Temperamentin yhteys lukemisen ja kirjoittamisen oppijaminäkuvaan 1. luokalla

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää oppilaan temperamenttipiirteiden yhteyttä lukemisen ja kirjoittamisen oppijaminäkuvaan ensimmäisen luokan aikana. Yhteyttä tarkasteltiin erikseen ensimmäisen luokan syksyllä ja keväällä. Lisäksi haluttiin selvittää, onko näissä yhteyksissä sukupuolten välisiä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Reinikainen, Anna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76806
_version_ 1826225706496950272
author Reinikainen, Anna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Reinikainen, Anna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Reinikainen, Anna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Reinikainen, Anna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää oppilaan temperamenttipiirteiden yhteyttä lukemisen ja kirjoittamisen oppijaminäkuvaan ensimmäisen luokan aikana. Yhteyttä tarkasteltiin erikseen ensimmäisen luokan syksyllä ja keväällä. Lisäksi haluttiin selvittää, onko näissä yhteyksissä sukupuolten välisiä eroja. Tutkimuksessa selvitettiin myös lasten temperamenttipiirteissä esiintyviä sukupuolten välisiä eroja. Tutkimus oli osa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) –tutkimushanketta. Tämän tutkimuksen otos koostui yhteensä 781 lapsesta, joista 395 oli tyttöjä ja 386 poikia. Temperamenttia koskeva aineisto kerättiin opettajien tekemien oppilaskohtaisten arvioiden avulla ensimmäisen luokan syksyllä. Oppijaminäkuvaa koskeva aineisto kerättiin ensimmäisen luokan syksyllä ja keväällä lapsille tehtyjen yksilöhaastattelujen avulla. Määrällisen aineiston analyysissä käytettiin Mann Whitney U -testiä, Spearmanin korrelaatiokerrointa sekä hierarkkista lineaarista regressioanalyysiä Bootstrapping-menetelmän avulla. Tulokset osoittivat, että temperamenttipiirteistä aktiivisuus ja häirittävyys olivat yleisempiä pojilla kuin tytöillä. Temperamenttipiirteet olivat yhteydessä lukemisen ja kirjoittamisen oppijaminäkuvaan syksyllä molemmilla sukupuolilla. Syksyllä temperamentti oli kuitenkin voimakkaammin yhteydessä oppijaminäkuvaan pojilla. Keväällä temperamenttipiirteet olivat tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä lukemisen ja kirjoittamisen oppijaminäkuvaan vain tytöillä. Tutkimus antoi tärkeää tietoa temperamentin ja oppijaminäkuvan välisistä yhteyksistä.
first_indexed 2021-06-23T20:01:43Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Reinikainen, Anna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-23T07:24:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-23T07:24:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76806", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 oppilaan temperamenttipiirteiden yhteytt\u00e4 lukemisen ja kirjoittamisen oppijamin\u00e4kuvaan ensimm\u00e4isen luokan aikana. Yhteytt\u00e4 tarkasteltiin erikseen ensimm\u00e4isen luokan syksyll\u00e4 ja kev\u00e4\u00e4ll\u00e4. Lis\u00e4ksi haluttiin selvitt\u00e4\u00e4, onko n\u00e4iss\u00e4 yhteyksiss\u00e4 sukupuolten v\u00e4lisi\u00e4 eroja. Tutkimuksessa selvitettiin my\u00f6s lasten temperamenttipiirteiss\u00e4 esiintyvi\u00e4 sukupuolten v\u00e4lisi\u00e4 eroja.\nTutkimus oli osa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom \n(TESSI) \u2013tutkimushanketta. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen otos koostui yhteens\u00e4 781 lapsesta, joista 395 oli tytt\u00f6j\u00e4 ja 386 poikia. Temperamenttia koskeva aineisto ker\u00e4ttiin opettajien tekemien oppilaskohtaisten arvioiden avulla ensimm\u00e4isen luokan \nsyksyll\u00e4. Oppijamin\u00e4kuvaa koskeva aineisto ker\u00e4ttiin ensimm\u00e4isen luokan syksyll\u00e4 ja kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 lapsille tehtyjen yksil\u00f6haastattelujen avulla. M\u00e4\u00e4r\u00e4llisen aineiston analyysiss\u00e4 k\u00e4ytettiin Mann Whitney U -testi\u00e4, Spearmanin korrelaatiokerrointa sek\u00e4 hierarkkista lineaarista regressioanalyysi\u00e4 Bootstrapping-menetelm\u00e4n avulla.