Sähköinen ylioppilaskirjoitus ja sen vaikutus kemian opetukseen

Kemian ylioppilaskirjoitukset muuttuivat sähköisiksi syksyllä 2018. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten sähköiset ylioppilaskirjoitukset vaikuttavat kemian opetukseen. Tutkielman aineistona toimii kemian aineenopettajille suunnattu puhelinhaastattelu. Aineenopettajilta kysyttiin sähkö...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Manninen, Kristiina
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76835
_version_ 1826225743943696384
author Manninen, Kristiina
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Manninen, Kristiina Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Manninen, Kristiina Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Manninen, Kristiina
datasource_str_mv jyx
description Kemian ylioppilaskirjoitukset muuttuivat sähköisiksi syksyllä 2018. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten sähköiset ylioppilaskirjoitukset vaikuttavat kemian opetukseen. Tutkielman aineistona toimii kemian aineenopettajille suunnattu puhelinhaastattelu. Aineenopettajilta kysyttiin sähköisissä ylioppilaskirjoituksissa tarvittavien ohjelmistojen käytöstä, kemian oppituntien muutoksesta ja uudistuksen tuomista haasteista kemian opetukseen. Tutkimusmenetelmänä käytetään teemahaastattelua, jonka kohderyhmänä olivat lukion kemian aineenopettajat. He ajattelivat tietotekniikan olevan uudenlainen työväline, joka helpottaa työskentelyä ja havainnollistaa, esimerkiksi molekyylien mallintamista. Tämän uudistuksen myötä aineenopettajien on täytynyt muuttaa työskentelytapojaan. Lisäksi he olivat huomanneet ajankäyttöön liittyviä haasteita kemian kursseilla. Opiskelijoiden välillä on tietotekniikan käyttöön liittyviä tasoeroja, mikä on aiheuttanut omat haasteensa kemian kursseille. Aineenopettajilla oli myös huoli siitä, miten opiskelijat pärjäävät jatkoopinnoissaan. The Chemistry test as part of Matriculation exam became digital in the fall of 2018. The purpose of this master’s thesis is to find out how digital matriculation exam affect’s teaching in chemistry. The material of this research is a telephone interview for ii chemistry teachers. Subject teachers were asked about the usage of software needed in digital test, changes in chemistry lessons, and the challenges that reform poses to chemistry teaching. The research is a thematic interview, the target group of which was high school chemistry teachers. They thought of information technology as a new kind of tool that facilitates work and illustrates, for example, the modeling of molecules. With this reform, subject teachers have had to change the way they work. In addition, they had noticed time-related challenges in chemistry courses. There are differences in the level of use of information technology between students, which has caused its own challenges for chemistry courses. Subject teachers also had concems about how students were doing in their postgraduate studies.
first_indexed 2024-09-11T08:51:31Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hiltunen, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Manninen, Kristiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-24T06:46:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-24T06:46:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76835", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kemian ylioppilaskirjoitukset muuttuivat s\u00e4hk\u00f6isiksi syksyll\u00e4 2018. T\u00e4m\u00e4n\ntutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, miten s\u00e4hk\u00f6iset ylioppilaskirjoitukset vaikuttavat\nkemian opetukseen. Tutkielman aineistona toimii kemian aineenopettajille suunnattu puhelinhaastattelu. Aineenopettajilta kysyttiin s\u00e4hk\u00f6isiss\u00e4 ylioppilaskirjoituksissa tarvittavien\nohjelmistojen k\u00e4yt\u00f6st\u00e4, kemian oppituntien muutoksesta ja uudistuksen tuomista haasteista\nkemian opetukseen.\nTutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n teemahaastattelua, jonka kohderyhm\u00e4n\u00e4 olivat lukion\nkemian aineenopettajat. He ajattelivat tietotekniikan olevan uudenlainen ty\u00f6v\u00e4line, joka\nhelpottaa ty\u00f6skentely\u00e4 ja havainnollistaa, esimerkiksi molekyylien mallintamista. T\u00e4m\u00e4n\nuudistuksen my\u00f6t\u00e4 aineenopettajien on t\u00e4ytynyt muuttaa ty\u00f6skentelytapojaan. Lis\u00e4ksi he\nolivat huomanneet ajank\u00e4ytt\u00f6\u00f6n liittyvi\u00e4 haasteita kemian kursseilla. Opiskelijoiden v\u00e4lill\u00e4\non tietotekniikan k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n liittyvi\u00e4 tasoeroja, mik\u00e4 on aiheuttanut omat haasteensa kemian\nkursseille. Aineenopettajilla oli my\u00f6s huoli siit\u00e4, miten opiskelijat p\u00e4rj\u00e4\u00e4v\u00e4t jatkoopinnoissaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The Chemistry test as part of Matriculation exam became digital in the fall of\n2018. The purpose of this master\u2019s thesis is to find out how digital matriculation exam affect\u2019s teaching in chemistry. The material of this research is a telephone interview for \nii\nchemistry teachers. Subject teachers were asked about the usage of software needed in digital test, changes in chemistry lessons, and the challenges that reform poses to chemistry\nteaching.\nThe research is a thematic interview, the target group of which was high school chemistry\nteachers. They thought of information technology as a new kind of tool that facilitates\nwork and illustrates, for example, the modeling of molecules. With this reform, subject\nteachers have had to change the way they work. In addition, they had noticed time-related\nchallenges in chemistry courses. There are differences in the level of use of information\ntechnology between students, which has caused its own challenges for chemistry courses.\nSubject teachers also had concems about how students were doing in their postgraduate\nstudies.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-24T06:46:31Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-24T06:46:31Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "60", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "S\u00e4hk\u00f6inen ylioppilaskirjoitus ja sen vaikutus kemian opetukseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106244030", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Koulutusteknologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Koulutusteknologia", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kemia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ylioppilaskirjoitukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aineenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "s\u00e4hk\u00f6iset ylioppilaskirjoitukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76835
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:39Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e6efe5d3-1862-49ee-a6f6-5fe8bb645bac\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106244030.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Manninen, Kristiina Sähköinen ylioppilaskirjoitus ja sen vaikutus kemian opetukseen Koulutusteknologia 601 kemia ylioppilaskirjoitukset aineenopettajat sähköiset ylioppilaskirjoitukset
title Sähköinen ylioppilaskirjoitus ja sen vaikutus kemian opetukseen
title_full Sähköinen ylioppilaskirjoitus ja sen vaikutus kemian opetukseen
title_fullStr Sähköinen ylioppilaskirjoitus ja sen vaikutus kemian opetukseen Sähköinen ylioppilaskirjoitus ja sen vaikutus kemian opetukseen
title_full_unstemmed Sähköinen ylioppilaskirjoitus ja sen vaikutus kemian opetukseen Sähköinen ylioppilaskirjoitus ja sen vaikutus kemian opetukseen
title_short Sähköinen ylioppilaskirjoitus ja sen vaikutus kemian opetukseen
title_sort sähköinen ylioppilaskirjoitus ja sen vaikutus kemian opetukseen
title_txtP Sähköinen ylioppilaskirjoitus ja sen vaikutus kemian opetukseen
topic Koulutusteknologia 601 kemia ylioppilaskirjoitukset aineenopettajat sähköiset ylioppilaskirjoitukset
topic_facet 601 Koulutusteknologia aineenopettajat kemia sähköiset ylioppilaskirjoitukset ylioppilaskirjoitukset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76835 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106244030
work_keys_str_mv AT manninenkristiina sähköinenylioppilaskirjoitusjasenvaikutuskemianopetukseen