Tietojärjestelmiin liittyvät haasteet yrityksen huoltoprosessissa

Tietojärjestelmiä integroidaan, jotta data liikkuisi järjestelmien välillä helpommin ja säilyisi yhtenäisempänä. Tietojärjestelmien integrointi on monimutkainen prosessi, mutta hyvin toteutettuna se voi sujuvoittaa työntekoa huomattavasti. Usein yritykset integroivat tietojärjestelmiään esimerkiksi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Linnamo, Sanni
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76778
_version_ 1826225755993931776
author Linnamo, Sanni
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Linnamo, Sanni Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Linnamo, Sanni Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Linnamo, Sanni
datasource_str_mv jyx
description Tietojärjestelmiä integroidaan, jotta data liikkuisi järjestelmien välillä helpommin ja säilyisi yhtenäisempänä. Tietojärjestelmien integrointi on monimutkainen prosessi, mutta hyvin toteutettuna se voi sujuvoittaa työntekoa huomattavasti. Usein yritykset integroivat tietojärjestelmiään esimerkiksi yrityskauppojen jälkeen tai tehostaakseen prosessejaan. Tässä tutkimuksessa tutkittiin mobiililaitteita huoltavan yrityksen tietojärjestelmien toimivuutta huoltoprosessiin liittyen. Tutkimuksen tarkoituksena oli kerätä case-yritykselle arvokasta tietoa heidän tietojärjestelmiensä ongelmakohdista ja antaa ehdotuksia, joiden avulla case-yritys voisi parantaa tietojärjestelmiensä toimivuutta tukeakseen huoltoprosessiaan. Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena hyödyntäen puolistrukturoitua haastattelua tutkimusmenetelmänä ja datan laatu-ulottuvuuksia haastattelukysymysten rakentamisessa. Kaikki haastateltavat työskentelivät case-yrityksessä ja käyttivät case-yrityksen tietojärjestelmiä päivittäisessä työssään. Kirjallisuuden avulla perehdyttiin myös integraatioiden haasteisiin. Yleisesti voidaan todeta, että integraatioprojektien yleisimmät haasteet liittyvät teknologiaan ja johtamiseen. Suurimmiksi ongelmakohdiksi case-yrityksen tietojärjestelmiä tutkiessa nousi huono tiedonsiirto eri tietojärjestelmien välillä sekä toiminnanohjausjärjestelmän (ERP) joustamattomuus. Huonosta tiedonsiirrosta johtuen case-yrityksen järjestelmien data ei aina ollut datan laatu-ulottuvuuksien näkökulmasta ajantasaista, saavutettavaa tai johdon-mukaista. Parannusehdotukseksi nostettiin tiedonsiirron parantaminen, joka myös parantaisi datan laatua. Kehitysehdotuksena nousi esille myös huoltotöiden parempi seurattavuus ja osittainen asiakkaille päin tapahtuvan kommunikoinnin automatisointi. Tutkimustulosten pohjalta ehdotettiin myös, että case-yritys voisi harkita kehittävänsä itse kokonaan tai osittain oman ERP-järjestelmän, jota olisi helpompi muokata juuri case-yrityksen huoltoprosessiin sopivaksi. Nostettiin myös esille, että case-yritys voisi harkita tietojärjestelmiensä integraatiomahdollisuuksia yhteistyökumppaneidensa kanssa, kun case-yritys on saanut sisäisesti tietojärjestelmänsä toimimaan sujuvasti ja tiedon siirtymään kaikkien järjestelmien välillä. Avainsanat: tietojärjestelmä, integraatio, integraation haasteet, haastattelutut-kimus, datan laatu-ulottuvuus, huoltoprosessi Information systems are integrated to make it easier for data to move between systems and to remain more consistent. Integration processes are complicated but when executed well they can streamline the workflow considerably. Companies usually integrate their information systems for example after acquisitions or to strengthen their processes. This study examined the functionality of information systems of a company that operates in mobile device maintenance business. The objective of this study was to collect valuable information for the case company about their information systems’ problem areas and to give suggestions on how the case company could improve the functionality of its information systems to better support the maintenance process. This study was conducted as a qualitative study using semi-structured interviews as a research method. Data quality dimensions were used to formulate interview questions. All the interviewees worked in the case company and used their information systems in their daily work. Integration challenges were explored through literature. In general it can be said that the most common challenges in integration projects are related to technology and management. Poor data transfer between different information systems became one of the biggest problems along with Enterprise Resource Planning (ERP) systems’ inflexibility when studying case company's information systems. Due to the poor data transfer, data from case company’s systems was not always up-to-date, achievable, or consistent