Yritys Facebookissa interpersoonaisia näkökulmia julkaisijan ja lukijan välisen suhteen luomiseen

Tutkielman tavoitteena on selvittää, kuinka yritys konkreettisesti rakentaa ulkoista viestintäänsä julkaisualusta Facebookissa. Aihe on ajankohtainen sen vuoksi, että yritykset pyrkivät enenemissä määrin toimimaan eri sosiaalisen median alustoilla muiden käyttäjien joukossa. Tutkimusongelmaa lähesty...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Puhakka, Patricia
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76793
_version_ 1826225717627584512
author Puhakka, Patricia
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Puhakka, Patricia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Puhakka, Patricia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Puhakka, Patricia
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tavoitteena on selvittää, kuinka yritys konkreettisesti rakentaa ulkoista viestintäänsä julkaisualusta Facebookissa. Aihe on ajankohtainen sen vuoksi, että yritykset pyrkivät enenemissä määrin toimimaan eri sosiaalisen median alustoilla muiden käyttäjien joukossa. Tutkimusongelmaa lähestytään tutkimuskysymyksillä: 1) Millaisia suhteen rakentamisen näkökulmia yrityksen Facebook-julkaisuissa esiintyy? 2) Miten yritys rakentaa löydettyjen näkökulmien avulla suhdetta muihin Facebook-käyttäjiin kielen semioottisia resursseja ja Facebookin affordansseja hyödyntäen? Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii systeemis-funktionaalinen kieliteoria sekä visuaalinen kielioppi. Tutkimuksen multimodaalinen näkökulma ilmenee siten, että tutkimuksen kohteena ei ole vain kirjoitettu teksti vaan myös visuaaliset ainekset. Tutkimuksen keskeisiin käsitteisiin kuuluvat modaalisuus sekä kielen affordanssit ja sosiaalisen median tekniset affordanssit, sillä tutkimuksessa tarkastellaan yrityksen affordanssien rajoissa käyttämiä semioottisia valintoja. Tutkimusaineisto koostuu Suomen Yrityskehitys Oy:n omalla Facebook-sivullaan kirjoittamista julkaisuista. Aineisto on kerätty 7.2.2021 puolen vuoden ajalta. Analyysissa hyödynnän systeemis-funktionaalisen kieliteorian interpersoonaisen metafunktion keinoja sekä visuaalista kielioppia. Tarkastelun kohteena ovat erityisesti lausetyypit, merkitystä kantavat sanavalinnat, modaalisuus sekä kuvien yhteys kirjoitettuun tekstiin. Tutkimuksen tulokset jakautuvat kolmeen näkökulmaan: asiakkaan hyöty, ratkaisun ehdottaminen ja aktiivinen sitouttaminen. Hyötynäkökulma on jaettu tämän lisäksi lupaukseen palvelusta ja lupaukseen asiantuntijuudesta, jotka yhdessä tuovat ilmi hyödyn kaksi eri kärkeä. Tutkimustulokset tuovat uutta näkökulmaa organisaation ulkoiseen viestintään sosiaalisessa mediassa, sillä aiempi tutkimus on keskittynyt kielen ja semiotiikan sijaan markkinoinnin näkökulmaan.
