The prevalence of core vocabulary in World of Warcraft’s written in-game quest instruction

Tutkielmassa tarkastellaan massiviisten nettiroolipelien pelaamisen yhteyttä vieraan kielen sanaston oppimiseen. Verkkopelaamisen yleistymisen myötä myös siihen liittyvä tutkimus on lisääntynyt. Yleisimpinä tutkimuskohteina ovat olleet pelaajat ja heidän välinen kommunikaationsa. Tästä johtuen pelie...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Finne, Miso
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76772
_version_ 1828193063866990592
author Finne, Miso
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Finne, Miso Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Finne, Miso Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Finne, Miso
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmassa tarkastellaan massiviisten nettiroolipelien pelaamisen yhteyttä vieraan kielen sanaston oppimiseen. Verkkopelaamisen yleistymisen myötä myös siihen liittyvä tutkimus on lisääntynyt. Yleisimpinä tutkimuskohteina ovat olleet pelaajat ja heidän välinen kommunikaationsa. Tästä johtuen pelien muut aspektit, kuten ennalta tuotettu, pelimaailmaan sidonnainen staattinen kielisisältö, ovat jääneet vähemmälle huomiolle. Tämä korpustutkimus pyrkii hahmottamaan, millaisesta sanastosta World of Warcraft -nimisen massiivisen nettiroolipelin sisäiset tehtäväohjeistukset koostuvat. Tutkimuksen tärkein teoriallinen työkalu on Ronald Carterin keskeisen sanaston käsite, jonka pyrkimyksenä on löytää kielenkäytön kannalta olennaisimpia sanoja ¬¬¬¬– sanoja joita käytetään muiden, harvinaisempien sanojen määrittämiseen. Tutkimuksen omana aineistona toimii 282 958 sanan suuruinen korpus, eli lingvististä tutkimusta varten koottu kieliaineistokokoelma. Se koostuu 2011 tekstitiedostosta. Tätä internetistä kerättyä aineistoa tarkastellaan kaksivaiheisesti. Ensin verrataan sen sanaston esiintymisjakaumaa AntConc -nimisen korpusanalyysiohjelman avulla maailman suurimpaan, yli miljardin sanan englannin kielen korpukseen, Corpus of Contemporary American English (COCA). Analyysin toisessa vaiheessa Carterin käsitteen avulla arvioidaan tutkimusta varten kerätyn korpuksen kymmenen yleisimmän verbin keskeisyyttä englannin kielessä. Tulokset osoittavat, että World of Warcraft -nettiroolipelin sisäiset tehtäväohjeistukset koostuvat fantasiasanaston sijaan universaalisti, kaikissa eri diskurssimuodoissa käytetyistä englannin kielen sanoista. Analyysin toisessa osassa tutkitut, yleisimmät verbit ovat monikäyttöisiä, sillä niitä käytetään kielessä laajalti erilaisten fraasiverbien ja idiomien komponentteina. Tästä syystä ne voidaan todeta keskeiseksi sanastoksi myös pelin ulkopuolisissa konteksteissa.
first_indexed 2021-06-22T20:03:07Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ruohotie-Lyhty, Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Finne, Miso", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-22T05:51:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-22T05:51:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76772", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmassa tarkastellaan massiviisten nettiroolipelien pelaamisen yhteytt\u00e4 vieraan kielen sanaston oppimiseen. Verkkopelaamisen yleistymisen my\u00f6t\u00e4 my\u00f6s siihen liittyv\u00e4 tutkimus on lis\u00e4\u00e4ntynyt. Yleisimpin\u00e4 tutkimuskohteina ovat olleet pelaajat ja heid\u00e4n v\u00e4linen kommunikaationsa. T\u00e4st\u00e4 johtuen pelien muut aspektit, kuten ennalta tuotettu, pelimaailmaan sidonnainen staattinen kielisis\u00e4lt\u00f6, ovat j\u00e4\u00e4neet v\u00e4hemm\u00e4lle huomiolle. T\u00e4m\u00e4 korpustutkimus pyrkii hahmottamaan, millaisesta sanastosta World of Warcraft -nimisen massiivisen nettiroolipelin sis\u00e4iset teht\u00e4v\u00e4ohjeistukset koostuvat. Tutkimuksen t\u00e4rkein teoriallinen ty\u00f6kalu on Ronald Carterin keskeisen sanaston k\u00e4site, jonka pyrkimyksen\u00e4 on l\u00f6yt\u00e4\u00e4 kielenk\u00e4yt\u00f6n kannalta olennaisimpia sanoja \u00ac\u00ac\u00ac\u00ac\u2013 sanoja joita k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n muiden, harvinaisempien sanojen m\u00e4\u00e4ritt\u00e4miseen.\n\nTutkimuksen omana aineistona toimii 282 958 sanan suuruinen korpus, eli lingvistist\u00e4 tutkimusta varten koottu kieliaineistokokoelma. Se koostuu 2011 tekstitiedostosta. T\u00e4t\u00e4 internetist\u00e4 ker\u00e4tty\u00e4 aineistoa tarkastellaan kaksivaiheisesti. Ensin verrataan sen sanaston esiintymisjakaumaa AntConc -nimisen korpusanalyysiohjelman avulla maailman suurimpaan, yli miljardin sanan englannin kielen korpukseen, Corpus of Contemporary American English (COCA). Analyysin toisessa vaiheessa Carterin k\u00e4sitteen avulla arvioidaan tutkimusta varten ker\u00e4tyn korpuksen kymmenen yleisimm\u00e4n verbin keskeisyytt\u00e4 englannin kieless\u00e4.