"Siinä rajapinnan keskiössä on se lapsi ja sen paras" luokanopettajien kokemuksia toimivasta yhteistyöstä erityisopettajan kanssa

Inkluusiokehityksen myötä yhä useammat tukea tarvitsevat oppilaat opiskelevat perusopetuksessa yleisopetuksen luokissa, jolloin luokanopettaja ja erityisopettaja työskentelevät yhteistyössä oppilaiden tarvitseman tuen toteuttamiseksi. Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella luokanopettajan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Raittila, Ilona
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76787
_version_ 1826225749753856000
author Raittila, Ilona
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Raittila, Ilona Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Raittila, Ilona Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Raittila, Ilona
datasource_str_mv jyx
description Inkluusiokehityksen myötä yhä useammat tukea tarvitsevat oppilaat opiskelevat perusopetuksessa yleisopetuksen luokissa, jolloin luokanopettaja ja erityisopettaja työskentelevät yhteistyössä oppilaiden tarvitseman tuen toteuttamiseksi. Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella luokanopettajan ja erityisopettajan välistä yhteistyötä ja erityisesti yhteistyön toimiviksi koettuja toteutusmuotoja. Kyseessä on laadullinen tutkimus. Ensimmäisenä tutkimustehtävänä oli selvittää, millaisen erityisopettajan kanssa tehdyn yhteistyön luokanopettajat ovat kokeneet toimivaksi; millaista yhteistyötä luokanopettajat ovat tehneet erityisopettajan kanssa ja minkälaisesta erityisopettajan kanssa tehdystä yhteistyöstä luokanopettajilla on hyviä kokemuksia. Toisena tutkimustehtävänä oli selvittää, millaisia yhteistyön muotoja erityisopettajan kanssa luokanopettajat toivoisivat jatkossa. Tutkimus on toteutettu fenomenologis-hermeneuttisen tutkimusperinteen mukaisesti. Aineisto koostuu kuuden opettajan yksilöhaastatteluista, jotka toteutettiin toukokuussa 2019. Tutkimusaineiston analyysi on toteutettu käyttäen aineistolähtöistä merkitysanalyysia. Tyypillisiä luokanopettajan ja erityisopettajan välisen yhteistyön ja erityisopetuksen toteutusmuotoja olivat erityisopettajan pienelle oppilasryhmälle erillisessä tilassa antama opetus sekä luokanopettajan ja erityisopettajan luokkahuoneessa yhdessä toteuttama samanaikaisopetus. Intensiivinen jaksottainen erityisopettajan luona tapahtuva osa-aikainen erityisopetus oli käytössä joissain kouluissa. Lisäksi opettajien välinen jatkuva keskustelu oli keskeinen yhteistyömuoto. Luokanopettajat olivat yleisesti tyytyväisiä erityisopettajan kanssa tehtyyn yhteistyöhön ja toteutettuihin yhteistyömuotoihin. Tiivis keskusteluyhteys ja yhteinen opetuksen suunnittelu erityisopettajan kanssa koettiin tärkeiksi. Luokanopettajat arvostivat yhteistyökumppaneinaan toimivien erityisopettajien ammattitaitoa ja kokemusta. Luokanopettajat toivoivat lisää erityisopetusresurssia sekä nykyistä tiiviimpää yhteistyötä erityisopettajan kanssa, elleivät opetustoimen taloudelliset resurssit rajoittaisi toiveiden toteutumista. Luokanopettajat korostivat vahvasti lapsen edun ensisijaisuutta opetusratkaisuja tehtäessä, mikä kertoo luokanopettajien eettisesti korkeatasoisesta työotteesta. Tutkimustulokset osoittavat, että yleisopetuksen ja erityisopetuksen välisiä raja-aitoja tulisi madaltaa. Inklusiivisen koulun toimintamallien kehittäminen edelleen on tärkeää, ja siinä opettajat ovat avainasemassa: inkluusion toteutumista edesauttavat opettajien tekemä yhteistyö ja osaamisen jakaminen.