first_indexed 2021-06-23T20:01:43Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Puhakka, Patricia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-23T06:44:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-23T06:44:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76793", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, kuinka yritys konkreettisesti rakentaa ulkoista viestint\u00e4\u00e4ns\u00e4 julkaisualusta Facebookissa. Aihe on ajankohtainen sen vuoksi, ett\u00e4 yritykset pyrkiv\u00e4t enenemiss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin toimimaan eri sosiaalisen median alustoilla muiden k\u00e4ytt\u00e4jien joukossa. Tutkimusongelmaa l\u00e4hestyt\u00e4\u00e4n tutkimuskysymyksill\u00e4:\n1) Millaisia suhteen rakentamisen n\u00e4k\u00f6kulmia yrityksen Facebook-julkaisuissa esiintyy? 2) Miten yritys rakentaa l\u00f6ydettyjen n\u00e4k\u00f6kulmien avulla suhdetta muihin Facebook-k\u00e4ytt\u00e4jiin kielen semioottisia resursseja ja Facebookin affordansseja hy\u00f6dynt\u00e4en?\n\nTutkimuksen teoreettisena viitekehyksen\u00e4 toimii systeemis-funktionaalinen kieliteoria sek\u00e4 visuaalinen kielioppi. Tutkimuksen multimodaalinen n\u00e4k\u00f6kulma ilmenee siten, ett\u00e4 tutkimuksen kohteena ei ole vain kirjoitettu teksti vaan my\u00f6s visuaaliset ainekset. Tutkimuksen keskeisiin k\u00e4sitteisiin kuuluvat modaalisuus sek\u00e4 kielen affordanssit ja sosiaalisen median tekniset affordanssit, sill\u00e4 tutkimuksessa tarkastellaan yrityksen affordanssien rajoissa k\u00e4ytt\u00e4mi\u00e4 semioottisia valintoja.\n\nTutkimusaineisto koostuu Suomen Yrityskehitys Oy:n omalla Facebook-sivullaan kirjoittamista julkaisuista. Aineisto on ker\u00e4tty 7.2.2021 puolen vuoden ajalta. Analyysissa hy\u00f6dynn\u00e4n systeemis-funktionaalisen kieliteorian interpersoonaisen metafunktion keinoja sek\u00e4 visuaalista kielioppia. Tarkastelun kohteena ovat erityisesti lausetyypit, merkityst\u00e4 kantavat sanavalinnat, modaalisuus sek\u00e4 kuvien yhteys kirjoitettuun tekstiin.\n\nTutkimuksen tulokset jakautuvat kolmeen n\u00e4k\u00f6kulmaan: asiakkaan hy\u00f6ty, ratkaisun ehdottaminen ja aktiivinen sitouttaminen. Hy\u00f6tyn\u00e4k\u00f6kulma on jaettu t\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi lupaukseen palvelusta ja lupaukseen asiantuntijuudesta, jotka yhdess\u00e4 tuovat ilmi hy\u00f6dyn kaksi eri k\u00e4rke\u00e4. Tutkimustulokset tuovat uutta n\u00e4k\u00f6kulmaa organisaation ulkoiseen viestint\u00e4\u00e4n sosiaalisessa mediassa, sill\u00e4 aiempi tutkimus on keskittynyt kielen ja semiotiikan sijaan markkinoinnin n\u00e4k\u00f6kulmaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-23T06:44:12Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-23T06:44:12Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "69", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "systeemis-funktionaalinen kieliteoria", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "visuaalinen kielioppi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yritys Facebookissa : interpersoonaisia n\u00e4k\u00f6kulmia julkaisijan ja lukijan v\u00e4lisen suhteen luomiseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106233988", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritysviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Facebook", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76793
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:43Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c07699ee-6f22-4663-a29a-19f81a1d28b8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106233988.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Puhakka, Patricia Yritys Facebookissa : interpersoonaisia näkökulmia julkaisijan ja lukijan välisen suhteen luomiseen systeemis-funktionaalinen kieliteoria visuaalinen kielioppi Suomen kieli Finnish 309 yritysviestintä sosiaalinen media Facebook
title Yritys Facebookissa : interpersoonaisia näkökulmia julkaisijan ja lukijan välisen suhteen luomiseen
title_full Yritys Facebookissa : interpersoonaisia näkökulmia julkaisijan ja lukijan välisen suhteen luomiseen
title_fullStr Yritys Facebookissa : interpersoonaisia näkökulmia julkaisijan ja lukijan välisen suhteen luomiseen Yritys Facebookissa : interpersoonaisia näkökulmia julkaisijan ja lukijan välisen suhteen luomiseen
title_full_unstemmed Yritys Facebookissa : interpersoonaisia näkökulmia julkaisijan ja lukijan välisen suhteen luomiseen Yritys Facebookissa : interpersoonaisia näkökulmia julkaisijan ja lukijan välisen suhteen luomiseen
title_short Yritys Facebookissa
title_sort yritys facebookissa interpersoonaisia näkökulmia julkaisijan ja lukijan välisen suhteen luomiseen
title_sub interpersoonaisia näkökulmia julkaisijan ja lukijan välisen suhteen luomiseen
title_txtP Yritys Facebookissa : interpersoonaisia näkökulmia julkaisijan ja lukijan välisen suhteen luomiseen
topic systeemis-funktionaalinen kieliteoria visuaalinen kielioppi Suomen kieli Finnish 309 yritysviestintä sosiaalinen media Facebook
topic_facet 309 Facebook Finnish Suomen kieli sosiaalinen media systeemis-funktionaalinen kieliteoria visuaalinen kielioppi yritysviestintä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76793 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106233988
work_keys_str_mv AT puhakkapatricia yritysfacebookissainterpersoonaisianäkökulmiajulkaisijanjalukijanvälisensuhteenl