Summary: | Tänä päivänä lasten tuen tarpeet ovat lisääntyneet ja siksi onkin tärkeää, että myös varhaiskasvatuksen opettajilla on erityispedagogista osaamista riittävästi vastaamaan näihin tarpeisiin. Tässä kandidaatin tutkielmassa tutkitaan varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityispedagogisesta osaamisestaan sekä sitä, mitkä tekijät tukevat erityispedagogisen osaamisen kehittymistä työelämässä. Tutkimus on toteutettu laadullisin menetelmin ja aineisto on kerätty puolistrukturoiduin teemahaastatteluin. Tutkimukseen haastateltiin kahdeksaa varhaiskasvatuksen opettajaa, jotka on valittu tutkimukseen valinnaisotannalla. Aineisto on analysoitu aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimustuloksissa varhaiskasvatuksen opettajan osaamisessa näkyivät kokemukset heikosta erityispedagogisesta osaamisesta ja erilaiset kehityskohteet, kokemukset vahvasta erityispedagogisesta osaamisesta ja erilaiset vahvuudet, henkilökohtaisen suhteen merkitys erityispedagogiikkaan sekä vastuu oman osaamisen kehittämisestä. Nämä teemat antavat suuntaa siihen, että erityispedagoginen osaaminen koetaan yksilöllisesti. Erityispedagogista osaamista tukevia tekijöitä olivat kouluttautuminen, työkokemus, moniammatillinen yhteistyö, erilaisten materiaalien ja työkalujen hyödyntäminen sekä itsetuntemus. Nämä teemat yhdessä lisäävät opettajan erityispedagogista osaamista sekä antavat tuloksia siitä, mikä osaamista lisää erityisesti työelämässä.
|