Pastime to profession to proficiency effects of international e-sports on language and communication skills

Digitaalinen kilpapelaaminen eli e-urheilu on nopeasti kasvanut viime vuosina yhdeksi suosituimmista urheilulajimuodoista ja kerää jo vuosittain useita satoja miljoonia katsojia. Vastaavasti videopelien vaikutusta kielten oppimiseen on tutkittu yhä enenevissä määrin, mutta se on kuitenkin keskittyny...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Krans, Matti, Tuomainen, Teemu
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76763
Description
Summary:Digitaalinen kilpapelaaminen eli e-urheilu on nopeasti kasvanut viime vuosina yhdeksi suosituimmista urheilulajimuodoista ja kerää jo vuosittain useita satoja miljoonia katsojia. Vastaavasti videopelien vaikutusta kielten oppimiseen on tutkittu yhä enenevissä määrin, mutta se on kuitenkin keskittynyt sanaston oppimiseen sekä luetun ymmärtämiseen vaikuttaviin tekijöihin. Tutkimuksessamme keskityimme niihin vaikutuksiin, joille pelaajat altistuvat kommunikoidessaan joukkueen kesken englanniksi. Tutkimus pyrki myös vastaamaan siihen, mitä kieli- ja kommunikaatiotaitoja vaaditaan ammattikilpapelaamisessa kansainvälisessä ympäristössä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, johon haastateltiin kahta suomalaista ammattikilpapelaajaa heidän kokemuksistaan Counter-Strike: Global Offensive -pelin parissa pelaten kansainvälisissä joukkueissa, joissa yhteisenä vieraana kielenä toimi englanti. Haastattelu koostui avoimista kysymyksistä, joilla haluttiin selvittää pelaajien peleistä oppimia kielellisiä taitoja, kommunikointitavoista joukkuetovereiden kanssa sekä heille kertyneistä mahdollisista kielellisistä hyödyistä pelimaailman ulkopuolella. Aikataulullisten haasteiden vuoksi toinen haastatteluista tehtiin etänä puheyhteyden välityksellä ja toinen kirjallisena sähköpostihaastatteluna. Haastatteluiden tuloksena huomasimme, että vastaajat kokivat kielitaidon kannalta selkeästi hyötyneensä pelatessaan englanninkielisiä pelejä sekä kommunikoidessaan vieraalla kielellä joukkueessa. Tärkeimmiksi kielitaidon osa-alueiksi pelaajat mainitsivat puheen tuottamisen sekä kuullun ymmärtämisen. Tutkimustulokset osoittivat myös sen, että motivaatio on avainroolissa oppimismotivaatiossa vieraiden kielten oppimisen suhteen. Aiheeseen liittyvissä jatkotutkimuksissa tutkimuskohteena voisivat olla tulosten perusteella ilmapiiriin, asenteisiin sekä yhteisymmärrykseen joukkueen sisäisessä kommunikaatiossa keskittyvät teemat.