Uhmakkuus- ja käytöshäiriödiagnoosin saaneen lapsen osallistuminen perheterapian seurantana toteutetun yhteistutkimushaastattelun vuorovaikutukseen

Tutkimuksemme perustuu kolmeen perheterapian seurantana toteutettuun yhteistutkimushaastatteluun, joiden keskusteluissa hoitohenkilökunta sekä perhe jakoivat hoitoon liittyviä kokemuksiaan vuorotellen ulkopuolisen haastattelijan ohjaamana. Näin toteutetun haastattelun avulla hoitohenkilökunnan on ma...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Jokiniemi, Julia, Suojanen, Henriikka
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76840
_version_ 1826225743944744960
author Jokiniemi, Julia Suojanen, Henriikka
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Jokiniemi, Julia Suojanen, Henriikka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Jokiniemi, Julia Suojanen, Henriikka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Jokiniemi, Julia
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksemme perustuu kolmeen perheterapian seurantana toteutettuun yhteistutkimushaastatteluun, joiden keskusteluissa hoitohenkilökunta sekä perhe jakoivat hoitoon liittyviä kokemuksiaan vuorotellen ulkopuolisen haastattelijan ohjaamana. Näin toteutetun haastattelun avulla hoitohenkilökunnan on mahdollista syventää ymmärrystään hoidon vaikuttavista tekijöistä. Hoidon keskiössä olleella lapsella on tärkeä rooli hoidon arvioijana ja kehittäjänä, mutta usein aikuisia osallistujia sisältävä keskustelu johtaa lapsen äänen kuulematta jäämiseen. Tässä tutkimuksessa tarkastelimme uhmakkuus- ja käytöshäiriödiagnoosin saaneiden lasten osallistumistapoja yhteistutkimushaastattelussa sekä aikuisten vastaamista lasten vuorovaikutukseen ja aloitteisiin. Aihetta ei ole juuri tutkittu perheterapian yhteistutkimushaastattelun kontekstissa, mikä tarjoaa mahdollisuuden uuden tiedon tuottamiseen. Tutkimme kolmen perheen yhteistutkimushaastattelun vuorovaikutusta dialogisella analyysimenetelmällä, joka mahdollisti kohdennettujen teemojen mikrotason analyysin. Tutkimusprojekti toteutettiin Jyväskylän yliopiston Psykoterapian opetus- ja tutkimusklinikan, Kuopion yliopistollisen sairaalan lastenpsykiatrian poliklinikan sekä Itä-Suomen yliopiston lastenpsykiatrian oppiaineen välisenä yhteistyönä. Havaitsimme, että tutkittavat lapset osallistuivat yhteistutkimushaastatteluun pääsääntöisesti sivustaseuraajina, oheistoiminnan ja interaktiivisen osallistumisen jäädessä vähäisemmäksi. Lapset osallistuivat verbaalisesti enemmän haastavan käyttäytymisen teemakeskusteluihin käyttämällä määrällistä dominanssia puhetta tuottaessaan. Hoidon arvioinnin teemakeskusteluihin lapset osallistuivat määrällisesti vähemmän tuottaen kuitenkin semanttista dominanssia sisältäviä vastauksia kehitysehdotusten muodossa aikuisen luodessa tilaa lapsen äänen kuulemiselle. Haastattelija asettui haastattelun institutionaalisten käytänteiden mukaisesti keskustelua ohjaavan aikuisen rooliin, jolloin haastattelijalle muodostui keskeinen tehtävä lapsen osallistumisen näkökulmasta. Yhteistyö haastattelijan ja vanhempien välillä näyttäytyi merkittävänä lapsen osallistumista tukevana tekijänä. Aikuiset toimivat haastattelun vuorovaikutuksessa joko keskusteluun kutsujina, aktiivisina kuuntelijoina tai selontekovelvollisina. Tutkimuksemme tulokset osoittavat perheen yhteistutkimushaastattelun sisältävän paljon aikuisten välistä keskustelua, jolloin huomion kiinnittäminen lapsen vuorovaikutuksen tukemiseen on jatkossa erityisen tärkeää. Interaktiivisten osallistumistapojen puutteellisuudesta huolimatta lapsi tuo hänelle ominaisilla tavoillaan merkityksellisiä asioita esille, kunhan keskustelun aikuiset luovat vuorovaikutuksellisilla teoillaan tilaa lapsen äänen esiin kutsumiselle ja kuulemiselle. Tutkimuksemme perusteella vaikuttaa siltä, että perheen yhteinen haastattelu on toimiva tapa lasten ja perheiden tutkimuksessa sekä heidän kanssaan työskenneltäessä.
