Seikkailukasvatuksen käytännöt liikunnanopetuksessa

Tämän pro gradu – tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten seikkailukasvatusta hyödynnetään liikunnanopetuksessa yläkoulussa ja toisella asteella, minkälaisia oppimistavoitteita liikunnanopettajat ovat asettaneet seikkailu- ja elämyspedagogiselle liikunnanopetukselle sekä minkälaisia hyötyjä ja t...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Nyman, Kati
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76799
_version_ 1826225719834836992
author Nyman, Kati
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nyman, Kati Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nyman, Kati Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nyman, Kati
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu – tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten seikkailukasvatusta hyödynnetään liikunnanopetuksessa yläkoulussa ja toisella asteella, minkälaisia oppimistavoitteita liikunnanopettajat ovat asettaneet seikkailu- ja elämyspedagogiselle liikunnanopetukselle sekä minkälaisia hyötyjä ja toisaalta haasteita liikunnanopettajat ovat havainneet menetelmällä olevan liikunnanopetuksessa. Tutkimus toteutettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla huhti-toukokuussa 2020. Tutkimusta varten haastateltiin neljää liikunnanopettajaa, jotka hyödynsivät seikkailullisia menetelmiä opetuksessaan ja jotka opiskelivat tai olivat opiskelleet seikkailukasvatusta. Haastateltavat olivat toimineet liikunnanopettajina 5-30 vuotta, ja heillä oli saman verran kokemusta seikkailukasvatuksesta liikunnan opetusmenetelmänä. Haastattelut toteutettiin etänä, ja yksi haastattelu kesti noin 60 minuuttia. Haastattelut litteroitiin ja aineisto (192 sivua) analysoitiin aineistolähteisellä sisällönanalyysilla. Tutkimustulokset osoittavat, että seikkailukasvatusta voidaan hyödyntää liikunnanopetuksessa hyvin moninaisin tavoin ja laajuuksin. Seikkailukasvatuksen ajatusmaailmaa voidaan hyödyntää opetuksen suunnittelun lähtökohtana, jolloin seikkailullisia elementtejä hyödynnetään kaikessa tekemisessä. Toisaalta seikkailukasvatusta voidaan toteuttaa pidempinä kursseina, tai yksittäisinä harjoituksina tai retkinä. Seikkailukasvatuksella havaittiin olevan monia hyötyjä. Opettajien kokemusten mukaan seikkailukasvatus lisää mahdollisuuksia liikuntaan liittyvien positiivisten kokemusten tuottamiseen, opettavan rohkeutta kohdata uutta, edistävän sosiaalisia taitoja sekä parantavan oppilastuntemusta. Toisaalta seikkailukasvatukseen liittyy myös haasteita, jotka useimmiten kytkeytyvät ajankäyttöön, resursseihin ja varusteisiin. Tutkimusaihe on ajankohtainen, sillä esimerkiksi voimassaoleva perusopetuksen opetussuunnitelma (2014) edellyttää liikunnanopetuksessa huomioimaan entistä paremmin erilaiset liikkujat ja kokemuksellisen oppimisen. Tutkimuksen tuloksia voi hyödyntää opettajat, jotka ovat kiinnostuneita seikkailukasvatuksen hyödyntämisestä liikunnanopetuksessa. Työn tuloksia hyödyntämällä voi löytää tapoja toteuttaa seikkailukasvatusta omassa opetuksessa.
