Summary: | Tutkielmassa tarkastellaan massiviisten nettiroolipelien pelaamisen yhteyttä vieraan kielen sanaston oppimiseen. Verkkopelaamisen yleistymisen myötä myös siihen liittyvä tutkimus on lisääntynyt. Yleisimpinä tutkimuskohteina ovat olleet pelaajat ja heidän välinen kommunikaationsa. Tästä johtuen pelien muut aspektit, kuten ennalta tuotettu, pelimaailmaan sidonnainen staattinen kielisisältö, ovat jääneet vähemmälle huomiolle. Tämä korpustutkimus pyrkii hahmottamaan, millaisesta sanastosta World of Warcraft -nimisen massiivisen nettiroolipelin sisäiset tehtäväohjeistukset koostuvat. Tutkimuksen tärkein teoriallinen työkalu on Ronald Carterin keskeisen sanaston käsite, jonka pyrkimyksenä on löytää kielenkäytön kannalta olennaisimpia sanoja ¬¬¬¬– sanoja joita käytetään muiden, harvinaisempien sanojen määrittämiseen.
Tutkimuksen omana aineistona toimii 282 958 sanan suuruinen korpus, eli lingvististä tutkimusta varten koottu kieliaineistokokoelma. Se koostuu 2011 tekstitiedostosta. Tätä internetistä kerättyä aineistoa tarkastellaan kaksivaiheisesti. Ensin verrataan sen sanaston esiintymisjakaumaa AntConc -nimisen korpusanalyysiohjelman avulla maailman suurimpaan, yli miljardin sanan englannin kielen korpukseen, Corpus of Contemporary American English (COCA). Analyysin toisessa vaiheessa Carterin käsitteen avulla arvioidaan tutkimusta varten kerätyn korpuksen kymmenen yleisimmän verbin keskeisyyttä englannin kielessä.
Tulokset osoittavat, että World of Warcraft -nettiroolipelin sisäiset tehtäväohjeistukset koostuvat fantasiasanaston sijaan universaalisti, kaikissa eri diskurssimuodoissa käytetyistä englannin kielen sanoista. Analyysin toisessa osassa tutkitut, yleisimmät verbit ovat monikäyttöisiä, sillä niitä käytetään kielessä laajalti erilaisten fraasiverbien ja idiomien komponentteina. Tästä syystä ne voidaan todeta keskeiseksi sanastoksi myös pelin ulkopuolisissa konteksteissa.
|