\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 temperamenttipiirteist\u00e4 aktiivisuus ja h\u00e4iritt\u00e4vyys\nolivat yleisempi\u00e4 pojilla kuin tyt\u00f6ill\u00e4. Temperamenttipiirteet olivat yhteydess\u00e4 \nlukemisen ja kirjoittamisen oppijamin\u00e4kuvaan syksyll\u00e4 molemmilla sukupuolilla. Syksyll\u00e4 temperamentti oli kuitenkin voimakkaammin yhteydess\u00e4 oppijamin\u00e4kuvaan pojilla. Kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 temperamenttipiirteet olivat tilastollisesti merkitsev\u00e4sti yhteydess\u00e4 lukemisen ja kirjoittamisen oppijamin\u00e4kuvaan vain tyt\u00f6ill\u00e4. \nTutkimus antoi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tietoa temperamentin ja oppijamin\u00e4kuvan v\u00e4lisist\u00e4 yhteyksist\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-23T07:24:46Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-23T07:24:46Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "67", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "temperamenttipiirteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppijamin\u00e4kuva", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "1. luokka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Temperamentin yhteys lukemisen ja kirjoittamisen oppijamin\u00e4kuvaan 1. luokalla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106234001", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "temperamentti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4kuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjoittaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76806
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:38Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/41e1ebd9-1a71-4bca-a159-f176e49ec660\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106234001.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Reinikainen, Anna Temperamentin yhteys lukemisen ja kirjoittamisen oppijaminäkuvaan 1. luokalla temperamenttipiirteet oppijaminäkuva 1. luokka Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 temperamentti minäkuva sukupuoli lapset (ikäryhmät) kirjoittaminen oppilaat lukeminen
title Temperamentin yhteys lukemisen ja kirjoittamisen oppijaminäkuvaan 1. luokalla
title_full Temperamentin yhteys lukemisen ja kirjoittamisen oppijaminäkuvaan 1. luokalla
title_fullStr Temperamentin yhteys lukemisen ja kirjoittamisen oppijaminäkuvaan 1. luokalla Temperamentin yhteys lukemisen ja kirjoittamisen oppijaminäkuvaan 1. luokalla
title_full_unstemmed Temperamentin yhteys lukemisen ja kirjoittamisen oppijaminäkuvaan 1. luokalla Temperamentin yhteys lukemisen ja kirjoittamisen oppijaminäkuvaan 1. luokalla
title_short Temperamentin yhteys lukemisen ja kirjoittamisen oppijaminäkuvaan 1. luokalla
title_sort temperamentin yhteys lukemisen ja kirjoittamisen oppijaminäkuvaan 1 luokalla
title_txtP Temperamentin yhteys lukemisen ja kirjoittamisen oppijaminäkuvaan 1. luokalla
topic temperamenttipiirteet oppijaminäkuva 1. luokka Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 temperamentti minäkuva sukupuoli lapset (ikäryhmät) kirjoittaminen oppilaat lukeminen
topic_facet 1. luokka 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education kirjoittaminen lapset (ikäryhmät) lukeminen minäkuva oppijaminäkuva oppilaat sukupuoli temperamentti temperamenttipiirteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76806 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106234001
work_keys_str_mv AT reinikainenanna temperamentinyhteyslukemisenjakirjoittamisenoppijaminäkuvaan1luokalla