Opettajien näkökulmia sosiaalisesta mediasta mediakasvatuksessa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien kokemuksia mediakasvatuksesta liittyen sosiaalisen median turvalliseen käyttöön. Tavoitteena oli saada tietoa opettajien havainnoimista oppilaiden kohtaamista sosiaalisen median riskitilanteista sekä millaisia keinoja, työtapoja ja aiheita ope...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ruismäki, Annika
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76858
_version_ 1826225737956327424
author Ruismäki, Annika
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ruismäki, Annika Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ruismäki, Annika Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ruismäki, Annika
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien kokemuksia mediakasvatuksesta liittyen sosiaalisen median turvalliseen käyttöön. Tavoitteena oli saada tietoa opettajien havainnoimista oppilaiden kohtaamista sosiaalisen median riskitilanteista sekä millaisia keinoja, työtapoja ja aiheita opettajat ovat käyttäneet käsitellessään sosiaalisen median turvallisuutta koulussa. Lisäksi tutkimuksella selvitettiin, millaisia taitoja koululainen opettajien mielestä tarvitsee käyttääkseen sosiaalista mediaa turvallisesti. Aineisto kerättiin kevään 2021 aikana sähköisellä kyselytutkimuksella peruskoulun opettajilta. Kysely sisälsi sekä monivalinta- että avoimia kysymyksiä. Monivalintakysymykset tarkensivat tutkittavien taustaa ja avoimet kysymykset vastasivat tutkimuskysymyksiin. Yhteensä tutkimukseen osallistui 36 opettajaa. Yksi kyselyyn vastanneista oli yläkoulun opettaja. Kyselyyn vastanneet opettajat jakautuivat muuten alakoulun eri luokille melko tasaisesti. Suurin osa vastanneista osallistui kyselyyn erilaisten Facebook-ryhmien kautta, kuten Alakoulun Aarreaitasta. Muutama vastaus tuli suoraan yhdestä alakoulusta. Aineisto analysoitiin mixed method-menetelmällä. Analyysissa käytettiin laadullista teemoittelua ja määrällistä luokittelua. Opettajat olivat havainneet hyvin monia erilaisia riskitilanteita oppilaillaan sosiaalisesta mediasta. Yleensä riskin aiheuttaja ei ole ollut opettajien tietojen mukaan tuntematon, vaan esimerkiksi toinen oppilas. Opettajat kertoivat, että sosiaalisessa mediassa esiintyy oppilailla paljon kiusaamista ja riitoja. Opettajat olivat huolissaan oppilaiden henkilötietojen leviämisestä sosiaalisessa mediassa. Työtapoja sosiaalisen median turvallisuuden käsittelylle opettajat mainitsivat useita, mutta eniten opettajat 3 mainitsivat keskustelleensa sosiaalisen median turvallisuudesta oppilaidensa kanssa. Käsitellyistä mediakasvatuksen sisällöistä mainittiin muun muassa sosiaalisen median säännöt, sisällön julkaiseminen ja mitä vaaroja harkitsemattomista julkaisuista voi koitua. Opettajat kertoivat eniten painottavansa oppilailleen juuri tietojen julkaisemisen harkintaa. Opettajat kokivat, että tämä on yksi tärkeimmistä taidoista, jolla oppilas voi suojella itseään sosiaalisessa mediassa. Toinen tärkeimmistä taidoista oli taito pyytää ongelmatilanteissa aikuiselta apua.