first_indexed 2021-06-24T20:01:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Laitila, Aarno", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Jokiniemi, Julia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Suojanen, Henriikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-24T09:35:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-24T09:35:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76840", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksemme perustuu kolmeen perheterapian seurantana toteutettuun yhteistutkimushaastatteluun, joiden keskusteluissa hoitohenkil\u00f6kunta sek\u00e4 perhe jakoivat hoitoon liittyvi\u00e4 kokemuksiaan vuorotellen ulkopuolisen haastattelijan ohjaamana. N\u00e4in toteutetun haastattelun avulla hoitohenkil\u00f6kunnan on mahdollista syvent\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4\u00e4n hoidon vaikuttavista tekij\u00f6ist\u00e4. Hoidon keski\u00f6ss\u00e4 olleella lapsella on t\u00e4rke\u00e4 rooli hoidon arvioijana ja kehitt\u00e4j\u00e4n\u00e4, mutta usein aikuisia osallistujia sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4 keskustelu johtaa lapsen \u00e4\u00e4nen kuulematta j\u00e4\u00e4miseen. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastelimme uhmakkuus- ja k\u00e4yt\u00f6sh\u00e4iri\u00f6diagnoosin saaneiden lasten osallistumistapoja yhteistutkimushaastattelussa sek\u00e4 aikuisten vastaamista lasten vuorovaikutukseen ja aloitteisiin. Aihetta ei ole juuri tutkittu perheterapian yhteistutkimushaastattelun kontekstissa, mik\u00e4 tarjoaa mahdollisuuden uuden tiedon tuottamiseen. Tutkimme kolmen perheen yhteistutkimushaastattelun vuorovaikutusta dialogisella analyysimenetelm\u00e4ll\u00e4, joka mahdollisti kohdennettujen teemojen mikrotason analyysin. Tutkimusprojekti toteutettiin Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Psykoterapian opetus- ja tutkimusklinikan, Kuopion yliopistollisen sairaalan lastenpsykiatrian poliklinikan sek\u00e4 It\u00e4-Suomen yliopiston lastenpsykiatrian oppiaineen v\u00e4lisen\u00e4 yhteisty\u00f6n\u00e4.\nHavaitsimme, ett\u00e4 tutkittavat lapset osallistuivat yhteistutkimushaastatteluun p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti sivustaseuraajina, oheistoiminnan ja interaktiivisen osallistumisen j\u00e4\u00e4dess\u00e4 v\u00e4h\u00e4isemm\u00e4ksi. Lapset osallistuivat verbaalisesti enemm\u00e4n haastavan k\u00e4ytt\u00e4ytymisen teemakeskusteluihin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llist\u00e4 dominanssia puhetta tuottaessaan. Hoidon arvioinnin teemakeskusteluihin lapset osallistuivat m\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti v\u00e4hemm\u00e4n tuottaen kuitenkin semanttista dominanssia sis\u00e4lt\u00e4vi\u00e4 vastauksia kehitysehdotusten muodossa aikuisen luodessa tilaa lapsen \u00e4\u00e4nen kuulemiselle. Haastattelija asettui haastattelun institutionaalisten k\u00e4yt\u00e4nteiden mukaisesti keskustelua ohjaavan aikuisen rooliin, jolloin haastattelijalle muodostui keskeinen teht\u00e4v\u00e4 lapsen osallistumisen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Yhteisty\u00f6 haastattelijan ja vanhempien v\u00e4lill\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4ytyi merkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 lapsen osallistumista tukevana tekij\u00e4n\u00e4. Aikuiset toimivat haastattelun vuorovaikutuksessa joko keskusteluun kutsujina, aktiivisina kuuntelijoina tai selontekovelvollisina. Tutkimuksemme tulokset osoittavat perheen yhteistutkimushaastattelun sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4n paljon aikuisten v\u00e4list\u00e4 keskustelua, jolloin huomion kiinnitt\u00e4minen lapsen vuorovaikutuksen tukemiseen on jatkossa erityisen t\u00e4rke\u00e4\u00e4. Interaktiivisten osallistumistapojen puutteellisuudesta huolimatta lapsi tuo h\u00e4nelle ominaisilla tavoillaan