Dein Atem kalt, so jung und doch so alt Analyse der Rezeption des Musikvideos Deutschland von Rammstein anhand von Facebook-Kommentaren

Saksalainen Industrial Metal – yhtye Rammstein julkaisi maaliskuussa 2019 singlen ja musiikkivideon kappaleesta Deutschland, joka keräsi paljon niin positiivista kuin myös negatiivista julkisuutta välittömästi julkaisunsa jälkeen. Kyseessä on yhtyeen ensimmäinen studiojulkaisu vuonna 2010 julkaistun...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Malinen, Rainer
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:deu
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76827
Kuvaus
Yhteenveto:Saksalainen Industrial Metal – yhtye Rammstein julkaisi maaliskuussa 2019 singlen ja musiikkivideon kappaleesta Deutschland, joka keräsi paljon niin positiivista kuin myös negatiivista julkisuutta välittömästi julkaisunsa jälkeen. Kyseessä on yhtyeen ensimmäinen studiojulkaisu vuonna 2010 julkaistun Liebe ist für alle da –albumin jälkeen. Musiikkivideo ja kappale keräsivät paljon huomiota myös jo ennen julkaisua, kun yhtye julkaisi sosiaalisen median kanavillaan provokatiivisen trailerin tulevasta Deutschland-musiikkivideosta. Erityisesti saksankielinen media reagoi musiikkivideoon ja sitä edeltävään traileriin voimakkaasti. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten musiikkivideo Deutschland otettiin katsojien keskuudessa vastaan. Tutkimuksessa hyödynnetään erityisesti kirjallisuudentutkimuksessa käytettyä reseptioestetiikan tutkimussuuntausta, joka tutkii nimenomaan teosten vastaanottoa itse teoksen sijaan. Tutkimuksen aineistona toimii yhtyeen Facebook-sivun Deutschland-musiikkivideojulkaisun kommentit. Tutkielman analyysi pyrkii antamaan kuvaa siitä, miten katsojat tulkitsevat ja vastaanottavat musiikkivideon. Analyysin tarkoituksena on avata reseptioestetiikan kahden keskeisen teorian, aukkokohtien ja odotushorisonttien, avulla katsojien musiikkivideoon liittyviä ajatusmaailmoja ja antaa lukijalle käsitys siitä, miten musiikkivideo on otettu vastaan reseptioesteettisestä näkökulmasta. Analyysi osoitti, että musiikkivideon vastaanotto oli hyvin monipuolista ja vaihteli suuresti kommenteista riippuen: katsojat painottivat musiikkivideon tulkinnoissaan erilaisia teemoja ja kukin yksilö tulkitsi sekä vastaanotti musiikkivideon omalla tavallaan. Musiikkivideo sai osakseen niin ylistystä kuin myös kritiikkiä, mutta katsojien vastaanotossa painottui näiden sijaan erityisesti musiikkivideossa olevien saksan historiaan liittyvien aspektien ja niiden symboliikan analysointi.