Kemian noviisiopettajien haasteet ja tuen lähteet

Tutkielman kirjallisessa osassa käsitellään noviisiopettajuuden ilmiötä ja työhöntulovaiheen haasteellisuutta. Haasteiden lisäksi tutkielman kirjallisessa osassa käsitellään noviisiopettajien haasteisiin vastaavia selviytymiskeinoja ja ratkaisuja sekä työn voimavaroja ja tuen lähteitä. Tutkimuksen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Leppänen, Antti
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Kemian laitos, Department of Chemistry, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76842
_version_ 1826225759568527360
author Leppänen, Antti
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Leppänen, Antti Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Leppänen, Antti Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Leppänen, Antti
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman kirjallisessa osassa käsitellään noviisiopettajuuden ilmiötä ja työhöntulovaiheen haasteellisuutta. Haasteiden lisäksi tutkielman kirjallisessa osassa käsitellään noviisiopettajien haasteisiin vastaavia selviytymiskeinoja ja ratkaisuja sekä työn voimavaroja ja tuen lähteitä. Tutkimuksen kirjallisuuskatsauksen perusteella noviisiopettajat voivat kohdata työssään monenlaisia haasteita. Noviisiopettajien lukuisten erilaisten haasteiden käsittelemiseksi löydetyille haasteille muodostettiin kahdeksan haasteluokkaa: luokanhallinta, oppilaat, opetuksen puitteet ja resurssit, opettaminen, koulutyö ja opettajan muut tehtävät, ihmissuhteet ja vuorovaikutus, oppiainekohtaiset haasteet sekä muut haasteet. Kirjallisuuteen perustuen noviisiopettajille yleisiä haasteita olivat muun muassa luokanhallinta, oppilaisiin liittyvät haasteet, työkuorma sekä suhteet vanhempien ja muiden työyhteisön jäsenten kanssa. Noviisiopettajien selviytymiskeinona korostuivat muun muassa armollisuus itseä kohtaan sekä työn rajaaminen ja vapaa-ajan tärkeys. Tärkeimpinä voimavaroina noviiseille toimivat oppilaat ja työyhteisö. Noviisiopettajien potentiaalisia tuen lähteitä puolestaan olivat muun muassa työyhteisö, mentorointi ja erilaiset induktiovaiheen aikaiset koulutukset. Tutkielman kokeellisessa osassa haastateltiin kahdeksaa Jyväskylän yliopistosta vuosina 2017-2019 valmistunutta kemian noviisiopettajaa. Tutkimusmenetelminä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua sekä sisällönanalyysiä. Tutkimukseen osallistuneet kemian noviisiopettajat saivat yliopistosta pääpiirteittään hyvät valmiudet ammattiin, mutta työelämässä he kohtasivat paljon uusia asioita. Työn haastavimpia osa-alueita noviisista riippuen olivat työn alku, luokanhallinta, oppilaisiin liittyvät haasteet tai työn ja vapaa-ajan rajaaminen. Kokeellisessa osassa esiin tulleet haasteet sijoittuivat kirjallisen osan mukaisiin haasteluokkiin, mutta haasteiden määrä ja niiden kokonaisuus vaihteli noviiseittain. Haasteista yleisimpiä olivat oppilaisiin sekä koulutyöhön ja opettajan muihin tehtäviin liittyvät haasteet, kun taas esimerkiksi ihmissuhteisiin ja luokanhallintaan liittyviä haasteita oli kirjallisuuteen nähden vähemmän. Noviisit kertoivat useampien haasteiden hälvenevän ajan ja kokemuksen myötä, ja suurin vaikutus niillä oli koulutyöhön ja opettajan muihin tehtäviin sekä opetukseen ja sen vaatimaan valmistelutyöhön. Lähes kaikki noviisit toivat esille työ- ja vapaa-ajan erottelun keskeisenä selviytymiskeinona kokonaisvaltaisemman työssä jaksamisen kannalta. Työn merkittävimpiä voimavaroja noviiseille olivat oppilaat ja työyhteisö. Noviisiopettajien tuen lähteinä taas perehdytyksellä ja työyhteisöllä oli hyvin keskeinen rooli. Hyvällä perehdytyksellä ja työyhteisön tuella oli selvästi haasteita lieventävä ja ennaltaehkäisevä vaikutus.