merkityksellisi\u00e4 asioita esille, kunhan keskustelun aikuiset luovat vuorovaikutuksellisilla teoillaan tilaa lapsen \u00e4\u00e4nen esiin kutsumiselle ja kuulemiselle. Tutkimuksemme perusteella vaikuttaa silt\u00e4, ett\u00e4 perheen yhteinen haastattelu on toimiva tapa lasten ja perheiden tutkimuksessa sek\u00e4 heid\u00e4n kanssaan ty\u00f6skennelt\u00e4ess\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-06-24T09:35:38Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-24T09:35:38Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "43", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "uhmakkuus- ja k\u00e4yt\u00f6sh\u00e4iri\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteistutkimushaastattelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "dialoginen analyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Uhmakkuus- ja k\u00e4yt\u00f6sh\u00e4iri\u00f6diagnoosin saaneen lapsen osallistuminen perheterapian seurantana toteutetun yhteistutkimushaastattelun vuorovaikutukseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106244034", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallistuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perheet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perheterapia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76840
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:21Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6c123d05-f950-4111-a0e3-991f17be4798\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-202106244034.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jokiniemi, Julia Suojanen, Henriikka Uhmakkuus- ja käytöshäiriödiagnoosin saaneen lapsen osallistuminen perheterapian seurantana toteutetun yhteistutkimushaastattelun vuorovaikutukseen uhmakkuus- ja käytöshäiriö yhteistutkimushaastattelu dialoginen analyysi Psykologia Psychology 202 vuorovaikutus osallistuminen perheet perheterapia
title Uhmakkuus- ja käytöshäiriödiagnoosin saaneen lapsen osallistuminen perheterapian seurantana toteutetun yhteistutkimushaastattelun vuorovaikutukseen
title_full Uhmakkuus- ja käytöshäiriödiagnoosin saaneen lapsen osallistuminen perheterapian seurantana toteutetun yhteistutkimushaastattelun vuorovaikutukseen
title_fullStr Uhmakkuus- ja käytöshäiriödiagnoosin saaneen lapsen osallistuminen perheterapian seurantana toteutetun yhteistutkimushaastattelun vuorovaikutukseen Uhmakkuus- ja käytöshäiriödiagnoosin saaneen lapsen osallistuminen perheterapian seurantana toteutetun yhteistutkimushaastattelun vuorovaikutukseen
title_full_unstemmed Uhmakkuus- ja käytöshäiriödiagnoosin saaneen lapsen osallistuminen perheterapian seurantana toteutetun yhteistutkimushaastattelun vuorovaikutukseen Uhmakkuus- ja käytöshäiriödiagnoosin saaneen lapsen osallistuminen perheterapian seurantana toteutetun yhteistutkimushaastattelun vuorovaikutukseen
title_short Uhmakkuus- ja käytöshäiriödiagnoosin saaneen lapsen osallistuminen perheterapian seurantana toteutetun yhteistutkimushaastattelun vuorovaikutukseen
title_sort uhmakkuus ja käytöshäiriödiagnoosin saaneen lapsen osallistuminen perheterapian seurantana toteutetun yhteistutkimushaastattelun vuorovaikutukseen
title_txtP Uhmakkuus- ja käytöshäiriödiagnoosin saaneen lapsen osallistuminen perheterapian seurantana toteutetun yhteistutkimushaastattelun vuorovaikutukseen
topic uhmakkuus- ja käytöshäiriö yhteistutkimushaastattelu dialoginen analyysi Psykologia Psychology 202 vuorovaikutus osallistuminen perheet perheterapia
topic_facet 202 Psychology Psykologia dialoginen analyysi osallistuminen perheet perheterapia uhmakkuus- ja käytöshäiriö vuorovaikutus yhteistutkimushaastattelu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76840 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106244034
work_keys_str_mv AT jokiniemijulia uhmakkuusjakäytöshäiriödiagnoosinsaaneenlapsenosallistuminenperheterapianseuranta