Kouluiskun kehykset laadullinen analyysi Kuopion vuoden 2019 kouluhyökkäyksen mediarepresentaatioista

Maisterintutkielmani käsittelee tragediauutisoinnin esitystapoja. Tavoitteena on selvittää, millaisista näkökulmista media käsittelee Kuopion kouluiskua ja kuinka nämä esitystavat näyttäytyvät lukijoille. Analyysi pohjautuu sosiologi Erving Goffmanin (1922–1982) vuonna 1974 esittelemään kehysanalyys...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Alvejärvi, Johanna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76764
_version_ 1826225721881657344
author Alvejärvi, Johanna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Alvejärvi, Johanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Alvejärvi, Johanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Alvejärvi, Johanna
datasource_str_mv jyx
description Maisterintutkielmani käsittelee tragediauutisoinnin esitystapoja. Tavoitteena on selvittää, millaisista näkökulmista media käsittelee Kuopion kouluiskua ja kuinka nämä esitystavat näyttäytyvät lukijoille. Analyysi pohjautuu sosiologi Erving Goffmanin (1922–1982) vuonna 1974 esittelemään kehysanalyysiin. Kehysanalyysin ajatus on, että ihmiset tulkitsevat tilanteita erilaisten ennakko-oletusten mukaan. Nämä ennakko-oletukset tilanteesta luovat kehykset, joiden raameissa yksilö toimii ja ajattelee. Kehykset sekä pohjautuvat että vaikuttavat ihmisten ajatusmalleihin ja toimintatapoihin. Tutkielman päämäärä on selvittää, missä erilaisissa kehyksissä Kuopion kouluiskun uutisointi tapahtuu neljällä eri uutissivustolla; Savon Sanomissa, Helsingin Sanomissa, Ilta-Sanomissa ja Ylellä. Aluksi lähestyn koulusurmia ja tragediauutisointia erillisinä ilmiöinä teoriatasolla jonka jälkeen esittelen aiempia tutkimuksia koulusurmista ja median roolista näissä tragedioissa. Analyysiosiossa esittelen löytämäni kehykset: selviytymisen kehyksen, informatiivisuuden kehyksen ja käsittämisen kehyksen ja analysoin näitä erikseen sekä suhteessa toisiinsa. Kehysten lisäksi tuloksissa selviää, että medialla on kolme erilaista roolia jotka näyttäytyvät kahdessa kehyksessä kerrallaan. Nämä roolit nimeän sosiaaliseksi, perinteiseksi ja ohjaavaksi. Roolit kuvastavat median toimintasuhdetta yhteiskunnan jäseniin. Voidaan todeta, että erilaisista kehyksistä käsin media rakentaa lukijoille todellisuutta tragediasta kolmella eri tavalla. Samalla se tarjoaa kansalle sen roolin, mitä se milloinkin tarvitsee, oli se sitten tunteita reflektoiva toveri, suuntaa näyttävä opas tai perinteinen tiedonvälittäjä. Tragedian keskellä media näyttäytyy muuntautumiskykyisenä toimijana, joka pyrkii selventämään syyt ja toteuttamaan jälkihoidon yhtenä yhteisönä.
first_indexed 2024-09-11T08:49:53Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lonkila, Markku", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Alvej\u00e4rvi, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-22T05:32:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-22T05:32:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76764", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Maisterintutkielmani k\u00e4sittelee tragediauutisoinnin esitystapoja. Tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, millaisista n\u00e4k\u00f6kulmista media k\u00e4sittelee Kuopion kouluiskua ja kuinka n\u00e4m\u00e4 esitystavat n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t lukijoille. Analyysi pohjautuu sosiologi Erving Goffmanin (1922\u20131982) vuonna 1974 esittelem\u00e4\u00e4n kehysanalyysiin. Kehysanalyysin ajatus on, ett\u00e4 ihmiset tulkitsevat tilanteita erilaisten ennakko-oletusten mukaan. N\u00e4m\u00e4 ennakko-oletukset tilanteesta luovat kehykset, joiden raameissa yksil\u00f6 toimii ja ajattelee. Kehykset sek\u00e4 pohjautuvat ett\u00e4 vaikuttavat ihmisten ajatusmalleihin ja toimintatapoihin. \n\nTutkielman p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4 on selvitt\u00e4\u00e4, miss\u00e4 erilaisissa kehyksiss\u00e4 Kuopion kouluiskun uutisointi tapahtuu nelj\u00e4ll\u00e4 eri uutissivustolla; Savon Sanomissa, Helsingin Sanomissa, Ilta-Sanomissa ja Ylell\u00e4. Aluksi l\u00e4hestyn koulusurmia ja tragediauutisointia erillisin\u00e4 ilmi\u00f6in\u00e4 teoriatasolla jonka j\u00e4lkeen esittelen aiempia tutkimuksia koulusurmista ja median roolista n\u00e4iss\u00e4 tragedioissa.