Luokanopettajaopiskelijoiden rytmisen osaaminen yhteys musiikilliseen taustaan ja ajatuksiin musiikin opettamisesta

Tässä tutkielmassa tutkin, millä lailla musiikillinen tausta ja ajatukset musiikin opettamisesta ovat yhteydessä luokanopettajaopiskelijoiden rytmiseen osaamiseen. Tutkielman aineisto kerättiin loppuvuodesta 2020 ja se sisältää kyselylomakkeen vastaukset 13 henkilöltä ja rytmitehtävien vastaukset 8...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Taipale, Otto
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76777
Description
Summary:Tässä tutkielmassa tutkin, millä lailla musiikillinen tausta ja ajatukset musiikin opettamisesta ovat yhteydessä luokanopettajaopiskelijoiden rytmiseen osaamiseen. Tutkielman aineisto kerättiin loppuvuodesta 2020 ja se sisältää kyselylomakkeen vastaukset 13 henkilöltä ja rytmitehtävien vastaukset 8 henkilöltä. Tutkielma on sen pienen otoksen vuoksi luonteeltaan tapaustutkimus, jonka aineistoa on analysoitu tilas-tollisin menetelmin. Tutkimus täydentää aikaisempaa luokanopettajien musiikkikasvattajuutta koskevaa tutkimusta. Sen perusteella tiedetään, että merkittävä osa luokanopettajista kokee valmistuessaan olevansa epäpäteviä opettamaan musiikkia. Aikaisempien tutkimusten aineisto on sisältänyt kyselylomakkeiden ja kirjallisten tehtävien vastauksia. Tässä tutkielmassa pyrin laajentamaan aiheeseen liittyvää tietoa tarkastelemalla luo-kanopettajien musiikillista osaamista myös musisointinäytteiden ja nuottinäytteiden avulla. Tutkimuksen keskeisiä käsitteitä ovat musiikillinen osaaminen, rytminen osaaminen, kompetenssi ja kva-lifikaatio. Tutkielmassa löydettiin tilastollisesti merkitsevä ja voimakas yhteys osallistujien opintouran, eli peruskoulun, lukion ja opettajankoulutuslaitoksen, ja rytmisen osaamisen välillä. Rytminen osaaminen puolestaan oli voimakkaassa yhteydessä osallistujien koettuun pätevyyteen opettaa rytmiikkaan liittyviä sisältöjä, mutta yhteys rytmisen osaamisen ja koetun kvalifikaation välillä ei ollut tilastollisesti merkitsevä. Osallistujien suhde musiikkiin oli voimakkaassa yhteydessä heidän musiikillisen taustansa, rytmitehtä-vien tulosten ja musiikin opettamiseen liittyvien ajatusten kanssa.