in terms of data quality dimensions. It was recommended to improve the data transfer between the information systems which would also improve the quality of data. It was also suggested that the case company could consider to improve the traceability of the maintenance work and to automatize some communication to customers. Based on the research findings it was also suggested that the case company could develop their own ERP system that could be easier modified according to case company’s needs. It was also pointed out that the case company could consider integrations with their partners after they have managed to transfer information smoothly inside the company between all their information systems. Keywords: information system, integration, integration challenges, interview, data quality dimension, maintenance process
first_indexed 2024-09-11T08:53:15Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sepp\u00e4nen, Ville", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Linnamo, Sanni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-22T05:55:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-22T05:55:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76778", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tietoj\u00e4rjestelmi\u00e4 integroidaan, jotta data liikkuisi j\u00e4rjestelmien v\u00e4lill\u00e4 helpommin ja s\u00e4ilyisi yhten\u00e4isemp\u00e4n\u00e4. Tietoj\u00e4rjestelmien integrointi on monimutkainen prosessi, mutta hyvin toteutettuna se voi sujuvoittaa ty\u00f6ntekoa huomattavasti. Usein yritykset integroivat tietoj\u00e4rjestelmi\u00e4\u00e4n esimerkiksi yrityskauppojen j\u00e4lkeen tai tehostaakseen prosessejaan. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tutkittiin mobiililaitteita huoltavan yrityksen tietoj\u00e4rjestelmien toimivuutta huoltoprosessiin liittyen. Tutkimuksen tarkoituksena oli ker\u00e4t\u00e4 case-yritykselle arvokasta tietoa heid\u00e4n tietoj\u00e4rjestelmiens\u00e4 ongelmakohdista ja antaa ehdotuksia, joiden avulla case-yritys voisi parantaa tietoj\u00e4rjestelmiens\u00e4 toimivuutta tukeakseen huoltoprosessiaan. T\u00e4m\u00e4 tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena hy\u00f6dynt\u00e4en puolistrukturoitua haastattelua tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 ja datan laatu-ulottuvuuksia haastattelukysymysten rakentamisessa. Kaikki haastateltavat ty\u00f6skenteliv\u00e4t case-yrityksess\u00e4 ja k\u00e4yttiv\u00e4t case-yrityksen tietoj\u00e4rjestelmi\u00e4 p\u00e4ivitt\u00e4isess\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n. Kirjallisuuden avulla perehdyttiin my\u00f6s integraatioiden haasteisiin. Yleisesti voidaan todeta, ett\u00e4 integraatioprojektien yleisimm\u00e4t haasteet liittyv\u00e4t teknologiaan ja johtamiseen. Suurimmiksi ongelmakohdiksi case-yrityksen tietoj\u00e4rjestelmi\u00e4 tutkiessa nousi huono tiedonsiirto eri tietoj\u00e4rjestelmien v\u00e4lill\u00e4 sek\u00e4 toiminnanohjausj\u00e4rjestelm\u00e4n (ERP) joustamattomuus. Huonosta tiedonsiirrosta johtuen case-yrityksen j\u00e4rjestelmien data ei aina ollut datan laatu-ulottuvuuksien n\u00e4k\u00f6kulmasta ajantasaista, saavutettavaa tai johdon-mukaista. Parannusehdotukseksi nostettiin tiedonsiirron parantaminen, joka my\u00f6s parantaisi datan laatua. Kehitysehdotuksena nousi esille my\u00f6s huoltot\u00f6iden parempi seurattavuus ja osittainen asiakkaille p\u00e4in tapahtuvan kommunikoinnin automatisointi. Tutkimustulosten pohjalta ehdotettiin my\u00f6s, ett\u00e4 case-yritys voisi harkita kehitt\u00e4v\u00e4ns\u00e4 itse kokonaan tai osittain oman ERP-j\u00e4rjestelm\u00e4n, jota olisi helpompi muokata juuri case-yrityksen huoltoprosessiin sopivaksi. Nostettiin my\u00f6s esille, ett\u00e4 case-yritys voisi harkita tietoj\u00e4rjestelmiens\u00e4 integraatiomahdollisuuksia yhteisty\u00f6kumppaneidensa kanssa, kun case-yritys on saanut sis\u00e4isesti tietoj\u00e4rjestelm\u00e4ns\u00e4 toimimaan sujuvasti ja tiedon siirtym\u00e4\u00e4n kaikkien j\u00e4rjestelmien v\u00e4lill\u00e4.