first_indexed 2024-09-11T08:49:11Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hakala, Juha T.", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Isosomppi, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Raittila, Ilona", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-23T06:30:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-23T06:30:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76787", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Inkluusiokehityksen my\u00f6t\u00e4 yh\u00e4 useammat tukea tarvitsevat oppilaat opiskelevat \nperusopetuksessa yleisopetuksen luokissa, jolloin luokanopettaja ja \nerityisopettaja ty\u00f6skentelev\u00e4t yhteisty\u00f6ss\u00e4 oppilaiden tarvitseman tuen \ntoteuttamiseksi. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on tarkastella luokanopettajan \nja erityisopettajan v\u00e4list\u00e4 yhteisty\u00f6t\u00e4 ja erityisesti yhteisty\u00f6n toimiviksi \nkoettuja toteutusmuotoja. Kyseess\u00e4 on laadullinen tutkimus. Ensimm\u00e4isen\u00e4 \ntutkimusteht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisen erityisopettajan kanssa tehdyn \nyhteisty\u00f6n luokanopettajat ovat kokeneet toimivaksi; millaista yhteisty\u00f6t\u00e4 \nluokanopettajat ovat tehneet erityisopettajan kanssa ja mink\u00e4laisesta \nerityisopettajan kanssa tehdyst\u00e4 yhteisty\u00f6st\u00e4 luokanopettajilla on hyvi\u00e4 \nkokemuksia. Toisena tutkimusteht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia yhteisty\u00f6n \nmuotoja erityisopettajan kanssa luokanopettajat toivoisivat jatkossa.\nTutkimus on toteutettu fenomenologis-hermeneuttisen tutkimusperinteen \nmukaisesti. Aineisto koostuu kuuden opettajan yksil\u00f6haastatteluista, jotka \ntoteutettiin toukokuussa 2019. Tutkimusaineiston analyysi on toteutettu \nk\u00e4ytt\u00e4en aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 merkitysanalyysia.\nTyypillisi\u00e4 luokanopettajan ja erityisopettajan v\u00e4lisen yhteisty\u00f6n ja \nerityisopetuksen toteutusmuotoja olivat erityisopettajan pienelle\noppilasryhm\u00e4lle erillisess\u00e4 tilassa antama opetus sek\u00e4 luokanopettajan ja \nerityisopettajan luokkahuoneessa yhdess\u00e4 toteuttama samanaikaisopetus.\nIntensiivinen jaksottainen erityisopettajan luona tapahtuva osa-aikainen \nerityisopetus oli k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 joissain kouluissa. Lis\u00e4ksi opettajien v\u00e4linen jatkuva \nkeskustelu oli keskeinen yhteisty\u00f6muoto. Luokanopettajat olivat yleisesti \ntyytyv\u00e4isi\u00e4 erityisopettajan kanssa tehtyyn yhteisty\u00f6h\u00f6n ja toteutettuihin \nyhteisty\u00f6muotoihin. Tiivis keskusteluyhteys ja yhteinen opetuksen suunnittelu \nerityisopettajan kanssa koettiin t\u00e4rkeiksi. Luokanopettajat arvostivat \nyhteisty\u00f6kumppaneinaan toimivien erityisopettajien ammattitaitoa ja \nkokemusta. Luokanopettajat toivoivat lis\u00e4\u00e4 erityisopetusresurssia sek\u00e4 nykyist\u00e4 \ntiiviimp\u00e4\u00e4 yhteisty\u00f6t\u00e4 erityisopettajan kanssa, elleiv\u00e4t opetustoimen \ntaloudelliset resurssit rajoittaisi toiveiden toteutumista. Luokanopettajat \nkorostivat vahvasti lapsen edun ensisijaisuutta opetusratkaisuja teht\u00e4ess\u00e4, mik\u00e4 \nkertoo luokanopettajien eettisesti korkeatasoisesta ty\u00f6otteesta.\nTutkimustulokset osoittavat, ett\u00e4 yleisopetuksen ja erityisopetuksen v\u00e4lisi\u00e4 \nraja-aitoja tulisi madaltaa. Inklusiivisen koulun toimintamallien \nkehitt\u00e4minen edelleen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, ja siin\u00e4 opettajat ovat avainasemassa: \ninkluusion toteutumista edesauttavat opettajien tekem\u00e4 yhteisty\u00f6 ja osaamisen \njakaminen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-23T06:30:49Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-23T06:30:49Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "94", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisen ja koulunk\u00e4ynnin tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Siin\u00e4 rajapinnan keski\u00f6ss\u00e4 on se lapsi ja sen paras\" : luokanopettajien kokemuksia toimivasta yhteisty\u00f6st\u00e4 erityisopettajan kanssa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106233982", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "moniammatillisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76787
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:14Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/157ff664-be2e-4b63-adda-e2b9aacc4603\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106233982.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Raittila, Ilona "Siinä rajapinnan keskiössä on se lapsi ja sen paras" : luokanopettajien kokemuksia toimivasta yhteistyöstä erityisopettajan kanssa oppimisen ja koulunkäynnin tuki Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 moniammatillisuus erityisopettajat luokanopettajat inkluusio yhteistyö
title "Siinä rajapinnan keskiössä on se lapsi ja sen paras" : luokanopettajien kokemuksia toimivasta yhteistyöstä erityisopettajan kanssa
title_full "Siinä rajapinnan keskiössä on se lapsi ja sen paras" : luokanopettajien kokemuksia toimivasta yhteistyöstä erityisopettajan kanssa
title_fullStr "Siinä rajapinnan keskiössä on se lapsi ja sen paras" : luokanopettajien kokemuksia toimivasta yhteistyöstä erityisopettajan kanssa "Siinä rajapinnan keskiössä on se lapsi ja sen paras" : luokanopettajien kokemuksia toimivasta yhteistyöstä erityisopettajan kanssa
title_full_unstemmed "Siinä rajapinnan keskiössä on se lapsi ja sen paras" : luokanopettajien kokemuksia toimivasta yhteistyöstä erityisopettajan kanssa "Siinä rajapinnan keskiössä on se lapsi ja sen paras" : luokanopettajien kokemuksia toimivasta yhteistyöstä erityisopettajan kanssa
title_short "Siinä rajapinnan keskiössä on se lapsi ja sen paras"
title_sort siinä rajapinnan keskiössä on se lapsi ja sen paras luokanopettajien kokemuksia toimivasta yhteistyöstä erityisopettajan kanssa
title_sub luokanopettajien kokemuksia toimivasta yhteistyöstä erityisopettajan kanssa
title_txtP "Siinä rajapinnan keskiössä on se lapsi ja sen paras" : luokanopettajien kokemuksia toimivasta yhteistyöstä erityisopettajan kanssa
topic oppimisen ja koulunkäynnin tuki Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 moniammatillisuus erityisopettajat luokanopettajat inkluusio yhteistyö
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education erityisopettajat inkluusio luokanopettajat moniammatillisuus oppimisen ja koulunkäynnin tuki yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76787 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106233982
work_keys_str_mv AT raittilailona siinärajapinnankeskiössäonselapsijasenparasluokanopettajienkokemuksiatoimivastayht