first_indexed 2021-06-24T20:01:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "V\u00e4lisaari, Jouni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lepp\u00e4nen, Antti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-24T10:06:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-24T10:06:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76842", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman kirjallisessa osassa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n noviisiopettajuuden ilmi\u00f6t\u00e4 ja ty\u00f6h\u00f6ntulovaiheen haasteellisuutta. Haasteiden lis\u00e4ksi tutkielman kirjallisessa osassa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n noviisiopettajien haasteisiin vastaavia selviytymiskeinoja ja ratkaisuja sek\u00e4 ty\u00f6n voimavaroja ja tuen l\u00e4hteit\u00e4.\n\nTutkimuksen kirjallisuuskatsauksen perusteella noviisiopettajat voivat kohdata ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n monenlaisia haasteita. Noviisiopettajien lukuisten erilaisten haasteiden k\u00e4sittelemiseksi l\u00f6ydetyille haasteille muodostettiin kahdeksan haasteluokkaa: luokanhallinta, oppilaat, opetuksen puitteet ja resurssit, opettaminen, kouluty\u00f6 ja opettajan muut teht\u00e4v\u00e4t, ihmissuhteet ja vuorovaikutus, oppiainekohtaiset haasteet sek\u00e4 muut haasteet. Kirjallisuuteen perustuen noviisiopettajille yleisi\u00e4 haasteita olivat muun muassa luokanhallinta, oppilaisiin liittyv\u00e4t haasteet, ty\u00f6kuorma sek\u00e4 suhteet vanhempien ja muiden ty\u00f6yhteis\u00f6n j\u00e4senten kanssa. Noviisiopettajien selviytymiskeinona korostuivat muun muassa armollisuus itse\u00e4 kohtaan sek\u00e4 ty\u00f6n rajaaminen ja vapaa-ajan t\u00e4rkeys. T\u00e4rkeimpin\u00e4 voimavaroina noviiseille toimivat oppilaat ja ty\u00f6yhteis\u00f6. Noviisiopettajien potentiaalisia tuen l\u00e4hteit\u00e4 puolestaan olivat muun muassa ty\u00f6yhteis\u00f6, mentorointi ja erilaiset induktiovaiheen aikaiset koulutukset.\n\nTutkielman kokeellisessa osassa haastateltiin kahdeksaa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistosta vuosina 2017-2019 valmistunutta kemian noviisiopettajaa. Tutkimusmenetelmin\u00e4 k\u00e4ytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua sek\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4.\n\nTutkimukseen osallistuneet kemian noviisiopettajat saivat yliopistosta p\u00e4\u00e4piirteitt\u00e4\u00e4n hyv\u00e4t valmiudet ammattiin, mutta ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 he kohtasivat paljon uusia asioita. Ty\u00f6n haastavimpia osa-alueita noviisista riippuen olivat ty\u00f6n alku, luokanhallinta, oppilaisiin liittyv\u00e4t haasteet tai ty\u00f6n ja vapaa-ajan rajaaminen. Kokeellisessa osassa esiin tulleet haasteet sijoittuivat kirjallisen osan mukaisiin haasteluokkiin, mutta haasteiden m\u00e4\u00e4r\u00e4 ja niiden kokonaisuus vaihteli noviiseittain. Haasteista yleisimpi\u00e4 olivat oppilaisiin sek\u00e4 kouluty\u00f6h\u00f6n ja opettajan muihin teht\u00e4viin liittyv\u00e4t haasteet, kun taas esimerkiksi ihmissuhteisiin ja luokanhallintaan liittyvi\u00e4 haasteita oli kirjallisuuteen n\u00e4hden v\u00e4hemm\u00e4n. Noviisit kertoivat useampien haasteiden h\u00e4lvenev\u00e4n ajan ja kokemuksen my\u00f6t\u00e4, ja suurin vaikutus niill\u00e4 oli kouluty\u00f6h\u00f6n ja opettajan muihin teht\u00e4viin sek\u00e4 opetukseen ja sen vaatimaan valmisteluty\u00f6h\u00f6n. L\u00e4hes kaikki noviisit toivat esille ty\u00f6- ja vapaa-ajan erottelun keskeisen\u00e4 selviytymiskeinona kokonaisvaltaisemman ty\u00f6ss\u00e4 jaksamisen kannalta. Ty\u00f6n merkitt\u00e4vimpi\u00e4 voimavaroja noviiseille olivat oppilaat ja ty\u00f6yhteis\u00f6. Noviisiopettajien tuen l\u00e4htein\u00e4 taas perehdytyksell\u00e4 ja ty\u00f6yhteis\u00f6ll\u00e4 oli hyvin keskeinen rooli. Hyv\u00e4ll\u00e4 perehdytyksell\u00e4 ja ty\u00f6yhteis\u00f6n tuella oli selv\u00e4sti haasteita lievent\u00e4v\u00e4 ja ennaltaehk\u00e4isev\u00e4 vaikutus.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-06-24T10:06:32Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-24T10:06:32Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "145", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "novice", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "challenges", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "science", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "beginning teacher", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "novice teacher", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "noviisiopettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "haasteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "selviytymiskeinot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kemian noviisiopettajien haasteet ja tuen l\u00e4hteet", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106244036", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kemian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Chemistry", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kemian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Chemistry", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4034", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6yhteis\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "haasteet (ongelmat)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "noviisit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "resurssit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76842
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:07Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5df58b13-926b-4f53-98fa-923997ff94b1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106244036.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Leppänen, Antti Kemian noviisiopettajien haasteet ja tuen lähteet novice challenges science beginning teacher novice teacher noviisiopettaja haasteet selviytymiskeinot Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 opettajat vuorovaikutus työyhteisöt opetus opettajankoulutus haasteet (ongelmat) noviisit koulut resurssit
title Kemian noviisiopettajien haasteet ja tuen lähteet
title_full Kemian noviisiopettajien haasteet ja tuen lähteet
title_fullStr Kemian noviisiopettajien haasteet ja tuen lähteet Kemian noviisiopettajien haasteet ja tuen lähteet
title_full_unstemmed Kemian noviisiopettajien haasteet ja tuen lähteet Kemian noviisiopettajien haasteet ja tuen lähteet
title_short Kemian noviisiopettajien haasteet ja tuen lähteet
title_sort kemian noviisiopettajien haasteet ja tuen lähteet
title_txtP Kemian noviisiopettajien haasteet ja tuen lähteet
topic novice challenges science beginning teacher novice teacher noviisiopettaja haasteet selviytymiskeinot Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 opettajat vuorovaikutus työyhteisöt opetus opettajankoulutus haasteet (ongelmat) noviisit koulut resurssit
topic_facet 4034 Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry beginning teacher challenges haasteet haasteet (ongelmat) koulut novice novice teacher noviisiopettaja noviisit opettajankoulutus opettajat opetus resurssit science selviytymiskeinot työyhteisöt vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76842 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106244036
work_keys_str_mv AT leppänenantti kemiannoviisiopettajienhaasteetjatuenlähteet