"Siinä rajapinnan keskiössä on se lapsi ja sen paras" luokanopettajien kokemuksia toimivasta yhteistyöstä erityisopettajan kanssa

Inkluusiokehityksen myötä yhä useammat tukea tarvitsevat oppilaat opiskelevat perusopetuksessa yleisopetuksen luokissa, jolloin luokanopettaja ja erityisopettaja työskentelevät yhteistyössä oppilaiden tarvitseman tuen toteuttamiseksi. Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella luokanopettajan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Raittila, Ilona
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76787
Description
Summary:Inkluusiokehityksen myötä yhä useammat tukea tarvitsevat oppilaat opiskelevat perusopetuksessa yleisopetuksen luokissa, jolloin luokanopettaja ja erityisopettaja työskentelevät yhteistyössä oppilaiden tarvitseman tuen toteuttamiseksi. Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella luokanopettajan ja erityisopettajan välistä yhteistyötä ja erityisesti yhteistyön toimiviksi koettuja toteutusmuotoja. Kyseessä on laadullinen tutkimus. Ensimmäisenä tutkimustehtävänä oli selvittää, millaisen erityisopettajan kanssa tehdyn yhteistyön luokanopettajat ovat kokeneet toimivaksi; millaista yhteistyötä luokanopettajat ovat tehneet erityisopettajan kanssa ja minkälaisesta erityisopettajan kanssa tehdystä yhteistyöstä luokanopettajilla on hyviä kokemuksia. Toisena tutkimustehtävänä oli selvittää, millaisia yhteistyön muotoja erityisopettajan kanssa luokanopettajat toivoisivat jatkossa. Tutkimus on toteutettu fenomenologis-hermeneuttisen tutkimusperinteen mukaisesti. Aineisto koostuu kuuden opettajan yksilöhaastatteluista, jotka toteutettiin toukokuussa 2019. Tutkimusaineiston analyysi on toteutettu käyttäen aineistolähtöistä merkitysanalyysia. Tyypillisiä luokanopettajan ja erityisopettajan välisen yhteistyön ja erityisopetuksen toteutusmuotoja olivat erityisopettajan pienelle oppilasryhmälle erillisessä tilassa antama opetus sekä luokanopettajan ja erityisopettajan luokkahuoneessa yhdessä toteuttama samanaikaisopetus. Intensiivinen jaksottainen erityisopettajan luona tapahtuva osa-aikainen erityisopetus oli käytössä joissain kouluissa. Lisäksi opettajien välinen jatkuva keskustelu oli keskeinen yhteistyömuoto. Luokanopettajat olivat yleisesti tyytyväisiä erityisopettajan kanssa tehtyyn yhteistyöhön ja toteutettuihin yhteistyömuotoihin. Tiivis keskusteluyhteys ja yhteinen opetuksen suunnittelu erityisopettajan kanssa koettiin tärkeiksi. Luokanopettajat arvostivat yhteistyökumppaneinaan toimivien erityisopettajien ammattitaitoa ja kokemusta. Luokanopettajat toivoivat lisää erityisopetusresurssia sekä nykyistä tiiviimpää yhteistyötä erityisopettajan kanssa, elleivät opetustoimen taloudelliset resurssit rajoittaisi toiveiden toteutumista. Luokanopettajat korostivat vahvasti lapsen edun ensisijaisuutta opetusratkaisuja tehtäessä, mikä kertoo luokanopettajien eettisesti korkeatasoisesta työotteesta. Tutkimustulokset osoittavat, että yleisopetuksen ja erityisopetuksen välisiä raja-aitoja tulisi madaltaa. Inklusiivisen koulun toimintamallien kehittäminen edelleen on tärkeää, ja siinä opettajat ovat avainasemassa: inkluusion toteutumista edesauttavat opettajien tekemä yhteistyö ja osaamisen jakaminen.