Pastime to profession to proficiency effects of international e-sports on language and communication skills

Digitaalinen kilpapelaaminen eli e-urheilu on nopeasti kasvanut viime vuosina yhdeksi suosituimmista urheilulajimuodoista ja kerää jo vuosittain useita satoja miljoonia katsojia. Vastaavasti videopelien vaikutusta kielten oppimiseen on tutkittu yhä enenevissä määrin, mutta se on kuitenkin keskittyny...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Krans, Matti, Tuomainen, Teemu
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76763
_version_ 1828193205418459136
author Krans, Matti Tuomainen, Teemu
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Krans, Matti Tuomainen, Teemu Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Krans, Matti Tuomainen, Teemu Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Krans, Matti
datasource_str_mv jyx
description Digitaalinen kilpapelaaminen eli e-urheilu on nopeasti kasvanut viime vuosina yhdeksi suosituimmista urheilulajimuodoista ja kerää jo vuosittain useita satoja miljoonia katsojia. Vastaavasti videopelien vaikutusta kielten oppimiseen on tutkittu yhä enenevissä määrin, mutta se on kuitenkin keskittynyt sanaston oppimiseen sekä luetun ymmärtämiseen vaikuttaviin tekijöihin. Tutkimuksessamme keskityimme niihin vaikutuksiin, joille pelaajat altistuvat kommunikoidessaan joukkueen kesken englanniksi. Tutkimus pyrki myös vastaamaan siihen, mitä kieli- ja kommunikaatiotaitoja vaaditaan ammattikilpapelaamisessa kansainvälisessä ympäristössä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, johon haastateltiin kahta suomalaista ammattikilpapelaajaa heidän kokemuksistaan Counter-Strike: Global Offensive -pelin parissa pelaten kansainvälisissä joukkueissa, joissa yhteisenä vieraana kielenä toimi englanti. Haastattelu koostui avoimista kysymyksistä, joilla haluttiin selvittää pelaajien peleistä oppimia kielellisiä taitoja, kommunikointitavoista joukkuetovereiden kanssa sekä heille kertyneistä mahdollisista kielellisistä hyödyistä pelimaailman ulkopuolella. Aikataulullisten haasteiden vuoksi toinen haastatteluista tehtiin etänä puheyhteyden välityksellä ja toinen kirjallisena sähköpostihaastatteluna. Haastatteluiden tuloksena huomasimme, että vastaajat kokivat kielitaidon kannalta selkeästi hyötyneensä pelatessaan englanninkielisiä pelejä sekä kommunikoidessaan vieraalla kielellä joukkueessa. Tärkeimmiksi kielitaidon osa-alueiksi pelaajat mainitsivat puheen tuottamisen sekä kuullun ymmärtämisen. Tutkimustulokset osoittivat myös sen, että motivaatio on avainroolissa oppimismotivaatiossa vieraiden kielten oppimisen suhteen. Aiheeseen liittyvissä jatkotutkimuksissa tutkimuskohteena voisivat olla tulosten perusteella ilmapiiriin, asenteisiin sekä yhteisymmärrykseen joukkueen sisäisessä kommunikaatiossa keskittyvät teemat.
