Mediatekstien kuvauksia kouluväkivallasta yhteisötasolla syksyllä 2020 haasteita, syitä ja ratkaisuehdotuksia

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on olla jatkamassa keskustelua kouluväkivallasta sekä tarkastella mediatekstien kuvauksia siitä. Kouluväkivallan tutkimuksessa sekä mediassa on usein painotettu yksilöiden roolia ja vastuuta. Tässä tutkimuksessa kouluväkivaltaa lähestytään erityisesti yhteisötasolla....

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Roikonen, Anna-Kaisa
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76804
_version_ 1828193063902642176
author Roikonen, Anna-Kaisa
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Roikonen, Anna-Kaisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Roikonen, Anna-Kaisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Roikonen, Anna-Kaisa
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on olla jatkamassa keskustelua kouluväkivallasta sekä tarkastella mediatekstien kuvauksia siitä. Kouluväkivallan tutkimuksessa sekä mediassa on usein painotettu yksilöiden roolia ja vastuuta. Tässä tutkimuksessa kouluväkivaltaa lähestytään erityisesti yhteisötasolla. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia haasteita, syitä ja ratkaisuehdotuksia kouluväkivaltaan mediateksteissä yhteisötasolla liitettiin. Sen aineistona olivat syksyllä 2020 verkossa julkaistut uutis- ja lehtikirjoitukset. Tutkimusaineistona olleet mediatekstit on analysoitu teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä käyttäen ja tutkimuksen ote on laadullinen. Yhteisötasolla mediateksteissä kouluväkivaltaan liitettiin etenkin kaksi haastetta; kouluväkivaltaan puuttumiseen liittyvät sekä turvallisen oppimisympäristön rakentamiseen liittyvät haasteet. Puuttumiseen liittyviin haasteisiin liitettiin mediateksteissä neljä syytä: 1) kouluväkivalta ei aina tule aikuisten tietoon, 2) ennaltaehkäisemisen haasteet 3) aikuisten osaamattomuus sekä 4) asenteet. Turvallisen oppimisympäristön rakentamisen haasteisiin liitettiin myös neljä syytä 1) taustalla olevat rakenteet, 2) koulun ilmapiiri, 3) oppilaiden väliset suhteet sekä 4) yhteiskunta ja ajankohtaiset asiat. Näihin haasteisiin ja syihin löytyi mediateksteistä myös ratkaisuehdotuksia kuten esimerkiksi väkivaltaan liittyvien riskitekijöiden varhainen tunnistaminen ja niihin puuttuminen, yhteisöllisyyden luominen kouluun sekä väkivaltailmiöön liittyvän koulutuksen lisääminen. Mediatekstien perusteella vahvistui ajatus siitä, että median ja eri tahojen yhteistyön merkitystä on jatkossa hyvä pohtia kouluväkivallan ennaltaehkäisemisen ja vähentämisen suhteen. Ilmiöön on tärkeää etsiä ratkaisuja laajasti myös yhteisötasolla pyrkien ymmärtämään kouluyhteisön toimintaa.
first_indexed 2021-06-23T20:01:43Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rutanen, Niina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Roikonen, Anna-Kaisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-23T07:19:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-23T07:19:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76804", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on olla jatkamassa keskustelua kouluv\u00e4kivallasta sek\u00e4 tarkastella mediatekstien kuvauksia siit\u00e4. Kouluv\u00e4kivallan tutkimuksessa sek\u00e4 mediassa on usein painotettu yksil\u00f6iden roolia ja vastuuta. \nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa kouluv\u00e4kivaltaa l\u00e4hestyt\u00e4\u00e4n erityisesti yhteis\u00f6tasolla. Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia haasteita, syit\u00e4 ja ratkaisuehdotuksia kouluv\u00e4kivaltaan mediateksteiss\u00e4 yhteis\u00f6tasolla liitettiin. Sen aineistona olivat syksyll\u00e4 2020 verkossa julkaistut uutis- ja lehtikirjoitukset. Tutkimusaineistona olleet mediatekstit on analysoitu teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en \nja tutkimuksen ote on laadullinen.