suojelusta Opetuksen vaikutus peruskoulun 8.-luokkalaisten käsityksiin luonnon monimuotoisuudesta ja sen suojelusta
title_short Opetuksen vaikutus peruskoulun 8.-luokkalaisten käsityksiin luonnon monimuotoisuudesta ja sen suojelusta
title_sort opetuksen vaikutus peruskoulun 8 luokkalaisten käsityksiin luonnon monimuotoisuudesta ja sen suojelusta
title_txtP Opetuksen vaikutus peruskoulun 8.-luokkalaisten käsityksiin luonnon monimuotoisuudesta ja sen suojelusta
topic Biologian opettajankoulutus Teacher education programme in Biology 4014 yläkoulu perusopetus luonnon monimuotoisuus opetus biodiversiteetti peruskoulu
topic_facet 4014 Biologian opettajankoulutus Teacher education programme in Biology biodiversiteetti luonnon monimuotoisuus opetus peruskoulu perusopetus yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76865 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106284055
work_keys_str_mv AT saksanenoona opetuksenvaikutusperuskoulun8luokkalaistenkäsityksiinluonnonmonimuotoisuudestajasen