\n\nTulokset osoittavat, ett\u00e4 World of Warcraft -nettiroolipelin sis\u00e4iset teht\u00e4v\u00e4ohjeistukset koostuvat fantasiasanaston sijaan universaalisti, kaikissa eri diskurssimuodoissa k\u00e4ytetyist\u00e4 englannin kielen sanoista. Analyysin toisessa osassa tutkitut, yleisimm\u00e4t verbit ovat monik\u00e4ytt\u00f6isi\u00e4, sill\u00e4 niit\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n kieless\u00e4 laajalti erilaisten fraasiverbien ja idiomien komponentteina. T\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 ne voidaan todeta keskeiseksi sanastoksi my\u00f6s pelin ulkopuolisissa konteksteissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-22T05:51:03Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-22T05:51:03Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "60", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "corpus research", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "core vocabulary", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "The prevalence of core vocabulary in World of Warcraft\u2019s written in-game quest instruction", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106223965", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "videopelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sanavarasto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "leksikologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "roolipelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli ja kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "korpuslingvistiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "korpukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "video games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vocabulary (knowledge)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lexicology", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "role-playing games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "languages", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "corpus linguistics", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "corpora", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76772
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:01:57Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d665e681-0020-4403-b4ad-75eee48f583a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106223965.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Finne, Miso The prevalence of core vocabulary in World of Warcraft’s written in-game quest instruction corpus research core vocabulary Englannin kieli English 301 videopelit sanavarasto leksikologia englannin kieli pelit roolipelit kieli ja kielet korpuslingvistiikka korpukset video games vocabulary (knowledge) lexicology English language games role-playing games languages corpus linguistics corpora
title The prevalence of core vocabulary in World of Warcraft’s written in-game quest instruction
title_full The prevalence of core vocabulary in World of Warcraft’s written in-game quest instruction
title_fullStr The prevalence of core vocabulary in World of Warcraft’s written in-game quest instruction The prevalence of core vocabulary in World of Warcraft’s written in-game quest instruction
title_full_unstemmed The prevalence of core vocabulary in World of Warcraft’s written in-game quest instruction The prevalence of core vocabulary in World of Warcraft’s written in-game quest instruction
title_short The prevalence of core vocabulary in World of Warcraft’s written in-game quest instruction
title_sort prevalence of core vocabulary in world of warcraft s written in game quest instruction
title_txtP The prevalence of core vocabulary in World of Warcraft’s written in-game quest instruction
topic corpus research core vocabulary Englannin kieli English 301 videopelit sanavarasto leksikologia englannin kieli pelit roolipelit kieli ja kielet korpuslingvistiikka korpukset video games vocabulary (knowledge) lexicology English language games role-playing games languages corpus linguistics corpora
topic_facet 301 Englannin kieli English English language core vocabulary corpora corpus linguistics corpus research englannin kieli games kieli ja kielet korpukset korpuslingvistiikka languages leksikologia lexicology pelit role-playing games roolipelit sanavarasto video games videopelit vocabulary (knowledge)
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76772 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106223965
work_keys_str_mv AT finnemiso prevalenceofcorevocabularyinworldofwarcraftswritteningamequestinstruction AT finnemiso theprevalenceofcorevocabularyinworldofwarcraftswritteningamequestinstruction