fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hakala, Juha T.", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Isosomppi, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Raittila, Ilona", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-23T06:30:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-23T06:30:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76787", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Inkluusiokehityksen my\u00f6t\u00e4 yh\u00e4 useammat tukea tarvitsevat oppilaat opiskelevat \nperusopetuksessa yleisopetuksen luokissa, jolloin luokanopettaja ja \nerityisopettaja ty\u00f6skentelev\u00e4t yhteisty\u00f6ss\u00e4 oppilaiden tarvitseman tuen \ntoteuttamiseksi. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on tarkastella luokanopettajan \nja erityisopettajan v\u00e4list\u00e4 yhteisty\u00f6t\u00e4 ja erityisesti yhteisty\u00f6n toimiviksi \nkoettuja toteutusmuotoja. Kyseess\u00e4 on laadullinen tutkimus. Ensimm\u00e4isen\u00e4 \ntutkimusteht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisen erityisopettajan kanssa tehdyn \nyhteisty\u00f6n luokanopettajat ovat kokeneet toimivaksi; millaista yhteisty\u00f6t\u00e4 \nluokanopettajat ovat tehneet erityisopettajan kanssa ja mink\u00e4laisesta \nerityisopettajan kanssa tehdyst\u00e4 yhteisty\u00f6st\u00e4 luokanopettajilla on hyvi\u00e4 \nkokemuksia. Toisena tutkimusteht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia yhteisty\u00f6n \nmuotoja erityisopettajan kanssa luokanopettajat toivoisivat jatkossa.\nTutkimus on toteutettu fenomenologis-hermeneuttisen tutkimusperinteen \nmukaisesti. Aineisto koostuu kuuden opettajan yksil\u00f6haastatteluista, jotka \ntoteutettiin toukokuussa 2019. Tutkimusaineiston analyysi on toteutettu \nk\u00e4ytt\u00e4en aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 merkitysanalyysia.\nTyypillisi\u00e4 luokanopettajan ja erityisopettajan v\u00e4lisen yhteisty\u00f6n ja \nerityisopetuksen toteutusmuotoja olivat erityisopettajan pienelle\noppilasryhm\u00e4lle erillisess\u00e4 tilassa antama opetus sek\u00e4 luokanopettajan ja \nerityisopettajan luokkahuoneessa yhdess\u00e4 toteuttama samanaikaisopetus.\nIntensiivinen jaksottainen erityisopettajan luona tapahtuva osa-aikainen \nerityisopetus oli k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 joissain kouluissa. Lis\u00e4ksi opettajien v\u00e4linen jatkuva \nkeskustelu oli keskeinen yhteisty\u00f6muoto. Luokanopettajat olivat yleisesti \ntyytyv\u00e4isi\u00e4 erityisopettajan kanssa tehtyyn yhteisty\u00f6h\u00f6n ja toteutettuihin \nyhteisty\u00f6muotoihin. Tiivis keskusteluyhteys ja yhteinen opetuksen suunnittelu \nerityisopettajan kanssa koettiin t\u00e4rkeiksi. Luokanopettajat arvostivat \nyhteisty\u00f6kumppaneinaan toimivien erityisopettajien ammattitaitoa ja \nkokemusta. Luokanopettajat toivoivat lis\u00e4\u00e4 erityisopetusresurssia sek\u00e4 nykyist\u00e4 \ntiiviimp\u00e4\u00e4 yhteisty\u00f6t\u00e4 erityisopettajan kanssa, elleiv\u00e4t opetustoimen \ntaloudelliset resurssit rajoittaisi toiveiden toteutumista. Luokanopettajat \nkorostivat vahvasti lapsen edun ensisijaisuutta opetusratkaisuja teht\u00e4ess\u00e4, mik\u00e4 \nkertoo luokanopettajien eettisesti korkeatasoisesta ty\u00f6otteesta.\nTutkimustulokset osoittavat, ett\u00e4 yleisopetuksen ja erityisopetuksen v\u00e4lisi\u00e4 \nraja-aitoja tulisi madaltaa. Inklusiivisen koulun toimintamallien \nkehitt\u00e4minen edelleen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, ja siin\u00e4 opettajat ovat avainasemassa: \ninkluusion toteutumista edesauttavat opettajien tekem\u00e4 yhteisty\u00f6 ja osaamisen \njakaminen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-23T06:30:49Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-23T06:30:49Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "94", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisen ja koulunk\u00e4ynnin tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Siin\u00e4 rajapinnan keski\u00f6ss\u00e4 on se lapsi ja sen paras\" : luokanopettajien kokemuksia toimivasta yhteisty\u00f6st\u00e4 erityisopettajan kanssa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106233982", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "moniammatillisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|