Suomi toisena kielenä -opiskelijan ammatillinen kielitaito

Tutkimus sijoittuu toisen kielen oppimisen ja suomi toisena kielenä (S2) -tutkimuksen kenttään. Työssä tar-kasteltiin ammatillisessa peruskoulutuksessa opiskelevien maahanmuuttajien käsityksiä, kokemuksia ja odotuksia ammatillisen suomen kielen taitonsa kehittymisestä ja kielitaidon riittävyydestä t...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Talasjärvi, Sanna
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76792
_version_ 1826225763500687360
author Talasjärvi, Sanna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Talasjärvi, Sanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Talasjärvi, Sanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Talasjärvi, Sanna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimus sijoittuu toisen kielen oppimisen ja suomi toisena kielenä (S2) -tutkimuksen kenttään. Työssä tar-kasteltiin ammatillisessa peruskoulutuksessa opiskelevien maahanmuuttajien käsityksiä, kokemuksia ja odotuksia ammatillisen suomen kielen taitonsa kehittymisestä ja kielitaidon riittävyydestä työelämään siirryttäessä. Näitä käsityksiä tarkasteltiin uusien ammatillisten perustutkintojen opetussuunnitelmien suomi toisena kielenä (S2) -oppimäärän arviointikriteerien valossa. Tavoitteena oli selvittää, millaisen suomen kielen taidon oletetaan riittävän työelämässä ravintola- ja puhtauspalvelualoilla, miten opiskelijat itse kokevat kielitaitonsa kehittymisen ja riittävyyden ja kuinka ammatillisen kielitaidon kehittymistä voitaisiin parhaiten tukea. Maahanmuuttajien ja muuta kuin suomea äidinkielenään puhuvien opiskelijoiden määrä ammatillisessa toisen asteen koulutuksessa on erityisesti viime vuosina kasvanut nopeasti. Tämän ryhmän ammatillisen kielitaidon kehittyminen ja sitä kautta pääsy työmarkkinoille on sekä yksilöiden itsensä että yhteiskunnan kannalta tärkeä ja ajankohtainen tutkimuskohde. Tutkimusaihetta on taustoitettu yhteiskunnallisella viitekehyksellä, jossa on kuvailtu ammatillisen koulutuksen reformin sekä ammatillisten suomi toisena kielenä opetussuunnitelmien vaikutusta maahanmuuttajien ammatilliseen koulutukseen. Teoreettinen viitekehys on muodostettu ammatillisen kielitaidon, kielitietoisen opetuksen sekä monilukutaidon käsitteiden avulla. Tutkimuksen aineisto koostuu yhdeksästä puolistrukturoidusta teemahaastattelusta. Aineistoa varten haastateltiin 24:ää toisen asteen ammatillista perustutkintoa opiskelevaa aikuista maahanmuuttajaa. Aineiston analyysin menetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tulosten perusteella opiskelijoiden käsitykset ammatillisesta kielitaidostaan ja opetussuunnitelmiin kirjatut kielitaitotavoitteet vastaavat toisiaan melko hyvin. Näistä muodostuvan kuvan voi päätellä vastaavan kielitaidon tarpeita työelämään siirtymisen vaiheessa kyseisillä aloilla. Opiskelijat kokivat kielitaitonsa riittävän työelämän tilanteissa, vaikka kokonaisuudessaan oma suomen kielen osaaminen koettiin vielä vajavaiseksi. Opiskelijat kaipasivat tukea ammatillisen kielitaidon lisäksi myös peruskielitaidon ja kieliopin opiskeluun. Tutkimus vahvistaa käsitystä siitä, että työelämän kielitaito olisi hyödyllistä ottaa maahanmuuttajien kieliopintoihin jo nykyistä varhaisemmassa vaiheessa. Ammatillisen kielitaidon nostaminen opetussuunnitelmissa nykyistä selkeämmin osaksi ammatillista kompetenssia sekä vuorovaikutustilanteiden lisääminen opintoihin ja työelämäjaksoille edistäisi kielen oppimista. Kielitietoisten käytänteiden kehittäminen ja juurruttaminen osaksi ammatillisen koulutuksen opetusta ja ohjausta voisi edistää ammattikielen oppimisen edellytyksiä merkittävästi,
first_indexed 2021-06-23T20:01:43Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Suni, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Talasj\u00e4rvi, Sanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-23T06:42:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-23T06:42:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76792", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimus sijoittuu toisen kielen oppimisen ja suomi toisena kielen\u00e4 (S2) -tutkimuksen kentt\u00e4\u00e4n. Ty\u00f6ss\u00e4 tar-kasteltiin ammatillisessa peruskoulutuksessa opiskelevien maahanmuuttajien k\u00e4sityksi\u00e4, kokemuksia ja odotuksia ammatillisen suomen kielen taitonsa kehittymisest\u00e4 ja kielitaidon riitt\u00e4vyydest\u00e4 ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n siirrytt\u00e4ess\u00e4. N\u00e4it\u00e4 k\u00e4sityksi\u00e4 tarkasteltiin uusien ammatillisten perustutkintojen opetussuunnitelmien suomi toisena kielen\u00e4 (S2) \n-oppim\u00e4\u00e4r\u00e4n arviointikriteerien valossa. Tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisen suomen kielen taidon oletetaan riitt\u00e4v\u00e4n ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 ravintola- ja puhtauspalvelualoilla, miten opiskelijat itse kokevat kielitaitonsa kehittymisen ja riitt\u00e4vyyden ja kuinka ammatillisen kielitaidon kehittymist\u00e4 voitaisiin parhaiten tukea.