Grammar exercise types and change in their manifestation between 1990s, 2000s and 2010s

Kielioppi on iso osa kokonaisvaltaista kielen osaamista ja se on tärkeä osa kommunikaation toteutumista. Opetushallitus myös päivittää tasaisin väliajoin opetussuunnitelmia vastaamaan nykyajan opetusmenetelmiä sekä käytössä olevia oppimisen teorioita. Tästä syystä on myös tärkeää tarkastella, kuinka...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Vikla, Viivi
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76767
_version_ 1828193063862796288
author Vikla, Viivi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vikla, Viivi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vikla, Viivi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vikla, Viivi
datasource_str_mv jyx
description Kielioppi on iso osa kokonaisvaltaista kielen osaamista ja se on tärkeä osa kommunikaation toteutumista. Opetushallitus myös päivittää tasaisin väliajoin opetussuunnitelmia vastaamaan nykyajan opetusmenetelmiä sekä käytössä olevia oppimisen teorioita. Tästä syystä on myös tärkeää tarkastella, kuinka tämä on vaikuttanut erilaisten kielioppitehtävien esiintymiseen lukion oppikirjoissa eri vuosikymmeninä. Tässä tutkimuksessa analysoitiin kielioppitehtävien esiintymistä kolmessa englannin kielen lukion oppikirjassa, jotka ovat julkaistu vuosina 1991, 2009 ja 2017. Kielioppitehtävät analysoitiin ja jaettiin tyyppinsä mukaan 16 kategoriaan. Tämän jälkeen näiden kolmen kirjan kielioppi tehtäviä vertailtiin toisiinsa, jotta nähtiin kuinka kirjojen tehtävätyypit ovat muuttuneet näiden kolmen vuosikymmenen välillä. Hypoteesi tutkimukseen oli, että kielioppitehtävissä olisi tapahtunut samanlainen muutos kommunikaatiota vaativien tehtävien korostamiseen ja käännöstehtävien vähentämiseen, kuten on tapahtunut sanastotehtävissä. Oletettavissa myös oli, että tehtävä tyyppejä on kadonnut, ja uusia on tullut käyttöön, sekä näiden vaihtelevan eri kirjojen välillä. Yleisimpiä kirjoista löydettyjä tehtävätyyppejä, joissa ei tapahtunut suurta muutosta olivat käännöstehtävät, suulliset tehtävät ja aukkotäydennys tehtävät. Isoin muutos tapahtui täytä vihjeen mukaan-tehtävissä joiden määrä väheni kolmestatoista yhteen Tutkimus osoitti, että perinteiset tehtävät, kuten käännöstehtävät, ovat edelleen suosittuja kieliopin opettamisessa. Eräät vanhoissa kirjoissa esiintyneet tehtävät olivat vähentyneet tai kadonneet uudemmissa kirjoissa, kuten oikean käännöksen valitseminen tai oikean muodon valitseminen. Lisäksi siitä huolimatta, että nykyaikana kielten oppimisessa korostetaan kommunikaatiota, kommunikaatiota vaativat kielioppitehtävät eivät olleet lisääntyneet nykyaikaisessa kirjassa huomattavissa määrin päinvastoin alkuperäistä oletusta.