first_indexed 2024-09-11T08:51:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vesisenaho, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "H\u00e4kkinen, P\u00e4ivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ruism\u00e4ki, Annika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-28T13:03:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-28T13:03:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76858", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 opettajien kokemuksia\nmediakasvatuksesta liittyen sosiaalisen median turvalliseen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n.\nTavoitteena oli saada tietoa opettajien havainnoimista oppilaiden kohtaamista\nsosiaalisen median riskitilanteista sek\u00e4 millaisia keinoja, ty\u00f6tapoja ja aiheita\nopettajat ovat k\u00e4ytt\u00e4neet k\u00e4sitelless\u00e4\u00e4n sosiaalisen median turvallisuutta\nkoulussa. Lis\u00e4ksi tutkimuksella selvitettiin, millaisia taitoja koululainen\nopettajien mielest\u00e4 tarvitsee k\u00e4ytt\u00e4\u00e4kseen sosiaalista mediaa turvallisesti.\nAineisto ker\u00e4ttiin kev\u00e4\u00e4n 2021 aikana s\u00e4hk\u00f6isell\u00e4 kyselytutkimuksella\nperuskoulun opettajilta. Kysely sis\u00e4lsi sek\u00e4 monivalinta- ett\u00e4 avoimia\nkysymyksi\u00e4. Monivalintakysymykset tarkensivat tutkittavien taustaa ja avoimet\nkysymykset vastasivat tutkimuskysymyksiin.\nYhteens\u00e4 tutkimukseen osallistui 36 opettajaa. Yksi kyselyyn vastanneista\noli yl\u00e4koulun opettaja. Kyselyyn vastanneet opettajat jakautuivat muuten\nalakoulun eri luokille melko tasaisesti. Suurin osa vastanneista osallistui\nkyselyyn erilaisten Facebook-ryhmien kautta, kuten Alakoulun Aarreaitasta.\nMuutama vastaus tuli suoraan yhdest\u00e4 alakoulusta. Aineisto analysoitiin mixed\nmethod-menetelm\u00e4ll\u00e4. Analyysissa k\u00e4ytettiin laadullista teemoittelua ja\nm\u00e4\u00e4r\u00e4llist\u00e4 luokittelua.\nOpettajat olivat havainneet hyvin monia erilaisia riskitilanteita\noppilaillaan sosiaalisesta mediasta. Yleens\u00e4 riskin aiheuttaja ei ole ollut\nopettajien tietojen mukaan tuntematon, vaan esimerkiksi toinen oppilas.\nOpettajat kertoivat, ett\u00e4 sosiaalisessa mediassa esiintyy oppilailla paljon\nkiusaamista ja riitoja. Opettajat olivat huolissaan oppilaiden henkil\u00f6tietojen\nlevi\u00e4misest\u00e4 sosiaalisessa mediassa. Ty\u00f6tapoja sosiaalisen median\nturvallisuuden k\u00e4sittelylle opettajat mainitsivat useita, mutta eniten opettajat \n3\nmainitsivat keskustelleensa sosiaalisen median turvallisuudesta oppilaidensa\nkanssa. K\u00e4sitellyist\u00e4 mediakasvatuksen sis\u00e4ll\u00f6ist\u00e4 mainittiin muun muassa\nsosiaalisen median s\u00e4\u00e4nn\u00f6t, sis\u00e4ll\u00f6n julkaiseminen ja mit\u00e4 vaaroja\nharkitsemattomista julkaisuista voi koitua. Opettajat kertoivat eniten\npainottavansa oppilailleen juuri tietojen julkaisemisen harkintaa. Opettajat\nkokivat, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4 on yksi t\u00e4rkeimmist\u00e4 taidoista, jolla oppilas voi suojella itse\u00e4\u00e4n\nsosiaalisessa mediassa. Toinen t\u00e4rkeimmist\u00e4 taidoista oli taito pyyt\u00e4\u00e4\nongelmatilanteissa aikuiselta apua.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-06-28T13:03:11Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-28T13:03:11Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "81", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajien n\u00e4k\u00f6kulmia sosiaalisesta mediasta mediakasvatuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106284048", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "turvallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mediakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "medialukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monilukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mediataidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76858
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:42Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/62ef75d4-402c-49eb-839f-8136f516b9c8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106284048.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ruismäki, Annika Opettajien näkökulmia sosiaalisesta mediasta mediakasvatuksessa Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 turvallisuus mediakasvatus sosiaalinen media medialukutaito monilukutaito opettajat mediataidot nuoret
title Opettajien näkökulmia sosiaalisesta mediasta mediakasvatuksessa
title_full Opettajien näkökulmia sosiaalisesta mediasta mediakasvatuksessa
title_fullStr Opettajien näkökulmia sosiaalisesta mediasta mediakasvatuksessa Opettajien näkökulmia sosiaalisesta mediasta mediakasvatuksessa
title_full_unstemmed Opettajien näkökulmia sosiaalisesta mediasta mediakasvatuksessa Opettajien näkökulmia sosiaalisesta mediasta mediakasvatuksessa
title_short Opettajien näkökulmia sosiaalisesta mediasta mediakasvatuksessa
title_sort opettajien näkökulmia sosiaalisesta mediasta mediakasvatuksessa
title_txtP Opettajien näkökulmia sosiaalisesta mediasta mediakasvatuksessa
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 turvallisuus mediakasvatus sosiaalinen media medialukutaito monilukutaito opettajat mediataidot nuoret
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education mediakasvatus medialukutaito mediataidot monilukutaito nuoret opettajat sosiaalinen media turvallisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76858 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106284048
work_keys_str_mv AT ruismäkiannika opettajiennäkökulmiasosiaalisestamediastamediakasvatuksessa