Luokanopettajien ja lukukoiraohjaajien kokemuksia lukukoiratoiminnasta

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lukukoiraohjaajien ja luokanopettajien kokemuksia koulussa ja kirjastossa järjestetystä lukukoiratoiminnasta sekä kartoittaa, miten lukukoiratoimintaa on näissä ympäristöissä järjestetty. Erityisesti toimintaa haluttiin tarkastella pedagogisesta näkökulmasta s...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Mäkelä, Katariina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76770
_version_ 1828193063865942016
author Mäkelä, Katariina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mäkelä, Katariina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mäkelä, Katariina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mäkelä, Katariina
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lukukoiraohjaajien ja luokanopettajien kokemuksia koulussa ja kirjastossa järjestetystä lukukoiratoiminnasta sekä kartoittaa, miten lukukoiratoimintaa on näissä ympäristöissä järjestetty. Erityisesti toimintaa haluttiin tarkastella pedagogisesta näkökulmasta selvittämällä, minkälaisia tavoitteita luokanopettajat asettavat toiminnalle, jossa lapsi lukee koiralle. Lisäksi selvitettiin, miten lukukoiran läsnäolo tukee lukemista ja kouluoppimisen tavoitteita. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja metodologia perustuu fenomenologiseen lähestymistapaan. Tutkimusaineistona oli yhdeksän puolistrukturoitua teemahaastattelua. Osallistujista viisi oli kirjastoissa ja kouluissa toimivia vapaaehtoisia lukukoiraohjaajia ja neljä luokanopettajia, jotka ovat opetuksessaan jollakin tapaa toteuttaneet koiralle lukemista. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Tutkimustulosten mukaan lukukoiratoimintaa on toteutettu monin erilaisin tavoin. Lukukoiraohjaajat sekä luokanopettajat kuvasivat kokemuksiaan toiminnasta pääosin hyvin myönteisesti. Edellytyksiä onnistuneelle toiminnalle ovat muun muassa vapaaehtoisuus, säännöllisyys sekä koiran ja lapsen vuorovaikutussuhteen muodostuminen. Kaikki luokanopettajat olivat asettaneet erilaisia pedagogisia tavoitteita koiralle lukemiselle. Myös lukukoiraohjaajat kuvasivat toiminnalla olevan erilaisia tavoitteita. Kokemusten mukaan lukukoira tukee lukemista ja kouluoppimista kolmella tapaa: motivaation, oppimisen ilmapiirin sekä sosioemotionaalisen tuen kautta.
first_indexed 2021-06-22T20:03:07Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kauppinen, Merja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4kel\u00e4, Katariina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-22T05:48:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-22T05:48:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76770", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 lukukoiraohjaajien ja luokanopettajien kokemuksia koulussa ja kirjastossa j\u00e4rjestetyst\u00e4 lukukoiratoiminnasta sek\u00e4 kartoittaa, miten lukukoiratoimintaa on n\u00e4iss\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4 j\u00e4rjestetty. Erityisesti toimintaa haluttiin tarkastella pedagogisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta selvitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4, mink\u00e4laisia tavoitteita luokanopettajat asettavat toiminnalle, jossa lapsi lukee koiralle. Lis\u00e4ksi selvitettiin, miten lukukoiran l\u00e4sn\u00e4olo tukee lukemista ja kouluoppimisen tavoitteita.\nTutkimus on laadullinen tutkimus ja metodologia perustuu fenomenologiseen l\u00e4hestymistapaan. Tutkimusaineistona oli yhdeks\u00e4n puolistrukturoitua teemahaastattelua. Osallistujista viisi oli kirjastoissa ja kouluissa toimivia vapaaehtoisia lukukoiraohjaajia ja nelj\u00e4 luokanopettajia, jotka ovat opetuksessaan jollakin tapaa toteuttaneet koiralle lukemista. Aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en. \nTutkimustulosten mukaan lukukoiratoimintaa on toteutettu monin erilaisin tavoin. Lukukoiraohjaajat sek\u00e4 luokanopettajat kuvasivat kokemuksiaan toiminnasta p\u00e4\u00e4osin hyvin my\u00f6nteisesti. Edellytyksi\u00e4 onnistuneelle toiminnalle ovat muun muassa vapaaehtoisuus, s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisyys sek\u00e4 koiran ja lapsen vuorovaikutussuhteen muodostuminen. Kaikki luokanopettajat olivat asettaneet erilaisia pedagogisia tavoitteita koiralle lukemiselle. My\u00f6s lukukoiraohjaajat kuvasivat toiminnalla olevan erilaisia tavoitteita. Kokemusten mukaan lukukoira tukee lukemista ja kouluoppimista kolmella tapaa: motivaation, oppimisen ilmapiirin sek\u00e4 sosioemotionaalisen tuen kautta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-22T05:48:00Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-22T05:48:00Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "109", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "el\u00e4inavusteinen ty\u00f6skentely", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukukoiratoiminta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukemismotivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukemisen pedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien ja lukukoiraohjaajien kokemuksia lukukoiratoiminnasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106223963", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koira", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukukoirat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "el\u00e4inavusteinen terapia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjastot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76770
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:04Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6e2d76c7-721e-4f3e-a3d9-8a26f4142fe0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106223963.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäkelä, Katariina Luokanopettajien ja lukukoiraohjaajien kokemuksia lukukoiratoiminnasta eläinavusteinen työskentely lukukoiratoiminta lukemismotivaatio lukemisen pedagogiikka Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 lukutaito lukeminen koira luokanopettajat lukukoirat eläinavusteinen terapia kirjastot kokemukset
title Luokanopettajien ja lukukoiraohjaajien kokemuksia lukukoiratoiminnasta
title_full Luokanopettajien ja lukukoiraohjaajien kokemuksia lukukoiratoiminnasta
title_fullStr Luokanopettajien ja lukukoiraohjaajien kokemuksia lukukoiratoiminnasta Luokanopettajien ja lukukoiraohjaajien kokemuksia lukukoiratoiminnasta
title_full_unstemmed Luokanopettajien ja lukukoiraohjaajien kokemuksia lukukoiratoiminnasta Luokanopettajien ja lukukoiraohjaajien kokemuksia lukukoiratoiminnasta
title_short Luokanopettajien ja lukukoiraohjaajien kokemuksia lukukoiratoiminnasta
title_sort luokanopettajien ja lukukoiraohjaajien kokemuksia lukukoiratoiminnasta
title_txtP Luokanopettajien ja lukukoiraohjaajien kokemuksia lukukoiratoiminnasta
topic eläinavusteinen työskentely lukukoiratoiminta lukemismotivaatio lukemisen pedagogiikka Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 lukutaito lukeminen koira luokanopettajat lukukoirat eläinavusteinen terapia kirjastot kokemukset
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education eläinavusteinen terapia eläinavusteinen työskentely kirjastot koira kokemukset lukeminen lukemisen pedagogiikka lukemismotivaatio lukukoirat lukukoiratoiminta lukutaito luokanopettajat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76770 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106223963
work_keys_str_mv AT mäkeläkatariina luokanopettajienjalukukoiraohjaajienkokemuksialukukoiratoiminnasta