“I’m so ticked off that I’m moulting!” analysing humour in Disney animations

Disney on yksi maailman suurimpia yhtiöitä, ja Disneyn animaatiot ovat useille ihmisille kallisarvoinen pala lapsuutta, johon palataan uudestaan ja uudestaan. Osa Disneyn vetovoimasta tulee sen monipuolisesta huumorista, joka vetoaa eri ikäluokkiin. Huumori taas on monivivahteinen ja tärkeä yhtei...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Autio, Terhi
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76841
Kuvaus
Yhteenveto:Disney on yksi maailman suurimpia yhtiöitä, ja Disneyn animaatiot ovat useille ihmisille kallisarvoinen pala lapsuutta, johon palataan uudestaan ja uudestaan. Osa Disneyn vetovoimasta tulee sen monipuolisesta huumorista, joka vetoaa eri ikäluokkiin. Huumori taas on monivivahteinen ja tärkeä yhteiskunnallinen, kulttuurinen ja kielellinen ilmiö, jota esiintyy kaikkialla, niin taukohuoneissa kuin elokuvissa. Tämä tutkielma käsittelee huumoria Disneyn animaatioissa multimodaalisesti sekä Bergerin (1997) huumorin keinojen kautta. Dataan kuuluu kolme Disney-renesanssin (1989–1999) animaatioelokuvaa: Aladdin (1992), Lion King (1994) sekä Mulan (1998). Tutkielman tarkoitus on selvittää, mitä Bergerin (1997) huumorin keinoja on käytetty elokuvissa, miten huumoria on rakennettu näiden keinojen avulla, sekä minkä tyyppistä huumoria Disneyn elokuvat sisältävät. Tutkimuksessa elokuvista tunnistettiin Bergerin (1997) 45:stä huumorin keinosta 33 keinoa. Tutkimuksen mukaan elokuvat sisälsivät huumorin kaikkia kolmea päälajia: niin verbaalista, visuaalista kuin fyysistä huumoria. Tutkimuksessa selvisi, että elokuvat sisälsivät huumoria paljon ja monipuolisesti. Tutkituissa elokuvissa huumoria rakennettiin monien keinojen avulla sekä yhdistelemällä eri huumorin keinoja että huumorilajeja. Visuaalinen huumori usein tehosti verbaalista huumoria tai selvensi sitä. Lisäksi tutkimuksessa todettiin, että elokuvat sisälsivät kohdennettua huumoria ja että huumoria oli myös kohdennettu aikuisille. Disney-renesanssin elokuvien huumoria pystyttiin myös alustavasti havainnoimaan tutkimuksen avulla, mutta tarkempia johtopäätöksiä varten tulisi tutkia useampaa, ellei kaikkia aikakauden tuotoksia. Tämä tutkimus lisää ymmärrystä huumorista, sen keinoista sekä Disney elokuvissa esiintyvistä huumorin lajeista. Kielitieteen tutkimukset animaatioiden huumorin parissa usein keskittyvät huumorin kääntämiseen ja sen vertailuun. Tämä saattaa jättää itse huumorin rakentumisen huomioimatta. Tämä tutkimus halusi keskittyä itse huumoriin ja sen rakentumiseen multimodaalisessa alustassa sekä tarjota uudenlaisen näkökulman. Huumori on subjektiivista, mikä on hyvä ottaa huomioon tässä tutkimuksessa. Tämä tarkoittaa sitä, että toiset tutkijat saattavat löytää elokuvista huumoria eri tavoilla. Tämä taas todistaa kuinka monipuolinen ja mielenkiintoinen ilmiö huumori on. Huumorin tutkiminen tarjoaa tietoa sen rakentumisesta ja tätä tietoa voidaan käyttää huumorin luomiseen erilaisilla alustoilla. Huumorin keinojen tutkiminen animaatioissa antaa myös välineitä opettajille ja oppilaille huumorin ja kirjallisuuden tehokeinojen oppimiseen ja opettamiseen.