\nMaahanmuuttajien ja muuta kuin suomea \u00e4idinkielen\u00e4\u00e4n puhuvien opiskelijoiden m\u00e4\u00e4r\u00e4 ammatillisessa toisen asteen koulutuksessa on erityisesti viime vuosina kasvanut nopeasti. T\u00e4m\u00e4n ryhm\u00e4n ammatillisen kielitaidon kehittyminen ja sit\u00e4 kautta p\u00e4\u00e4sy ty\u00f6markkinoille on sek\u00e4 yksil\u00f6iden itsens\u00e4 ett\u00e4 yhteiskunnan kannalta t\u00e4rke\u00e4 ja ajankohtainen tutkimuskohde.\nTutkimusaihetta on taustoitettu yhteiskunnallisella viitekehyksell\u00e4, jossa on kuvailtu ammatillisen koulutuksen reformin sek\u00e4 ammatillisten suomi toisena kielen\u00e4 opetussuunnitelmien vaikutusta maahanmuuttajien ammatilliseen koulutukseen. Teoreettinen viitekehys on muodostettu ammatillisen kielitaidon, kielitietoisen opetuksen sek\u00e4 monilukutaidon k\u00e4sitteiden avulla. \nTutkimuksen aineisto koostuu yhdeks\u00e4st\u00e4 puolistrukturoidusta teemahaastattelusta. Aineistoa varten haastateltiin 24:\u00e4\u00e4 toisen asteen ammatillista perustutkintoa opiskelevaa aikuista maahanmuuttajaa. Aineiston analyysin menetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. \nTutkimuksen tulosten perusteella opiskelijoiden k\u00e4sitykset ammatillisesta kielitaidostaan ja opetussuunnitelmiin kirjatut kielitaitotavoitteet vastaavat toisiaan melko hyvin. N\u00e4ist\u00e4 muodostuvan kuvan voi p\u00e4\u00e4tell\u00e4 vastaavan kielitaidon tarpeita ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n siirtymisen vaiheessa kyseisill\u00e4 aloilla. Opiskelijat kokivat kielitaitonsa riitt\u00e4v\u00e4n ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n tilanteissa, vaikka kokonaisuudessaan oma suomen kielen osaaminen koettiin viel\u00e4 vajavaiseksi. Opiskelijat kaipasivat tukea ammatillisen kielitaidon lis\u00e4ksi my\u00f6s peruskielitaidon ja kieliopin opiskeluun. \nTutkimus vahvistaa k\u00e4sityst\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n kielitaito olisi hy\u00f6dyllist\u00e4 ottaa maahanmuuttajien kieliopintoihin jo nykyist\u00e4 varhaisemmassa vaiheessa. Ammatillisen kielitaidon nostaminen opetussuunnitelmissa nykyist\u00e4 selke\u00e4mmin osaksi ammatillista kompetenssia sek\u00e4 vuorovaikutustilanteiden lis\u00e4\u00e4minen opintoihin ja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4jaksoille edist\u00e4isi kielen oppimista. Kielitietoisten k\u00e4yt\u00e4nteiden kehitt\u00e4minen ja juurruttaminen osaksi ammatillisen koulutuksen opetusta ja ohjausta voisi edist\u00e4\u00e4 ammattikielen oppimisen edellytyksi\u00e4 merkitt\u00e4v\u00e4sti,", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-23T06:42:13Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-23T06:42:13Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "74", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatillinen kielitaito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielitietoinen opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Suomi toisena kielen\u00e4 -opiskelijan ammatillinen kielitaito", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106233987", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76792
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:41Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c713d723-48b4-4a3f-bad4-b42ec49a2eab\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106233987.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Talasjärvi, Sanna Suomi toisena kielenä -opiskelijan ammatillinen kielitaito ammatillinen kielitaito kielitietoinen opetus Suomen kieli Finnish 309 maahanmuuttajat kielitaito suomi toisena kielenä ammatillinen koulutus
title Suomi toisena kielenä -opiskelijan ammatillinen kielitaito
title_full Suomi toisena kielenä -opiskelijan ammatillinen kielitaito
title_fullStr Suomi toisena kielenä -opiskelijan ammatillinen kielitaito Suomi toisena kielenä -opiskelijan ammatillinen kielitaito
title_full_unstemmed Suomi toisena kielenä -opiskelijan ammatillinen kielitaito Suomi toisena kielenä -opiskelijan ammatillinen kielitaito
title_short Suomi toisena kielenä -opiskelijan ammatillinen kielitaito
title_sort suomi toisena kielenä opiskelijan ammatillinen kielitaito
title_txtP Suomi toisena kielenä -opiskelijan ammatillinen kielitaito
topic ammatillinen kielitaito kielitietoinen opetus Suomen kieli Finnish 309 maahanmuuttajat kielitaito suomi toisena kielenä ammatillinen koulutus
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli ammatillinen kielitaito ammatillinen koulutus kielitaito kielitietoinen opetus maahanmuuttajat suomi toisena kielenä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76792 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106233987
work_keys_str_mv AT talasjärvisanna suomitoisenakielenäopiskelijanammatillinenkielitaito