first_indexed 2021-06-22T20:03:05Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "K\u00e4\u00e4nt\u00e4, Leila", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vikla, Viivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-22T05:41:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-22T05:41:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76767", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kielioppi on iso osa kokonaisvaltaista kielen osaamista ja se on t\u00e4rke\u00e4 osa kommunikaation toteutumista. Opetushallitus my\u00f6s p\u00e4ivitt\u00e4\u00e4 tasaisin v\u00e4liajoin opetussuunnitelmia vastaamaan nykyajan opetusmenetelmi\u00e4 sek\u00e4 k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 olevia oppimisen teorioita. T\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 on my\u00f6s t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tarkastella, kuinka t\u00e4m\u00e4 on vaikuttanut erilaisten kielioppiteht\u00e4vien esiintymiseen lukion oppikirjoissa eri vuosikymmenin\u00e4.\n\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa analysoitiin kielioppiteht\u00e4vien esiintymist\u00e4 kolmessa englannin kielen lukion oppikirjassa, jotka ovat julkaistu vuosina 1991, 2009 ja 2017. Kielioppiteht\u00e4v\u00e4t analysoitiin ja jaettiin tyyppins\u00e4 mukaan 16 kategoriaan. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen n\u00e4iden kolmen kirjan kielioppi teht\u00e4vi\u00e4 vertailtiin toisiinsa, jotta n\u00e4htiin kuinka kirjojen teht\u00e4v\u00e4tyypit ovat muuttuneet n\u00e4iden kolmen vuosikymmenen v\u00e4lill\u00e4.\n\nHypoteesi tutkimukseen oli, ett\u00e4 kielioppiteht\u00e4viss\u00e4 olisi tapahtunut samanlainen muutos kommunikaatiota vaativien teht\u00e4vien korostamiseen ja k\u00e4\u00e4nn\u00f6steht\u00e4vien v\u00e4hent\u00e4miseen, kuten on tapahtunut sanastoteht\u00e4viss\u00e4. Oletettavissa my\u00f6s oli, ett\u00e4 teht\u00e4v\u00e4 tyyppej\u00e4 on kadonnut, ja uusia on tullut k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n, sek\u00e4 n\u00e4iden vaihtelevan eri kirjojen v\u00e4lill\u00e4. \n\nYleisimpi\u00e4 kirjoista l\u00f6ydettyj\u00e4 teht\u00e4v\u00e4tyyppej\u00e4, joissa ei tapahtunut suurta muutosta olivat k\u00e4\u00e4nn\u00f6steht\u00e4v\u00e4t, suulliset teht\u00e4v\u00e4t ja aukkot\u00e4ydennys teht\u00e4v\u00e4t. Isoin muutos tapahtui t\u00e4yt\u00e4 vihjeen mukaan-teht\u00e4viss\u00e4 joiden m\u00e4\u00e4r\u00e4 v\u00e4heni kolmestatoista yhteen\n\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 perinteiset teht\u00e4v\u00e4t, kuten k\u00e4\u00e4nn\u00f6steht\u00e4v\u00e4t, ovat edelleen suosittuja kieliopin opettamisessa. Er\u00e4\u00e4t vanhoissa kirjoissa esiintyneet teht\u00e4v\u00e4t olivat v\u00e4hentyneet tai kadonneet uudemmissa kirjoissa, kuten oikean k\u00e4\u00e4nn\u00f6ksen valitseminen tai oikean muodon valitseminen. Lis\u00e4ksi siit\u00e4 huolimatta, ett\u00e4 nykyaikana kielten oppimisessa korostetaan kommunikaatiota, kommunikaatiota vaativat kielioppiteht\u00e4v\u00e4t eiv\u00e4t olleet lis\u00e4\u00e4ntyneet nykyaikaisessa kirjassa huomattavissa m\u00e4\u00e4rin p\u00e4invastoin alkuper\u00e4ist\u00e4 oletusta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-22T05:41:13Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-22T05:41:13Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "59", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Grammar exercise types and change in their manifestation between 1990s, 2000s and 2010s", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106223960", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielioppi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli ja kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielioppiteoriat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "grammar", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "languages", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "study material", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "textbooks", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "theories of grammar", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76767
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:00:57Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1746900e-5843-4277-b979-ec90960fadc5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106223960.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vikla, Viivi Grammar exercise types and change in their manifestation between 1990s, 2000s and 2010s Englannin kieli English 301 englannin kieli kielioppi kieli ja kielet oppimateriaali oppikirjat kielioppiteoriat English language grammar languages study material textbooks theories of grammar
title Grammar exercise types and change in their manifestation between 1990s, 2000s and 2010s
title_full Grammar exercise types and change in their manifestation between 1990s, 2000s and 2010s
title_fullStr Grammar exercise types and change in their manifestation between 1990s, 2000s and 2010s Grammar exercise types and change in their manifestation between 1990s, 2000s and 2010s
title_full_unstemmed Grammar exercise types and change in their manifestation between 1990s, 2000s and 2010s Grammar exercise types and change in their manifestation between 1990s, 2000s and 2010s
title_short Grammar exercise types and change in their manifestation between 1990s, 2000s and 2010s
title_sort grammar exercise types and change in their manifestation between 1990s 2000s and 2010s
title_txtP Grammar exercise types and change in their manifestation between 1990s, 2000s and 2010s
topic Englannin kieli English 301 englannin kieli kielioppi kieli ja kielet oppimateriaali oppikirjat kielioppiteoriat English language grammar languages study material textbooks theories of grammar
topic_facet 301 Englannin kieli English English language englannin kieli grammar kieli ja kielet kielioppi kielioppiteoriat languages oppikirjat oppimateriaali study material textbooks theories of grammar
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76767 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106223960
work_keys_str_mv AT viklaviivi grammarexercisetypesandchangeintheirmanifestationbetween1990s2000sand2010s