\nYhteis\u00f6tasolla mediateksteiss\u00e4 kouluv\u00e4kivaltaan liitettiin etenkin kaksi \nhaastetta; kouluv\u00e4kivaltaan puuttumiseen liittyv\u00e4t sek\u00e4 turvallisen oppimisymp\u00e4rist\u00f6n rakentamiseen liittyv\u00e4t haasteet. Puuttumiseen liittyviin haasteisiin liitettiin mediateksteiss\u00e4 nelj\u00e4 syyt\u00e4: 1) kouluv\u00e4kivalta ei aina tule aikuisten tietoon, 2) ennaltaehk\u00e4isemisen haasteet 3) aikuisten osaamattomuus sek\u00e4 4) asenteet. Turvallisen oppimisymp\u00e4rist\u00f6n rakentamisen haasteisiin liitettiin my\u00f6s \nnelj\u00e4 syyt\u00e4 1) taustalla olevat rakenteet, 2) koulun ilmapiiri, 3) oppilaiden v\u00e4liset suhteet sek\u00e4 4) yhteiskunta ja ajankohtaiset asiat. \nN\u00e4ihin haasteisiin ja syihin l\u00f6ytyi mediateksteist\u00e4 my\u00f6s ratkaisuehdotuksia kuten esimerkiksi v\u00e4kivaltaan liittyvien riskitekij\u00f6iden varhainen tunnistaminen ja niihin puuttuminen, yhteis\u00f6llisyyden luominen kouluun sek\u00e4 v\u00e4kivaltailmi\u00f6\u00f6n liittyv\u00e4n koulutuksen lis\u00e4\u00e4minen.\nMediatekstien perusteella vahvistui ajatus siit\u00e4, ett\u00e4 median ja eri tahojen \nyhteisty\u00f6n merkityst\u00e4 on jatkossa hyv\u00e4 pohtia kouluv\u00e4kivallan ennaltaehk\u00e4isemisen ja v\u00e4hent\u00e4misen suhteen. Ilmi\u00f6\u00f6n on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 etsi\u00e4 ratkaisuja laajasti my\u00f6s yhteis\u00f6tasolla pyrkien ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n kouluyhteis\u00f6n toimintaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-23T07:19:29Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-23T07:19:29Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "81", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluv\u00e4kivalta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteis\u00f6taso", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mediateksti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Mediatekstien kuvauksia kouluv\u00e4kivallasta yhteis\u00f6tasolla syksyll\u00e4 2020 : haasteita, syit\u00e4 ja ratkaisuehdotuksia", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106233999", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "v\u00e4kivalta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulukiusaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76804
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:26Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/fdbc485a-28ea-45ef-bd53-460f80fc146e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106233999.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Roikonen, Anna-Kaisa Mediatekstien kuvauksia kouluväkivallasta yhteisötasolla syksyllä 2020 : haasteita, syitä ja ratkaisuehdotuksia kouluväkivalta yhteisötaso mediateksti Erityispedagogiikka Special Education 101 sisällönanalyysi väkivalta koulukiusaaminen koulut media
title Mediatekstien kuvauksia kouluväkivallasta yhteisötasolla syksyllä 2020 : haasteita, syitä ja ratkaisuehdotuksia
title_full Mediatekstien kuvauksia kouluväkivallasta yhteisötasolla syksyllä 2020 : haasteita, syitä ja ratkaisuehdotuksia
title_fullStr Mediatekstien kuvauksia kouluväkivallasta yhteisötasolla syksyllä 2020 : haasteita, syitä ja ratkaisuehdotuksia Mediatekstien kuvauksia kouluväkivallasta yhteisötasolla syksyllä 2020 : haasteita, syitä ja ratkaisuehdotuksia
title_full_unstemmed Mediatekstien kuvauksia kouluväkivallasta yhteisötasolla syksyllä 2020 : haasteita, syitä ja ratkaisuehdotuksia Mediatekstien kuvauksia kouluväkivallasta yhteisötasolla syksyllä 2020 : haasteita, syitä ja ratkaisuehdotuksia
title_short Mediatekstien kuvauksia kouluväkivallasta yhteisötasolla syksyllä 2020
title_sort mediatekstien kuvauksia kouluväkivallasta yhteisötasolla syksyllä 2020 haasteita syitä ja ratkaisuehdotuksia
title_sub haasteita, syitä ja ratkaisuehdotuksia
title_txtP Mediatekstien kuvauksia kouluväkivallasta yhteisötasolla syksyllä 2020 : haasteita, syitä ja ratkaisuehdotuksia
topic kouluväkivalta yhteisötaso mediateksti Erityispedagogiikka Special Education 101 sisällönanalyysi väkivalta koulukiusaaminen koulut media
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education koulukiusaaminen koulut kouluväkivalta media mediateksti sisällönanalyysi väkivalta yhteisötaso
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76804 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106233999
work_keys_str_mv AT roikonenannakaisa mediatekstienkuvauksiakouluväkivallastayhteisötasollasyksyllä2020haasteitasyit