first_indexed 2021-06-22T20:03:10Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Iikkanen, P\u00e4ivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Krans, Matti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tuomainen, Teemu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-22T05:29:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-22T05:29:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76763", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Digitaalinen kilpapelaaminen eli e-urheilu on nopeasti kasvanut viime vuosina yhdeksi suosituimmista\nurheilulajimuodoista ja ker\u00e4\u00e4 jo vuosittain useita satoja miljoonia katsojia. Vastaavasti videopelien vaikutusta kielten oppimiseen on tutkittu yh\u00e4 eneneviss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin, mutta se on kuitenkin keskittynyt sanaston\noppimiseen sek\u00e4 luetun ymm\u00e4rt\u00e4miseen vaikuttaviin tekij\u00f6ihin. Tutkimuksessamme keskityimme niihin\nvaikutuksiin, joille pelaajat altistuvat kommunikoidessaan joukkueen kesken englanniksi. Tutkimus pyrki\nmy\u00f6s vastaamaan siihen, mit\u00e4 kieli- ja kommunikaatiotaitoja vaaditaan ammattikilpapelaamisessa kansainv\u00e4lisess\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4.\nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, johon haastateltiin kahta suomalaista ammattikilpapelaajaa heid\u00e4n kokemuksistaan Counter-Strike: Global Offensive -pelin parissa pelaten kansainv\u00e4lisiss\u00e4\njoukkueissa, joissa yhteisen\u00e4 vieraana kielen\u00e4 toimi englanti. Haastattelu koostui avoimista kysymyksist\u00e4,\njoilla haluttiin selvitt\u00e4\u00e4 pelaajien peleist\u00e4 oppimia kielellisi\u00e4 taitoja, kommunikointitavoista joukkuetovereiden kanssa sek\u00e4 heille kertyneist\u00e4 mahdollisista kielellisist\u00e4 hy\u00f6dyist\u00e4 pelimaailman ulkopuolella. Aikataulullisten haasteiden vuoksi toinen haastatteluista tehtiin et\u00e4n\u00e4 puheyhteyden v\u00e4lityksell\u00e4 ja toinen\nkirjallisena s\u00e4hk\u00f6postihaastatteluna.\nHaastatteluiden tuloksena huomasimme, ett\u00e4 vastaajat kokivat kielitaidon kannalta selke\u00e4sti hy\u00f6tyneens\u00e4\npelatessaan englanninkielisi\u00e4 pelej\u00e4 sek\u00e4 kommunikoidessaan vieraalla kielell\u00e4 joukkueessa. T\u00e4rkeimmiksi kielitaidon osa-alueiksi pelaajat mainitsivat puheen tuottamisen sek\u00e4 kuullun ymm\u00e4rt\u00e4misen. Tutkimustulokset osoittivat my\u00f6s sen, ett\u00e4 motivaatio on avainroolissa oppimismotivaatiossa vieraiden kielten oppimisen suhteen.\nAiheeseen liittyviss\u00e4 jatkotutkimuksissa tutkimuskohteena voisivat olla tulosten perusteella ilmapiiriin,\nasenteisiin sek\u00e4 yhteisymm\u00e4rrykseen joukkueen sis\u00e4isess\u00e4 kommunikaatiossa keskittyv\u00e4t teemat.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-22T05:29:49Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-22T05:29:49Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "27", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pastime to profession to proficiency : effects of international e-sports on language and communication skills", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106223956", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli ja kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "elektroninen urheilu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaaliset pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "languages", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "electronic sports", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language skills", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digital games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76763
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:02:43Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d600dae4-47fc-42c7-ae41-3bc317a4ec16\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106223956.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Krans, Matti Tuomainen, Teemu Pastime to profession to proficiency : effects of international e-sports on language and communication skills Englannin kieli English 301 englannin kieli kieli ja kielet elektroninen urheilu oppiminen kielitaito pelit digitaaliset pelit English language languages electronic sports learning language skills games digital games
title Pastime to profession to proficiency : effects of international e-sports on language and communication skills
title_full Pastime to profession to proficiency : effects of international e-sports on language and communication skills
title_fullStr Pastime to profession to proficiency : effects of international e-sports on language and communication skills Pastime to profession to proficiency : effects of international e-sports on language and communication skills
title_full_unstemmed Pastime to profession to proficiency : effects of international e-sports on language and communication skills Pastime to profession to proficiency : effects of international e-sports on language and communication skills
title_short Pastime to profession to proficiency
title_sort pastime to profession to proficiency effects of international e sports on language and communication skills
title_sub effects of international e-sports on language and communication skills
title_txtP Pastime to profession to proficiency : effects of international e-sports on language and communication skills
topic Englannin kieli English 301 englannin kieli kieli ja kielet elektroninen urheilu oppiminen kielitaito pelit digitaaliset pelit English language languages electronic sports learning language skills games digital games
topic_facet 301 Englannin kieli English English language digitaaliset pelit digital games electronic sports elektroninen urheilu englannin kieli games kieli ja kielet kielitaito language skills languages learning oppiminen pelit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76763 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106223956
work_keys_str_mv AT kransmatti pastimetoprofessiontoproficiencyeffectsofinternationalesportsonlanguageandcommunicati