\nAvainsanat: tietoj\u00e4rjestelm\u00e4, integraatio, integraation haasteet, haastattelutut-kimus, datan laatu-ulottuvuus, huoltoprosessi", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Information systems are integrated to make it easier for data to move between systems and to remain more consistent. Integration processes are complicated but when executed well they can streamline the workflow considerably. Companies usually integrate their information systems for example after acquisitions or to strengthen their processes. This study examined the functionality of information systems of a company that operates in mobile device maintenance business. The objective of this study was to collect valuable information for the case company about their information systems\u2019 problem areas and to give suggestions on how the case company could improve the functionality of its information systems to better support the maintenance process. This study was conducted as a qualitative study using semi-structured interviews as a research method. Data quality dimensions were used to formulate interview questions. All the interviewees worked in the case company and used their information systems in their daily work. Integration challenges were explored through literature. In general it can be said that the most common challenges in integration projects are related to technology and management. Poor data transfer between different information systems became one of the biggest problems along with Enterprise Resource Planning (ERP) systems\u2019 inflexibility when studying case company's information systems. Due to the poor data transfer, data from case company\u2019s systems was not always up-to-date, achievable, or consistent in terms of data quality dimensions. It was recommended to improve the data transfer between the information systems which would also improve the quality of data. It was also suggested that the case company could consider to improve the traceability of the maintenance work and to automatize some communication to customers. Based on the research findings it was also suggested that the case company could develop their own ERP system that could be easier modified according to case company\u2019s needs. It was also pointed out that the case company could consider integrations with their partners after they have managed to transfer information smoothly inside the company between all their information systems.\nKeywords: information system, integration, integration challenges, interview, data quality dimension, maintenance process", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-06-22T05:55:53Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-22T05:55:53Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "67", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "integraation haasteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "haastattelututkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "datan laatu-ulottuvuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "huoltoprosessi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tietoj\u00e4rjestelmiin liittyv\u00e4t haasteet yrityksen huoltoprosessissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106223971", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "business", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietoj\u00e4rjestelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "j\u00e4rjestelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "data", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "integraatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76778
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:56Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e1dbedad-aa1d-4972-b6d7-e1969e4a8e07\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106223971.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Linnamo, Sanni Tietojärjestelmiin liittyvät haasteet yrityksen huoltoprosessissa integraation haasteet haastattelututkimus datan laatu-ulottuvuus huoltoprosessi Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 tietojärjestelmät järjestelmät data integraatio
title Tietojärjestelmiin liittyvät haasteet yrityksen huoltoprosessissa
title_full Tietojärjestelmiin liittyvät haasteet yrityksen huoltoprosessissa
title_fullStr Tietojärjestelmiin liittyvät haasteet yrityksen huoltoprosessissa Tietojärjestelmiin liittyvät haasteet yrityksen huoltoprosessissa
title_full_unstemmed Tietojärjestelmiin liittyvät haasteet yrityksen huoltoprosessissa Tietojärjestelmiin liittyvät haasteet yrityksen huoltoprosessissa
title_short Tietojärjestelmiin liittyvät haasteet yrityksen huoltoprosessissa
title_sort tietojärjestelmiin liittyvät haasteet yrityksen huoltoprosessissa
title_txtP Tietojärjestelmiin liittyvät haasteet yrityksen huoltoprosessissa
topic integraation haasteet haastattelututkimus datan laatu-ulottuvuus huoltoprosessi Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 tietojärjestelmät järjestelmät data integraatio
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede data datan laatu-ulottuvuus haastattelututkimus huoltoprosessi integraatio integraation haasteet järjestelmät tietojärjestelmät
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76778 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106223971
work_keys_str_mv AT linnamosanni tietojärjestelmiinliittyväthaasteetyrityksenhuoltoprosessissa