\n\nAnalyysiosiossa esittelen l\u00f6yt\u00e4m\u00e4ni kehykset: selviytymisen kehyksen, informatiivisuuden kehyksen ja k\u00e4sitt\u00e4misen kehyksen ja analysoin n\u00e4it\u00e4 erikseen sek\u00e4 suhteessa toisiinsa. Kehysten lis\u00e4ksi tuloksissa selvi\u00e4\u00e4, ett\u00e4 medialla on kolme erilaista roolia jotka n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t kahdessa kehyksess\u00e4 kerrallaan. N\u00e4m\u00e4 roolit nime\u00e4n sosiaaliseksi, perinteiseksi ja ohjaavaksi. Roolit kuvastavat median toimintasuhdetta yhteiskunnan j\u00e4seniin.\n\nVoidaan todeta, ett\u00e4 erilaisista kehyksist\u00e4 k\u00e4sin media rakentaa lukijoille todellisuutta tragediasta kolmella eri tavalla. Samalla se tarjoaa kansalle sen roolin, mit\u00e4 se milloinkin tarvitsee, oli se sitten tunteita reflektoiva toveri, suuntaa n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4 opas tai perinteinen tiedonv\u00e4litt\u00e4j\u00e4. Tragedian keskell\u00e4 media n\u00e4ytt\u00e4ytyy muuntautumiskykyisen\u00e4 toimijana, joka pyrkii selvent\u00e4m\u00e4\u00e4n syyt ja toteuttamaan j\u00e4lkihoidon yhten\u00e4 yhteis\u00f6n\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-22T05:32:32Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-22T05:32:32Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "68", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tragediauutisointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluisku", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kouluiskun kehykset : laadullinen analyysi Kuopion vuoden 2019 kouluhy\u00f6kk\u00e4yksen mediarepresentaatioista", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106223957", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Sosiologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Sociology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "203", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulusurmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kehysanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uutisointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76764
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:22Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/dba222c6-fcf9-4b25-bcd5-d176e0f57ec2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106223957.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Alvejärvi, Johanna Kouluiskun kehykset : laadullinen analyysi Kuopion vuoden 2019 kouluhyökkäyksen mediarepresentaatioista tragediauutisointi kouluisku Sosiologia Sociology 203 media koulusurmat kehysanalyysi uutisointi
title Kouluiskun kehykset : laadullinen analyysi Kuopion vuoden 2019 kouluhyökkäyksen mediarepresentaatioista
title_full Kouluiskun kehykset : laadullinen analyysi Kuopion vuoden 2019 kouluhyökkäyksen mediarepresentaatioista
title_fullStr Kouluiskun kehykset : laadullinen analyysi Kuopion vuoden 2019 kouluhyökkäyksen mediarepresentaatioista Kouluiskun kehykset : laadullinen analyysi Kuopion vuoden 2019 kouluhyökkäyksen mediarepresentaatioista
title_full_unstemmed Kouluiskun kehykset : laadullinen analyysi Kuopion vuoden 2019 kouluhyökkäyksen mediarepresentaatioista Kouluiskun kehykset : laadullinen analyysi Kuopion vuoden 2019 kouluhyökkäyksen mediarepresentaatioista
title_short Kouluiskun kehykset
title_sort kouluiskun kehykset laadullinen analyysi kuopion vuoden 2019 kouluhyökkäyksen mediarepresentaatioista
title_sub laadullinen analyysi Kuopion vuoden 2019 kouluhyökkäyksen mediarepresentaatioista
title_txtP Kouluiskun kehykset : laadullinen analyysi Kuopion vuoden 2019 kouluhyökkäyksen mediarepresentaatioista
topic tragediauutisointi kouluisku Sosiologia Sociology 203 media koulusurmat kehysanalyysi uutisointi
topic_facet 203 Sociology Sosiologia kehysanalyysi kouluisku koulusurmat media tragediauutisointi uutisointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76764 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106223957
work_keys_str_mv AT alvejärvijohanna kouluiskunkehyksetlaadullinenanalyysikuopionvuoden2019kouluhyökkäyksenmediarepr