first_indexed 2021-06-23T20:01:43Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Nyman, Kati", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-23T07:06:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-23T07:06:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76799", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu \u2013 tutkielman tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten seikkailukasvatusta hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n liikunnanopetuksessa yl\u00e4koulussa ja toisella asteella, mink\u00e4laisia oppimistavoitteita liikunnanopettajat ovat asettaneet seikkailu- ja el\u00e4myspedagogiselle liikunnanopetukselle sek\u00e4 mink\u00e4laisia hy\u00f6tyj\u00e4 ja toisaalta haasteita liikunnanopettajat ovat havainneet menetelm\u00e4ll\u00e4 olevan liikunnanopetuksessa. Tutkimus toteutettiin laadullisia tutkimusmenetelmi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin teemahaastatteluilla huhti-toukokuussa 2020. Tutkimusta varten haastateltiin nelj\u00e4\u00e4 liikunnanopettajaa, jotka hy\u00f6dynsiv\u00e4t seikkailullisia menetelmi\u00e4 opetuksessaan ja jotka opiskelivat tai olivat opiskelleet seikkailukasvatusta. Haastateltavat olivat toimineet liikunnanopettajina 5-30 vuotta, ja heill\u00e4 oli saman verran kokemusta seikkailukasvatuksesta liikunnan opetusmenetelm\u00e4n\u00e4. Haastattelut toteutettiin et\u00e4n\u00e4, ja yksi haastattelu kesti noin 60 minuuttia. Haastattelut litteroitiin ja aineisto (192 sivua) analysoitiin aineistol\u00e4hteisell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla. Tutkimustulokset osoittavat, ett\u00e4 seikkailukasvatusta voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 liikunnanopetuksessa hyvin moninaisin tavoin ja laajuuksin. Seikkailukasvatuksen ajatusmaailmaa voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 opetuksen suunnittelun l\u00e4ht\u00f6kohtana, jolloin seikkailullisia elementtej\u00e4 hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n kaikessa tekemisess\u00e4. Toisaalta seikkailukasvatusta voidaan toteuttaa pidempin\u00e4 kursseina, tai yksitt\u00e4isin\u00e4 harjoituksina tai retkin\u00e4. Seikkailukasvatuksella havaittiin olevan monia hy\u00f6tyj\u00e4. Opettajien kokemusten mukaan seikkailukasvatus lis\u00e4\u00e4 mahdollisuuksia liikuntaan liittyvien positiivisten kokemusten tuottamiseen, opettavan rohkeutta kohdata uutta, edist\u00e4v\u00e4n sosiaalisia taitoja sek\u00e4 parantavan oppilastuntemusta. Toisaalta seikkailukasvatukseen liittyy my\u00f6s haasteita, jotka useimmiten kytkeytyv\u00e4t ajank\u00e4ytt\u00f6\u00f6n, resursseihin ja varusteisiin. Tutkimusaihe on ajankohtainen, sill\u00e4 esimerkiksi voimassaoleva perusopetuksen opetussuunnitelma (2014) edellytt\u00e4\u00e4 liikunnanopetuksessa huomioimaan entist\u00e4 paremmin erilaiset liikkujat ja kokemuksellisen oppimisen. Tutkimuksen tuloksia voi hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 opettajat, jotka ovat kiinnostuneita seikkailukasvatuksen hy\u00f6dynt\u00e4misest\u00e4 liikunnanopetuksessa. Ty\u00f6n tuloksia hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 voi l\u00f6yt\u00e4\u00e4 tapoja toteuttaa seikkailukasvatusta omassa opetuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-23T07:06:07Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-23T07:06:07Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "68", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Seikkailukasvatuksen k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t liikunnanopetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106233994", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "el\u00e4myspedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "seikkailukasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76799
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:03Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9e355365-ba0a-4c1c-95a9-e6ccf7068fb9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106233994.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nyman, Kati Seikkailukasvatuksen käytännöt liikunnanopetuksessa Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 elämyspedagogiikka liikunta seikkailukasvatus liikuntakasvatus opetusmenetelmät
title Seikkailukasvatuksen käytännöt liikunnanopetuksessa
title_full Seikkailukasvatuksen käytännöt liikunnanopetuksessa
title_fullStr Seikkailukasvatuksen käytännöt liikunnanopetuksessa Seikkailukasvatuksen käytännöt liikunnanopetuksessa
title_full_unstemmed Seikkailukasvatuksen käytännöt liikunnanopetuksessa Seikkailukasvatuksen käytännöt liikunnanopetuksessa
title_short Seikkailukasvatuksen käytännöt liikunnanopetuksessa
title_sort seikkailukasvatuksen käytännöt liikunnanopetuksessa
title_txtP Seikkailukasvatuksen käytännöt liikunnanopetuksessa
topic Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 elämyspedagogiikka liikunta seikkailukasvatus liikuntakasvatus opetusmenetelmät
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education elämyspedagogiikka liikunta liikuntakasvatus opetusmenetelmät seikkailukasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76799 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106233994
work_keys_str_mv AT nymankati seikkailukasvatuksenkäytännötliikunnanopetuksessa