Sähköinen ylioppilaskirjoitus ja sen vaikutus kemian opetukseen

Kemian ylioppilaskirjoitukset muuttuivat sähköisiksi syksyllä 2018. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten sähköiset ylioppilaskirjoitukset vaikuttavat kemian opetukseen. Tutkielman aineistona toimii kemian aineenopettajille suunnattu puhelinhaastattelu. Aineenopettajilta kysyttiin sähkö...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Manninen, Kristiina
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76835
Kuvaus
Yhteenveto:Kemian ylioppilaskirjoitukset muuttuivat sähköisiksi syksyllä 2018. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten sähköiset ylioppilaskirjoitukset vaikuttavat kemian opetukseen. Tutkielman aineistona toimii kemian aineenopettajille suunnattu puhelinhaastattelu. Aineenopettajilta kysyttiin sähköisissä ylioppilaskirjoituksissa tarvittavien ohjelmistojen käytöstä, kemian oppituntien muutoksesta ja uudistuksen tuomista haasteista kemian opetukseen. Tutkimusmenetelmänä käytetään teemahaastattelua, jonka kohderyhmänä olivat lukion kemian aineenopettajat. He ajattelivat tietotekniikan olevan uudenlainen työväline, joka helpottaa työskentelyä ja havainnollistaa, esimerkiksi molekyylien mallintamista. Tämän uudistuksen myötä aineenopettajien on täytynyt muuttaa työskentelytapojaan. Lisäksi he olivat huomanneet ajankäyttöön liittyviä haasteita kemian kursseilla. Opiskelijoiden välillä on tietotekniikan käyttöön liittyviä tasoeroja, mikä on aiheuttanut omat haasteensa kemian kursseille. Aineenopettajilla oli myös huoli siitä, miten opiskelijat pärjäävät jatkoopinnoissaan. The Chemistry test as part of Matriculation exam became digital in the fall of 2018. The purpose of this master’s thesis is to find out how digital matriculation exam affect’s teaching in chemistry. The material of this research is a telephone interview for ii chemistry teachers. Subject teachers were asked about the usage of software needed in digital test, changes in chemistry lessons, and the challenges that reform poses to chemistry teaching. The research is a thematic interview, the target group of which was high school chemistry teachers. They thought of information technology as a new kind of tool that facilitates work and illustrates, for example, the modeling of molecules. With this reform, subject teachers have had to change the way they work. In addition, they had noticed time-related challenges in chemistry courses. There are differences in the level of use of information technology between students, which has caused its own challenges for chemistry courses. Subject teachers also had concems about how students were doing in their postgraduate studies.