Pienryhmien konfliktit peruskoulun avoimissa oppimisympäristöissä

Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli kuvata, miten konfliktit esiintyvät avoimissa oppimisympäristöissä työskentelevien pienryhmien vuorovaikutuksessa sekä ymmärtää, miten avoin oppimisympäristö näyttäytyy osana pienryhmien konflikteja. Tavoitteeseen pyrittiin analysoimalla avoimissa oppimisymp...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Bilund, Tittamari
Muut tekijät: Faculty of Education and Psychology, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Opettajankoulutuslaitos, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Teacher Education, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76844
_version_ 1826225692350611456
author Bilund, Tittamari
author2 Faculty of Education and Psychology Faculty of Humanities and Social Sciences Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Opettajankoulutuslaitos Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Teacher Education Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Bilund, Tittamari Faculty of Education and Psychology Faculty of Humanities and Social Sciences Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Opettajankoulutuslaitos Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Teacher Education Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Bilund, Tittamari Faculty of Education and Psychology Faculty of Humanities and Social Sciences Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Opettajankoulutuslaitos Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Teacher Education Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Bilund, Tittamari
datasource_str_mv jyx
description Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli kuvata, miten konfliktit esiintyvät avoimissa oppimisympäristöissä työskentelevien pienryhmien vuorovaikutuksessa sekä ymmärtää, miten avoin oppimisympäristö näyttäytyy osana pienryhmien konflikteja. Tavoitteeseen pyrittiin analysoimalla avoimissa oppimisympäristöissä työskentelevien peruskoulun 4. luokan pienryhmien konfliktien aikaista vuorovaikutusta sekä tunnistamalla ja havainnoimalla vuorovaikutuksesta tilaan liittyviä ilmauksia ja havaintoja. Tutkielmassa käytettiin aineistoa, joka oli kerätty yhdestä koulusta vuonna 2017. Tutkielmassa analysoitiin seitsemän eri pienryhmän konfliktitilanteita. Analysoitavista konfliktitilanteista muodostui lopulta 2 tunnin 25 minuutin laajuinen aineisto. Aineiston analyysimenetelmänä toimi aineistolähtöinen sisällönanalyysi, jonka tukena käytettiin vuorovaikutusanalyysin (Jordan & Henderson 1995) piirteitä.
first_indexed 2021-06-24T20:01:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kreeta Niemi, Anna-Maija Poikkeus", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Bilund, Tittamari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-24T10:14:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-24T10:14:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76844", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n maisterintutkielman tavoitteena oli kuvata, miten konfliktit esiintyv\u00e4t avoimissa oppimisymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4 ty\u00f6skentelevien pienryhmien vuorovaikutuksessa sek\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4, miten avoin oppimisymp\u00e4rist\u00f6\nn\u00e4ytt\u00e4ytyy osana pienryhmien konflikteja. Tavoitteeseen pyrittiin analysoimalla avoimissa oppimisymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4 ty\u00f6skentelevien peruskoulun 4. luokan pienryhmien konfliktien aikaista vuorovaikutusta sek\u00e4\ntunnistamalla ja havainnoimalla vuorovaikutuksesta tilaan liittyvi\u00e4 ilmauksia ja havaintoja. Tutkielmassa\nk\u00e4ytettiin aineistoa, joka oli ker\u00e4tty yhdest\u00e4 koulusta vuonna 2017. Tutkielmassa analysoitiin seitsem\u00e4n\neri pienryhm\u00e4n konfliktitilanteita. Analysoitavista konfliktitilanteista muodostui lopulta 2 tunnin 25 minuutin laajuinen aineisto. Aineiston analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 toimi aineistol\u00e4ht\u00f6inen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi, jonka\ntukena k\u00e4ytettiin vuorovaikutusanalyysin (Jordan & Henderson 1995) piirteit\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-06-24T10:14:18Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-24T10:14:18Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "108", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "avoin oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pienryhm\u00e4ty\u00f6skentely", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pienryhmien konfliktit peruskoulun avoimissa oppimisymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106244038", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Viestint\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Communication", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3135", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pienryhm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "konfliktit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76844
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:52Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/04c0b994-398f-469c-bcf5-d5415ebc52fa\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106244038.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Bilund, Tittamari Pienryhmien konfliktit peruskoulun avoimissa oppimisympäristöissä avoin oppimisympäristö pienryhmätyöskentely Luokanopettajakoulutus Teacher Education Viestintä Communication 103 3135 pienryhmät vuorovaikutus oppimisympäristö koulut konfliktit
title Pienryhmien konfliktit peruskoulun avoimissa oppimisympäristöissä
title_full Pienryhmien konfliktit peruskoulun avoimissa oppimisympäristöissä
title_fullStr Pienryhmien konfliktit peruskoulun avoimissa oppimisympäristöissä Pienryhmien konfliktit peruskoulun avoimissa oppimisympäristöissä
title_full_unstemmed Pienryhmien konfliktit peruskoulun avoimissa oppimisympäristöissä Pienryhmien konfliktit peruskoulun avoimissa oppimisympäristöissä
title_short Pienryhmien konfliktit peruskoulun avoimissa oppimisympäristöissä
title_sort pienryhmien konfliktit peruskoulun avoimissa oppimisympäristöissä
title_txtP Pienryhmien konfliktit peruskoulun avoimissa oppimisympäristöissä
topic avoin oppimisympäristö pienryhmätyöskentely Luokanopettajakoulutus Teacher Education Viestintä Communication 103 3135 pienryhmät vuorovaikutus oppimisympäristö koulut konfliktit
topic_facet 103 3135 Communication Luokanopettajakoulutus Teacher Education Viestintä avoin oppimisympäristö konfliktit koulut oppimisympäristö pienryhmät pienryhmätyöskentely vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76844 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106244038
work_keys_str_mv AT bilundtittamari pienryhmienkonfliktitperuskoulunavoimissaoppimisympäristöissä